Актуално
Паяк на Симеон!
Цената на принудителното преместване на кола до наказателен паркинг в София се вдига двойно от 30 юни
/ брой: 68
Деси ВЕЛЕВА
"Паяк на Симеон!", предупреждава столичанин в квартална група в социалните мрежи. "Аз пък видях миризлива буболечка на Тодор Александров", отговаря му модераторът на групата.
Разговорът, всъщност, не е за животинки, нито за исторически личности. Той просто засяга едно от болните места на шофьорите в София - неправилното паркиране и мерките, които Столичната община е длъжна да вземе за нарушаването на правилата. Предупреждението цели да оповести на недобросъвестните водачи на МПС, които са паркирали не на място, че из кв. "Света Троица" и по-конкретно - по ул. "Цар Симеон", се движи специализираното транспортно средство за репатриране на коли, известно в градския фолклор като "паяк".
Уведомлението за съкварталците се посреща с усмивки, благодарности, смях и успокоение, че още важи промоцията. Защото от 30 юни тя пада и идва резкият скок с наказателните такси. Докато все още глобата за неправилно паркиране и принудително преместване на кола до наказателен паркинг е 60 лева, след по-малко от 3 месеца ще бъде вдигната двойно - на 120 лева. Поскъпването е 100% и е по предложение на общинския съветник и председател на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера (ВМРО). То вече бе прието с пълно мнозинство от комисията и се очаква да бъде гласувано на една от следващите сесии на Столичния общински съвет.
Кога се вдига автомобил?
Паяците влизат в действие, когато се установи, че автомобил е паркирал неправилно. Особено бързо те се включват, когато кола пречи на движението на градския транспорт или е на пешеходна пътека. Тогава Центърът за градска мобилност има право да предприеме принудителни административни мерки, а преместването на автомобила може да стане без знанието на неговия собственик. Вдигнатите от паяци коли се преместват до специализирани паркинги на територията на Столичната община.
Собственикът трябва да поеме разходите, направени във връзка с преместването на возилото му. Докато шофьорът не се появи, колата му се задържа, като се начислява и такса за отговорното пазене на преместения автомобил. Така провинилият се плаща 60 лева за принудително преместване и такса за всеки час на отговорно пазене в специализирани паркинги.
Въпреки че София е голям град и нарушителите не са малко, все още в него има едва три наказателни паркинга - до жп гара "Подуяне" на бул. "Ген. Данаил Николаев", между бул. "Христофор Колумб" и ул. "5030" и между ул. "691" и бул. "Цар Борис III". Така излиза, че разходите за транспортиране на коли от западните и северните райони на столицата са по-големи. Ако автомобил се вдигне с паяк в "Люлин" или "Надежда", той ще струва на ЦГМ повече, отколкото в източен район.
Защо скача цената?
Не липсата на паркинги обаче е мотивът за искането за вдигане на глобите. Според вносителя те не са увеличавани от близо 12 години. Освен това разходите на нарушителите са едни от най-ниските в Европа. В Белград за освобождаване на автомобил се плаща от 51 до 380 евро, в Букурещ - 105 евро, в Любляна - 100 евро, в Будапеща - 55 евро, в Прага - 77 евро, а в Скопие - от 40 до 56 евро.
В същото време разходите на ЦГМ по дейността надхвърлят приходите и центърът излиза на загуба. През 2021 г. са изразходвани 4,06 млн. лева за принудително преместени автомобили. Това прави по 126 лева на вдигната кола, срещу 60 лева приход от глоба.
Вносителят посочва като друг мотив увеличаването на средната работна заплата за страната от момента на калкулирането на настоящата глоба досега. Тя бележи ръст от над 80 на сто. Инфлацията за девет години пък е изчислена на 17,5 на сто. След като се вдигне цената до 120 лева, се очаква ЦГМ да събере допълнително приходи от 2,1 млн. лева.
Колко са разходите и каква е ефективността?
Според последните данни на ЦГМ за 2021 г. са репатрирани 34 456 коли. Две години по-рано тяхната бройка е била 45 787. Тенденцията е изцяло във финансов ущърб на общинското дружество, което има високи фиксирани разходи и е логично стремежът да е към повече заловени нарушители. Колкото по-малко са те, толкова по-скъпо излиза на ЦГМ вдигането на всеки от тях. От дружеството се оправдават с КОВИД-обстановката, с болни от вируса служители и с неработещи паяци, чийто ремонт излизал много скъпо.
В същото време се оказва, че в Белград са доста по-ефективни от нас. Там приходите от тази дейност са 40 млн. евро, а работата се извършва с 20 служители и 20 паяка. За сравнение - в София работещите са 200, а приходите са близо три пъти по-малко.
Разходите за вдигнат автомобил в столицата може и да са се увеличили, но редът и контролът - не. Столичани дори споделят за конкретни точки в града, по които паяци не минават, въпреки че проблемите в тях са крещящи и добре известни. Затова и все повече нарушители не се притесняват от престъпването на правилата. А докато няма ефикасен контрол, вдигането на таксите няма да е и достатъчна възпираща мярка.