18 Ноември 2024понеделник07:52 ч.

На фокус

За вафлите в киното

Спонсорите на някои нови български филми вече не желаят произведеното от тях да бъде споменато само в безкрайните финални надписи, а искат да е явна част от действието на екрана

/ брой: 43

автор:Альона Нейкова

visibility 1873

Альона НЕЙКОВА



Всеки знае, че в днешно време да се направи нещо стойностно без пари е не просто трудно, а направо невъзможно. В пълна сила това важи и за изкуството, а по-специално - за киноиндустрията. Вместо да кандидатстват до припадък за така нареченото държавно финансиране, което в повечето случаи покрива само малка част от средствата, необходими за създаването на качествен продукт, напоследък желаещите да заснемат нова лента в България залагат най-напред на уменията на продуцентите

да осигурят нужните пари

И когато с тази цел при шефовете на големи фирми се явят харизматични и разпознаваеми лица от малкия екран, явно нараства и шансът филмът да получи някоя хилядарка.
Само че всяка от страните иска нещо повече от това "спонсорство". На кинаджиите, естествено, им трябват по-големи суми, за да привлекат в продукцията някой по-известен актьор или по-красива изпълнителка за главната роля (а защо не и от чужбина?!). А онези, които, грубо (но честно) казано, дават банкнотите, не се свенят да настояват имената на продуктите им не само да бъдат посочени в безкрайните финални надписи, а явно искат да са част от действието на екрана. Така сценаристите са принудени да пренаписват по няколко пъти сюжетните линии и репликите на героите, за да паснат на уж скритите, но всъщност

твърде явни реклами

на вафли, минерални води, хапчета за отказване на цигари, банкови продукти и какво ли още не.
Така се стига до абсурдните сцени, в които главните героини (от "Диви и щастливи") се опитват да избягат на мотор от преследващите ги полицаи, но по пътя решават, че... им се хапва сладолед. Или в някой друг сюблимен момент изведнъж им се "приисква" да захрупат голяма вафла. А пък в трета, пета и десета ситуация непременно трябва да минат край банка, хотел или марков магазин, върху чиито табели операторската камера се задържа (не)обяснимо по-дълго, отколкото е логично за сюжета.


Благородните български зрители обикновено с разбиране гледат на тези и други подобни сцени. Чинно си купуват билети за кино и, освен дългоочакваното родно заглавие, получават и "бонус" - я

продуктово позициониране

на шоколад, я на кола, я на луксозен курортен морски комплекс...
Преди време - още в началото на тази мода с откровените реклами в киното - режисьори и продуценти свенливо подпитваха: дали много си личат "спонсорите" и не са ли прекалено дразнещи. Сега обаче прокарват в сцените недвусмислени диалози, които откровено "обясняват", че ако един от главните герои (от "Завръщане 2") не завърти бутилката минерална вода с името на бранда към публиката,

филм няма да има

Към списъка с такива произведения и примери може да се добавят и "XI а", и "Привличане", и много успешният сериал "Под прикритие", и т.н.
Публиката у нас със сигурност ще продължава да преглъща такива сцени, да си затваря очите или да се усмихва снизходително и с разбиране. И ще пълни залите в синеплексите не само за да подкрепи родното кинопроизводство. А и защото осъзнава, че без "вафли" снимането на филми все още се превръща в мираж и мисия невъзможна. Докога обаче зрителите ще са толкова снизходителни към този феномен на нашето време?



Завръщане на непреходните ценности

Всъщност, въпреки натрапчивото продуктово позициониране, новото българско кино продължава да залага на непреходните ценности, без които животът няма да има никакъв смисъл. Силата на приятелството, крехкостта на семейните отношения, отговорностите във възпитанието на децата, трудностите на изборите, които на всеки от нас се налага да прави - са само част от значимите послания, които трябва да уловят и проумеят зрителите на нашумелия вече филм "Завръщане 2". Продължението на историята, в чиято първа част своята последна роля в киното изиграва и незабравимият Стефан Данаилов, отново ще привлече зрителите и с позитивния си сюжет.

Актьорският състав на „Завръщане 2” е впечатляващ


Кастът на новата продукция също не е за пренебрегване. С красота и чисто женска чувствителност на екрана блестят Диляна Попова, Евелин Костова, Искра Донова, Лана Павлова и Райна Караянева. Голямата дъщеря на Башар Рахал (по чиято идея са осъществени и двете части на филма) - Клоуи, доказва, че кръвта вода не става и се справя изключително добре за възрастта си със сложната драматична роля. Бойко Кръстанов, Китодар Тодоров, Ники Илиев, Орлин Павлов и Стефан Илчев са все така харизматични, както зрителите вече са свикнали да ги възприемат, където и да се появят.
Специално внимание заслужава превъплъщението на Александър Кадиев, който разгръща до неподозирани амплитуди комедийния си талант, без да пести нито йота от него. А и при медийното анонсиране на премиерата на "Завръщане 2" (полунашега - полунасериозно) не пропусна да подчертае, че е "най-нископлатеният актьор във филма", като обясни, че това е независимо кино и "много трудно се изкарват пари от него". Чаровникът, познат на широката публика и като водещ на "Преди обед", заяви още: "Аз напълно влязох в положението на създателите и почти безплатно играх."
Успехът на "Завръщане" въодушевява сценариста и режисьора Ники Илиев да започне да пише продължението още в началото на 2020 г. Бременността (в реалния живот) на една от актрисите изисква леко да преправи сюжетните линии. После КОВИД-кризата отлага във времето снимките на втората част на филма, както и премиерата му.
"Завръщане 2" се появи в кината на знаковия за мнозина 14 февруари - все пак любовта е своеобразен лайтмотив май на всички режисьорски творби на Ники Илиев. Няколко дни по-късно се състоя и официалната премиера на филма - с червен килим, официални дълги рокли с дълбоки деколтета и лъскави смокинги. Постепенно се забравят 24-каратовите усмивки, впечатляващото позиране пред фотообективи, задължителните интервюта за избрани медии...
Ред е на зрителите.
Гасете осветлението.
Прожекцията започва...

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1878

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1896

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1933

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1989

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1872

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2058

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1762

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2027

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1980

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1943

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1818

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ