Щети на прогреса
/ брой: 164
Покрай пандемията дигиталното обучение се превърна в преобладаваща част от процеса дори на началното образование. Броени седмици преди 15 септември някои родители у нас, стреснати от коронавирусната заплаха, вдигнаха шум до небесата и направиха пътека до просветния министър Вълчев, настоявайки децата им да продължат да учат дистанционно. Но сякаш удобно забравиха факта, че не всички майки и бащи могат да си позволят непрекъснато да са вкъщи, за да подпомагат и контролират виртуалните уроци. А и България не е София и в доста населени места има ученици, които не разполагат у дома с персонален лаптоп.
Появи се обаче още един аргумент, който трябва да светне като ярка червена лампа за привържениците на онлайн школото. Резултатите от мащабно изследване, направено в САЩ и Канада, са категорични: над два часа, прекарвани от деца пред екрана на монитора, смартфона, таблета и пр., забавят умственото развитие. Така, наред с недоспиването, наднорменото тегло и липсата на физическа активност, модерните джаджи още в ранна детска възраст нанасят не само здравословни, но и интелектуални щети, чиито последици неизбежно ще се отразят на успеха и в училище, и в живота.
Използването на различни "умни" устройства - и от възпитаници на ясли, и от други поколения - отдавна вече не е изключение, а всекидневие. Затова хората в най-работоспособна възраст имат нелеката задача не априори да забраняват на децата употребата на всякакви операционни системи с достъп до интернет. А осъзнато и категорично да насочват подрастващите как правилно и с мярка да прекарват времето пред екрана. В противен случай нищо чудно "сивото вещество" не само да загуби функционалността си, не просто да атрофира, но и да се превърне в необратим атавизъм. А внуците ни да търсят в Гугъл не само значението на тази дума, но и колко е две плюс две...