18 Ноември 2024понеделник10:04 ч.

Снимка Милена Станчева

Срещи

ЗДРАВА КАМЕНОВА:

Най-щастлива като творец съм в момента

Комедията и сатирата изискват да си близо до живота истински и да черпиш от него, казва известната актриса и драматург

/ брой: 213

автор:Надежда Ушева

visibility 3867

ЗДРАВА КАМЕНОВА е родена в София през 1979 г. Завършила е актьорско майсторство за куклен театър при проф. Румен Рачев в НАТФИЗ "Кр. Сарафов". През 2004 г. печели "Икар" за ролята си в "Карлсон и дребосъчето". През 2006 г. нейната пиеса "Отклонения" е сред лауреатите на "Нова българска драма" в Шумен. Година по-късно взима първата награда в същия конкурс с "Баща ми". През 2012 г. "Праехидно", която Каменова пише заедно с Гергана Димитрова, печели "Икар" за най-добър драматургичен текст. Лауреат е на наградата "Иван Радоев" на Плевенския театър. Авторка е на повече от 30 текста, сред тях са "Когато рокът беше млад", "Дом за овце и сънища" (носител на германската литературна награда за театър "Брюке Берлин"), "Помощ, имам две деца", "Жената е странно животно", "Машините са кучки" (съавторство с Гергана Димитрова), "Хитът на сезона", "Още една жена каза", поредицата "Извънредно...". Бойко Илиев, директор на Нов театър - НДК, в интервю за ДУМА казва, че Каменова е едно от явленията на съвременни автори, театрали и артисти, които успяват да намерят път към зрителя и да го правят по интелигентен начин.


- Подготвяте най-новата си комедия "Изтрий веднага!", в която участвате и като актриса. Как се роди идеята? Какъв е замисълът на пиесата?
- Заедно с режисьора Благой Бойчев работихме върху идеята, а след това и екипът от актьори се втурна с много плам и всеки додаде от себе си. С Благой Бойчев правим пореден проект ("Хитът на сезона", "Апетит").
Темата на "Изтрий веднага!" ме връхлетя миналата година. Усещането, че искаме да изглеждаме перфектни в очите на другите, в социалните медии, а всъщност много неща, които казваме, не ги покриваме с думи. Вредното желание да сме излъскани на всяка цена, дори от това да пострада моралът ни, са нещата, които ни вълнуват. Темата е сериозна, но се получи изключително шеметно, лудо, малко музикално и много комедийно представление, в което няма начин да не се припознае всеки от публиката.
Сюжетът се завихря около промоцията на нова успешна фирма, която може да изтрие грешките от живота на всеки. И така - пренасяме се в абсурден свят, в който хората вършат глупости, но веднага отиват и ги изтриват. Никой не помни какво е извършил, никой не помни другите какво са вършили, оттам идва вече и по-философският замисъл - когато не помниш грешките си, дали не оставаш на едно място, и имаш ли шанс за развитие като човек, като дух и смисъл.
Да, често казваме: "Срамувам се от грешките си". Но дали те са най-безценните неща, които притежаваме, нашето богатство. Благодарение на провалите си сме спечелили най-големите си уроци, взели сме най-важните си решения, станали сме по-умни, преборили сме се с наши качества, превърнали сме се в това, което сме...
Тази презентация на тази фирма започва грандиозно, докато не се появява моята героиня, връхлита на сцената и прекъсва всичко, защото има спешна нужда от поправяне на грешка, случила се в същата сутрин по време на синоптичната прогноза в национален ефир. Няма да издавам повече, защото нататък обратите в пиесата са доста и ще се радвам публиката сама да им се порадва, вместо да ги разказвам предварително.
- Кога и къде зрителите могат да очакват премиерата?
- На 14 и 15 ноември от 19,30 ч. в зала "Люмиер" в НДК. На 20 декември играем във Варна във Фестивалния и конгресен център. Репетирам с изключително талантливи актьори - Димитър Живков, който познавате от представлението "Живак", и не само, от ролите му в доста сериали, Тони Карабашев, един от най-смешните и забавни хора, импровизатори на българската сцена, лице на "ХаХаХа ИмПро театър", и Евгения Роева, изключително талантлива и харизматична куклена актриса, която за първи път ще видим и в драматично представление.
Най-сърдечно каня публиката да гледа "Изтрий веднага!" - моето най-ново дете, екипът е прекрасен, енергията ни е заразителна, ако следите това, което правя и като автор, и актриса, не пропускайте и "Хитът на сезона".  
- Пишете все по-актуални и хитови текстове, които набират широка популярност сред зрителите, как си обяснявате този успех? Историите, които създавате, преживени ли са от Вас?
- Винаги, в 80 процента от случаите, е история, която ми е разказана, или ситуация, в която съм попаднала. Това обикновено става причина да започна да си фантазирам какво би станало, ако... Такъв е животът абсурден, повече и от най-смелия автор.
Съвременният автор и особено жанрът, в който работя - комедията и сатирата, изискват да си близо до живота такъв, какъвто е сега, в този отрязък от време, на тази географска ширина, и да черпиш от него. Така успяваш да захраниш с истинност и това, което пишеш, и публиката, която иска да се открие в него. Не е важно само да се посмеем, а да знаем защо се смеем и какво осмиваме.
- От малкото автори сте, които налагате българските текстове в драматичния театър, което среща одобрението на почитателите. Преди години имаше огромен дефицит на български пиеси.            
- Да, и хората не смееха да гледат представление, когато видеха, че е писано от български автор. И аз в много интервюта го споменавам, и няма да спирам да го казвам, че това е битка, която успяхме да извоюваме, една моя мисия, която се сбъдна. Много се радвам, че съм от хората, които наложиха вярата на българския зрител в съвременния български автор. Слава богу, има прекрасни автори. Бяхме по-малко, сега все повече и млади хора се осмеляват да пишат. Това е много позитивна промяна.
- Много пътувате в страната и чужбина, където представяте спектаклите си пред различна публика, какви са наблюденията Ви?
- Всеки град е различен, но хората искат да гледат, съпреживяват, желаят да видят неща, на които да вярват, които да имат усещането, че разказват техния живот, техния проблем, тогава се оставят на представлението да ги погълне и да забравят за време и пространство. А когато и през смях се опиташ да им поднесеш всичко това, те стават вярна публика, обичлива и безотказно следват любимия си автор, артист, екип.
Много съм щастлива, защото усещам от няколко години, че имам своя публика. Открояват се някои градове, в които магията е постоянна, не знам на какво се дължи, такива са Пловдив, Варна, Русе. Много е приятно и усещането да идеш в нов град да играеш на сцената и да стане такова задушевно, сякаш се срещаш с хора, които вече познаваш, без това да е реално така.
А в чужбина съм играла по-сериозни текстове, създадени в съавторство с Гергана Димитрова. Тя е възпитаник и на немската школа в театъра и, може би, познавайки съвсем новите тенденции в европейския театър, тази смесица между моя начин на писане и нейното мащабно съвременно мислене правят текстовете ни в чужбина приемани доста добре и харесвани. Няколко наши пиеси са преведени във Франция, Финландия, Португалия. Даже вече изпускам пътя на тези наши общи текстове с Гергана Димитрова.
Това е прекрасно чувство - пиесата е като дете, което вече е пораснало и има свой живот, а ти само дочуваш, че то е отишло там и там, и му се радваш. Но то вече има свой път и живот, извън теб. Това е най-щастливото стечение на обстоятелствата за един текст.
- Лесно ли е да си независим творец у нас, така, както Вие работите от години?
- Независимите артисти минават през много етапи и съм преживявала тежки периоди. Имала съм моменти, в които съм спирала и да пиша, и да правя представления, и да играя, но някак животът сам ми показа пътя за мен. Радвам се, че в момента съм най-щастлива като творец, защото дори съм независима от кандидатстване по програми за субсидиране в министерство, в общини. Мога вече сама да финансирам своите проекти, да поемам сама рисковете си.
- Голям успех е наистина.
- За мен е много важна стъпка, защото дори да си независим артист, отново зависиш от конкурсните програми дали ще бъде финансиран проектът ти. А напоследък организацията, която ми е дала най-много като творец, която положи пътя на независимия театър и е с толкова международни проекти, награди, фестивали, е подложена на истинско унижение от Националния фонд "Култура". ОСАИК "36 маймуни" е осъдена да върне субсидия за две години назад на стойност 180 000 лева, защото в четири от хиляди свои постове не е тагнала Национален фонд "Култура". Постовете са за последното представление на компанията, чийто съавтор съм - "37 клечки кибрит", международна копродукция, а се изисква връщане на всички средства, спечелени за поне 5 различни проекта, създадени, случили се, изиграни десетки пъти. И това са хонорари на артисти, композитори, художници, техници, наем зали, реклама, заплати на ПР, счетоводител. Всичко трябва да се върне, заради 4 поста.
В последните години се случиха добри неща в сферата на независимия театър, създадоха се нови програми, усещаше се трудно, но устойчиво вървене напред в синхрон с европейските стандарти. А подобни решения от новото ръководство на НФК не само демотивират цялата гилдия, те погубват една от най-принципните, ефективни и доказали се организации. За съжаление, опитът на колеги публично да застанат зад "36 маймуни" доведе до това и те да получат предупреждения за финансови санкции, които отново нямат сериозни основания. Изгубих доверие в тази институция.    
- Какъв е изходът от ситуацията според Вас?
- Изход от ситуацията е да се създадат ясни разписани правила, за пропуснат таг - предупреждение, глоба в ясен размер, за закъснения в срокове, отчети също. Да се има предвид тежестта на провинението спрямо наказанието. Да има открит, добронамерен диалог между институцията и артистите. Иначе се получават злоупотреби, както се вижда.
- От малка се занимавате с писане, като писателка и майка как бихте подтикнали днешните деца да четат повече книги?  
- Не знам, да ви кажа, ако имаше рецепта... Доста време от детството на децата ми съм чела заедно с тях книги. Също е хубаво да виждат, че възрастните държат книга, което наистина се отразява върху децата. Ако родителите не си купуват книги и не се вълнуват да четат, няма как това да се случи и с наследниците им.
Съвсем скоро ще бъде преиздадена първата ми детска книга - "Боб, металната кутийка с голямо сърце". Тиражът й отдавна се изчерпа, а непрекъснато имаме запитвания за книжката, решихме с издателство "Алос" да я издадем наново.
Но преди всичко, и след края на това интервю включително, се потапям отново в репетиции в трепетно очакване на вълнуващата среща на публиката и нашето ново театрално бижу "Изтрий веднага!". Благодаря ви за отделеното време, бъдете здрави!  

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 2103

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 2154

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 2125

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 2224

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 2113

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2289

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1989

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2271

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 2274

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 2180

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 2042

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ