Снимка Светослав Николов
ЛОРА РУНЕВСКА, Elektrick.me:
Да имаш страхотен екип е безценно
Любопитството и търсенето на нови изразни средства винаги е развивало изкуството, казва известната художничка и мултимедиен артист
/ брой: 219
ЛОРА РУНЕВСКА е родена през 1983 г. Завършва НУИИ "Илия Петров" в София и Художествената академия "Gerrit Rietveld" в Амстердам, Нидерландия. Работи в различни сфери - живопис, видео, инсталации, принт техники. Визуалният й език е вдъхновен от историята на изкуството и дизайна до стрийт арта и концептуалното изкуство. Нейни изложби са били показвани в галерии в Нидерландия и България. Авторка е на 3D мапинга на постановките "Норма" от Белини, "Фиделио" от Бетовен, "Чичовци" от Лазар Николов, "Самсон и Далила" от Сен-Санс с Уго де Ана, "Парсифал" от Вагнер в Софийската опера и балет, на "Дон Жуан" и "Сватбата на Фигаро" от Моцарт и "Страната на усмивките" от Лехар в МДТ "Константин Кисимов" - Велико Търново, на мюзикъла "Аладин" и "Красавицата и Звяра" от Алън Менкен, "Цар Лъв" по музика на Елтън Джон, Ханс Цимер, "Калас и Онасис" от Христос Папагеоргиу във Варненската опера и др.
- Госпожо Руневска, Вие сте в екипа на студио Elektrick.me, чието произведение "Eclipse" спечели първата награда на най-голямото световно събитие, посветено на 3D projection mapping - iMapp Bucharest - Winners League. Студиото има сериозен опит с реализирани проекти по света и с участия на престижни фестивали. Кое беше в този случай отличаващото вашата творба, за да се наложи безапелационно?
- Повече от 10 години работя в българското студио за мултимедийни изкуства Elektrick.me, чиито основатели са Владимир Грънчаров и Стоян Стоянов. Спечелихме журито на фестивала с трите основни критерия - използване на архитектурата на сградата, силна концепция и нейното последователно развитие. Беше незабравимо усещане да си видим творението пред 100 000 души на такава площ.

- Колкото и много знания да има човек, в това изкуство не може да разчита на опит и рутина, тъй като то се развива буквално всекидневно и както технологиите, така и сюжетите са все по-впечатляващи. Представям си, че това изисква неспирно търсене и изобретяване на нови визии, средства и т.н. Разкрийте малко как се раждат и се работи по такива проекти.
- Процесът е дълъг, особено в началото, докато създадем концепцията. Събираме много идеи от целия екип, обсъждаме ги, търсим референции, докато се спрем на някоя концепция, и правим сториборд, по който започва работата.
Всеки артист от нашето студио е комплексен и борави с много различни техники и софтуери, както и всеки проект се осъществява благодарение на екипна дейност. Да можеш да работиш в екип е много ценно, а да имаш страхотен екип е безценно. Нашият екип е много сплотен, гледаме в една посока, помагаме си, работим заедно.
- Вие самата сте класически образован и подготвен артист. С какво Ви спечелиха модерните изразни средства във Вашата професия и област на творчество? Всички сюжети ли може да бъдат изобразявани чрез по-съвременните изразни средства?
- Изкуството се развива и не е спирало да се развива, винаги е било така. Не слагам чак такава граница между това да си класически образован артист и съвременен артист, защото в крайна сметка, ако искаш да се развиваш, винаги търсиш нещо ново. Любопитството и търсенето на нови изразни средства винаги е развивало изкуството.
- Обяснете за онези, които не знаят много за 3D мапинга: когато работите аудио-визуални произведения, първо рисувате картината и след това я "раздвижвате", както е например при класическата анимация, или направо я създавате в 3D?
- Винаги първо скицираме, така да се каже, дадена идея, дали е със сториборд или с референции, и после я създаваме и раздвижваме. Колкото до звука и картината, работим на етапи - даваме някаква насока, първо дори като скици, после ни връщат насока със звука и така напред-назад, докато не финализираме от двете страни проекта.

- В последно време много се коментират "ползите и вредите" от технологиите в различни области на живота. Едно е сигурно: има професии, в които човекът не може да бъде заменен. Как технологиите се вписват във Вашето творчество?
- Живеем в много интересно време на развитие в изкуството, особено с появата и на изкуствения интелект.
В днешната ускорена среда, в която AI засяга почти всяка професия, това всъщност е един от най-вълнуващите моменти да бъдеш артист. Имаме повече инструменти и интересни възможности от всякога. В миналото беше много трудно артистите да достигнат до широка аудитория, но сега, благодарение на социалните мрежи и AI инструментите, един-единствен човек може да бъде много по-продуктивен и креативен.
- От години създавате 3D мапинг за постановки на Великотърновския театър. В момента работите върху предстоящия премиерен мюзикъл "Дракула". Може ли да наречем това, което правите, съвременна форма на сценография или е нещо като създаване на допълнителна реалност?
- Като термин мисля, че може да се определи като дигитална сценография. Не мисля, че дигиталната сценография ще замени сценографията, по-скоро я допълва и прави още по-въздействаща.

- Всъщност, освен много по-богати възможности за изобразяването на средата, в която се развива действието на сценичното произведение, това дава възможност на един театър да бъде по-мобилен и да играе навсякъде, да има по-многобройна публика. В този смисъл може ли проектът да се преформатира за различни по големина сцени?
- Да, разбира се, но това зависи и от декора. Реално ние прожектираме върху декор. Ако за по-малки сцени декорът се намали, ние съответно можем да адаптираме и прожекцията.
- Работите със Софийската опера, с Варненската опера, с Великотърновския театър - кое е най-голямото предизвикателство при подготовката на един спектакъл? Как протича работата с режисьора и екипа?
- Има режисьори, които са голямо предизвикателство, защото, ако не те познават, трудно се доверяват. Но веднъж имат ли ти доверие, работата става много по-лесна. Трябва да има добра комуникация и разбиране между режисьора и екипа.
- Допирът до хартията, уханието на боите, извайването на образите и сюжетите върху белия лист сигурно са интимно, сакрално преживяване за художника. Подготвяте ли нова изложба?
- Да, така е, за мен винаги рисуването е било моето най-близко и интимно изразно средство. Да, подготвям нова изложба, надявам се през 2026 г. да мога да я реализирам.
