Работещите в градския транспорт в София блокираха три кръстовища
Протестиращите предупредиха, че готвят ефективни стачни действия
/ брой: 70
Протестиращи работници в градския транспорт в София затвориха вчера движението на кръстовищата на бул. „Драган Цанков“ и бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" до метростанция "Стадион Васил Левски", Орлов мост и площад „Македония“. Акцията беше част от националния протест под наслов „Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“. Той е организиран от Федерациите на транспортните работници към КТ "Подкрепа" и КНСБ. В недоволството на площад „Македония“ се включиха и работещи в градския транспорт на Варна и Русе.
Според недоволните за градския транспорт в София е необходим ръст на държавната субсидия от 29 млн. лв., за Варна - 6,5 млн. лв., за Русе - 700 хил. лв., за „Автомобилна администрация“ - 4,5 млн. лв. Искането е за увеличение на заплатите с 400 лв. от 1 април и за осигуряване на по-добри условия на труд. Наложи се да протестираме, защото от Столичната община ни предлагат заплатите на 7000 транспортни работници в четирите общински транспортни дружества в София да се увеличат само със 100 лв., обясни Иван Кирилов от "Подкрепа". Протестиращите на метростанция "Стадион Васил Левски" спряха движението чрез барикада от гуми и изградиха "Клада на изгорените надежди", която бе запалена, за да бъде пренесена и към институциите.
След това недоволните се отправиха към сградите на Министерството на финансите и Столичната община. По-рано зам.-кметът по финансите Иван Василев дойде при тях и ги увери, че ще води диалог със синдикатите. Той заяви, че е възможно да се направи целево увеличение там, където е необходимо - при шофьорите. При увеличение за всички поравно парите ще стигнат за 100 лв. на човек, поясни Василев и се оправда, че за да бъдат изпълнени синдикалните искания, е нужно съдействие от държавата.
Вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов призова за подготовка за ефективни стачни действия в градския транспорт и обяви създаването на национален стачен комитет с център София.
"Кметовете на общините носят отговорност за управлението на предоставените им средства за упражняването на контрол по сключените договори за обществен превоз на пътници и за спазването на бюджетната дисциплина в съответствие със Закона за публичните финанси. В правомощията на местната власт е да определя размера на възнагражденията и финансирането на разходите, както и финансовото управление на средствата на ръководените общински дружества и дейностите в тях", поясниха от финансовото министерство.
Иван Таков:
Твърдението, че Столичната община няма пари, не е вярно
Кметът Васил Терзиев и зам.-кметът по финансите Иван Василев са аматьори - лъжат и никаква работа не вършат, заяви в тв ефир Иван Таков, зам.-председател на НС на БСП и председател на транспортната комисия в СОС, по повод протеста на транспортните работници. "БСП винаги е била на страната на справедливостта. А тя е на страната на работниците в транспортните дружества. Терзиев и Василев се подиграват с труда им и вместо с 400 лв., им предлагат увеличение със 100. Това е обидно за хората. Столичната община не е Женския пазар, за да се пазарят с работниците за пари", подчерта той.
Таков разкри, че преди повече от 6 месеца е поискал от зам.-кмета по транспорта Илиян Павлов да предостави проект на икономическата рамка на столичния градски транспорт, но това не се е случило. "Твърдението, че Столичната община няма пари, не е вярно. Въпросът е как се разпределят и за какво се харчат. Когато насочиш едни средства за различни инфраструктурни обекти, но не ги реализираш, може да ги използваш за други сфери, каквато е градският транспорт", твърди Таков. По думите му отказът на кмета и администрацията му да изпълнят решението на СОС за отпускане на 15 млн. лв. за подобряване на условията на труд в столичния градски транспорт е нарушение на Закона за местното самоуправление и местната администрация.