13 Септември 2024петък01:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Само обещания

/ брой: 6

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1370

Евгени ГАВРИЛОВ


За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата за тунел под Петрохан продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило. Вчера в Монтана служебният регионален министър Иван Шишков призна, че дългоочакваното стратегическо съоръжение може да се превърне в поредната строителна илюзия у нас. 

В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са рестартирани няколко пъти. Паметливите си спомнят, че първата идея за изграждането на тунел под прохода Петрохан датира още от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът под Петрохан ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под Петрохан. 

През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена.

И така повече от век само приказки, обещания и добри намерения. А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. 

Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Затова е логичен въпросът защо изграждането му се бави. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Освен това дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко седем километра, което е два бъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на необходимите инвестиции е около 200 милиона евро.

Сегашният регионален министър вижда като единствено спасение за проекта отдаването му на концесия. Стига обаче концесионерът да не е като "Автомагистрали" ЕАД, благодарение на който магистрала "Хемус" се е запътила към небитието, а тунелът под Петрохан да остане само на обещания и през следващите сто години.

Да се чуди човек как току-що падналите от власт не можаха да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали". За десет години те доказаха, че са факири на подобни врътки.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Жълт код за интензивни валежи с гръмотевици в петък

автор:Дума

visibility 86

България е най-бедната страна в ЕС, а с най-скъпата храна

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 174

БАБХ проверява спешно столове и бюфети в училищата

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 174

Търговският дефицит расте с близо една трета към края

автор:Дума

visibility 435

/ брой: 174

Производството на ток у нас намалява

автор:Дума

visibility 537

/ брой: 174

Скопие ще преговаря, но като член на ЕС

автор:Дума

visibility 605

/ брой: 174

Няма нужда от търговска война

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 174

Лондон свива помощите за горива през зимата

автор:Дума

visibility 502

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 1707

/ брой: 174

Комедиантът

автор:Александър Симов

visibility 1505

/ брой: 174

Геноцид

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1776

/ брой: 174

Има ли шанс Харис?

автор:Таня Глухчева

visibility 1135

/ брой: 174

Съдебната реформа – абсолютно безпредметен израз

visibility 487

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ