С една година да се отложи въвеждането на новата форма на счетоводна отчетност за фирмите, а именно подаването всеки месец към НАП на т.нар. стандартен одитен файл, настояват работодателските организации.
В позиция до министъра на финансите Теменужка Петкова и директора на НАП Румен Спецов те се жалват, че от фирмите се иска значителна промяна във воденето на счетоводството, за което им трябва повече време за подготовка. Дори и големите компании, които имат собствени ИТ и счетоводни отдели, няма да успеят да се справят с определения в закона срок за въвеждане на въпросния одитен файл - 1 януари 2026 г., посочват работодателските организации.
Стандартният одитен файл за данъчни цели (SAF-T), представлява подаване от фирмите по електронен път всеки месец на детайлна информация към НАП за всички доставки по вид, количество, цена и други данни, независимо от тяхното счетоводно третиране, което налага адаптация на счетоводни софтуери и значително повече време за обработка на документите.
Първи задължение да го въведат имат големите предприятия, регистрирани като големи данъкоплатци - от 1 януари 2026 г. Останалите категории предприятия ще преминават към новата счетоводна отчетност поетапно, като до 2029 г. тя трябва да обхване всички фирми - микро, малки, средни и големи.
Според бизнеса повишената административна тежест ще е огромна, тъй като предприятията ще трябва всеки месец да правят инвентаризация на материалните запаси и дълготрайните активи, детайлно описване на банкови плащания, удостоверяване на свързани лица, дори когато тези данни вече са налични в други регистри.
Според тях отлагането на SAF-T за големите предприятия с една година е наложително и заради допълнителните им разходи и ангажименти да адаптират своите счетоводни системи с въвеждането на еврото като официална валута в България от януари 2026 г.
За останалите малки и средни предприятия, които в следващите години ще трябва да внедрят стандартния одитен файл, АОБР предлага на МФ да направи редица облекчения и опростявания при подаването на данните пред НАП.
Неминуемо ще поскъпнат и услугите на счетоводните кантори, на които разчитат огромна част от малките фирми, защото те ще трябва да преориентират процесите си, да обучат персонал и да осигурят нови софтуерни решения.
От Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия (АССП) също са изпратили становище до финансовия министър и до НАП с настояване за опростяване на част от изискванията за водене на новата счетоводна отчетност. В противен случай има риск схемата да се окаже практически неприложима или да натовари непосилно огромна част от българския бизнес, и по-специално микро и малките предприятия.