03 Ноември 2025понеделник22:09 ч.

На фокус

Отстрелването на неудобни автори започна

ПолитНЕкоректният Милен Русков - талантлив творец извън техния контрол

/ брой: 205

visibility 177

Васил Жечев

Случаят с Милен Русков е показателен! Всъщност, на Русков му се "разминава" от много време насам, и то не само защото е талантлив, а това, знаем, трудно се прощава, а понеже поминува с преводи. Половин година превежда, а другата половин година пише авторски произведения, живеейки скромно с парите от "копаенето" на преводаческата нива. 
Имаше едно интервю от преди години, потърсете го и ще видите за какво става дума. Той е един от малкото в тази гилдия, който не е реално в тая гилдия, не получава субсидии, не се мъкне по събития на фондация "Елизабет Костова", не е стипендиант, не ходи на уъркшопите им, в които те моделират и стилистично, а и идеологически младите литературни и поетични таланти на България. Цялата литературна сцена днес е пропита с мултиплицирани възпитаници на въпросната фондация и това всеки го знае!
След като през деветдесетте години Център на изкуство "Сорос", или там, както се казваше навремето, започна първо да моделира националната сцена и авторите от художественото и пластичното изкуство, привнасяйки модели на съвременното западно изкуство, оперирайки го обаче от социалния ни контекст и критично мислене към новата политическо-икономическа реалност. Трябваше просто да уловят рефлекса на артиста, който дири препитание, да подменят държавата като източник на ресурси и същевременно ментор на идеологическата и стилистична посока и готово. 
Поколения наред след това бяха възпитани в неолибералните догми, изразени с политкоректния език на т.нар. Отворено общество. След като канализираха този тип изкуство, създадоха фондация, която да се захване и с литературата. Започнаха с най-реакционните творци - художниците или артистите, както стана модерно тогава да се титулуват, визуалните артисти, понеже те могат да нарисуват картина много бързо, или да направят пърформанс или акция, видеоарт произведение и да повлияят на общественото мнение, оставяйки за сега, за онзи момент имам предвид, пишещите хора на спокойствие. 
След което дадоха тласък на съвременното изкуство, пренасочвайки го в самодостатъчно, пъпосъзерцателно, индеферентно към политическите процеси и лишено от емпатия към собствения си народ русло, а и вярно на геополитическата прозападна линия изкуство, създавайки и фондация "Елизабет Костова", като буквално хора от Отворено общество оглавиха новата организация. Да не им казвам имената сега, че са ми все още във френдлистата!
Та оттам тръгна всичко, оттам и се даде тласък на явлението Георги Господинов, чийто постмодернистичен първи роман "Естествен роман" четох в края на деветдесетте и началото на новия Милениум с голям кеф, защото към онзи момент ми импонираше на цялата постмодерна културна визия. Млад формалист художник, който се храни през очите и се опитва да сглоби сложни концепции, с които да кандидатства и участва в изложби с неговите видеоарт филми - какво да очакваш от литературните му вкусове?! 
След това нещата обаче с даровития иначе Георги Господинов бяха доведени от неговите институциализирани меценати в посока, която тръгна да обслужва изцяло тезата "Сега е супер, преди беше много лошо, не критикувайте днешното, да не се върне старото", изцеждайки таланта му за "укрепване на демокрацията у нас", а и за успиване на обществото, което от ден на ден все повече обедняваше. Просто го гепнаха, както гепнаха художниците и го вкараха в машината за производство на демокрация.
И така не само той, част от литературните труженици също бяха подхванати от фондацията. Нахраниха старите, подмазаха им се, показаха ги тук-таме, за да се почувстват оценени и валидирани, като преляха от авторитета им към новата институция, а после прибраха в кошарата младите. От там нататък ние нямаме литературна критика на времето извън позволеното клише, за което споменах. 
Русков обаче си позволяваше не само да пише, без да се храни от тяхната трапеза, но и епико-метафорично, ползвайки именно исторически метафори, да прави синтез и критика на съвремието ни. "Възвишение" си е точно такова произведение и там има безпощадни бичувания на днешния подъл либерален свят, в който ни насадиха. Направо си е политНЕкоректен и за тази му волност от тогава наистина му вдигнаха сериозно мерника. 

Творец извън техния контрол, представяте ли си, който е талантлив; интелигентен; осъзнава достойнствата си; четен, не на последно място; и който не се подчинява на конюнктурата?! Това е ужас за цялото либерално крило и за възпитаниците му, които полудяват от това, че някой може да запази достойнство и да създава без да иска от тяхната маса. 
Онова интервю преди години, в което той беше обяснил за този целия механизъм, те го покриха. Направиха се на ударени, защото, ако беше тръгнал спорът по същество, те щяха да загубят. По тая причина взеха да го следят, за да видят дали няма да каже нещо, за което да се заядат. И то да се заядат за нещо, което в реалността на медийния климат, на публичната среда, която за тия години те истеризираха с пещерния антикомунизъм, дето на всички нормални ни е писнал, прави вече впечатление. 
Обаче как се промениха нещата, а, как те ги промениха?! Такова усърдие, с което да смениш целия бекграунд, да го наситиш с агресия, та в тази среда подобни разсъждения, каквито Русков поднася, да изглеждат крайни, въпреки че са аргументирани и напълно логични? 
М, как ви се струва?!
Това е такава загуба на ментален суверинитет за обществото, такава плашеща парализа на умовете на нацията, че... 
И то от хора като Дайнов, който някога по същия начин е громил колегите си в института за липса на идеологическа и комунистическа вярна на Партията линия, днес критикуват автора по същия начин, но в новия геополитически ключ.
- Русков трябва да бъде канселиран - крещи Женята Дайнов!
Да бъде забранен в общността, да бъде превърнат в токсичен автор, който е путинист и копейка, та да престанат да го четат хипстърите, влияейки им в посока, която не е "правилна"! 
Отстрелването на неудобни автори започна! Не знам дали няма Дайнов да организира едно аутодафе направо, показвайки на младите надежди кое трябва да четат и кое не. 
Кое е вредно! 
Това е...
Пълна подкрепа за Милен Русков от мен!

Фейсбук

*Заглавията са на редакцията

Рязко поскъпват зеленчуци в сезона на туршиите

автор:Дума

visibility 469

/ брой: 205

Падат приходите на "Български пощи"

автор:Дума

visibility 488

/ брой: 205

"Револют" спира да работи с левове от 17 декември

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 205

„Евронюз“: Страните от ЕС ще плащат заемите на Киев

автор:Дума

visibility 507

/ брой: 205

В РСМ освиркаха Величкович - пяла с българския флаг

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 205

Гърците все повече търсят стоки втора употреба

автор:Дума

visibility 488

/ брой: 205

Накратко

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 205

Смисълът от властта

автор:Александър Симов

visibility 495

/ брой: 205

Венецуелският пъзел на Путин

автор:Юри Михалков

visibility 563

/ брой: 205

Будителството - жива сила

visibility 478

/ брой: 205

Не говорим за "Лукойл", а за "Нефтохим Бургас"!

visibility 492

/ брой: 205

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ