18 Ноември 2024понеделник18:21 ч.

Метрокупон и силни усещания

/ брой: 205

автор:Валентин Георгиев

visibility 1680

Преди дни властта си спретна истински фанфарен спектакъл с откриването на новата отсечка на метрото в София. То не бяха снимки за спомен, не бяха хвалби, не бяха възторжени оди за светлото бъдеще. А "черешката на тортата" - присъствието на самия Барозу, идваше да подскаже за "историческия" характер на събитието. Нищо, че никъде в нормалните държави, които редовно даваме за пример, чак такова чудо едва ли някой би сътворил. Да сте чули например Меркел или Камерън да режат лентите на метростанция или на десетина километра отсечка от магистрала? Няма и да чуете.
У нас обаче този често повтарящ се фарс, издигнат в ранг на държавна политика, блесва още по-силно на фона на стряскащата статистика от зачестилите случаи на транспортни аварии и инциденти. Което още повече подсилва чувството, че и мисленето, и действията на "отговорните фактори" са работа "на парче", без цялостна визия и стратегия за развитие на сектора. 
Няколко пресни примера. Преди 2 седмици фабричен дефект в електрическата система причини пожар, който изпепели до основи автобус на градския транспорт в столицата. Превозното средство е само на три години и половина, чешко производство. По същата линия обаче се движат още 12 такива газови автобуса, които след инцидента не са спрени. Но ако това е първият случай на подобен инцидент в столицата от началото на годината, то статистиката за страната е далеч по- стряскаща - изгорелите като факла пътнически автобуси са 36. В Пловдив пък за четвърти път за последния месец се скъсаха тролейбусни жици, като при една от авариите именно скъсана жица буквално преряза на две 42-годишна жена.  
За какво говори всичко това? Не може просто да се биеш в гърдите, че си едва ли не първостроител на модерната инфраструктура на съвременна България, а в същото време да зарежеш на доизживяване съпътстващите я дейности и мрежи. 
Вярно, през годините държавата се "освободи" от доста от тях, като ги прехвърли на общини и частни фирми. При хроничния недостиг на средства обаче занемаряването им става все по-рисково за живота и здравето на пътуващите. Не помагат нито периодичното вдигане на цените на градския и междуселищен транспорт, нито уж засилените проверки и по-строги изисквания при техническите прегледи. По данни на "Пътна полиция" всеки ден у нас се движат 22 хиляди автобуса - голяма част от тях морално остарели. Близо 40 на сто са на възраст над 20 години. А да не припомняме и друга болна тема - за факлите и потенциалните "пътуващи ковчези" с БДЖ...
Затова нека не се залъгваме - тоталното нехайство към транспортните средства и инфраструктура, както и липсата на всякаква дисциплина, днес са повсеместни. А за гражданите преживяванията на път са си истински силни усещания, не PR купон. 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 422

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 335

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 330

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1102

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 367

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 355

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 394

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ