Деца, учители и родители се обединяват срещу агресията в Кюстендил
Ужасяващ ценоразпис за насилие сред деца се появи наскоро в града
/ брой: 218
Деца, учители и родители в Кюстендил се обединяват срещу агресията и се опитват да предпазят по-уязвимите деца от опасни ситуации. Наскоро в града се появи тревожна „мода“, при която тийнейджъри разпространяват ценоразпис за различни видове насилие, които могат да бъдат „поръчани“ срещу конкретно дете.
Учениците, наричани „миротворците“ на Природоматематическата гимназия в Кюстендил, работят по програмата на УНИЦЕФ „Стъпки заедно“. Те се стремят да насърчават толерантност и емпатия сред съучениците си - нещо особено важно в период, в който агресията между подрастващи е често срещана. Според последни данни има 27% ръст на сигналите за деца, станали жертва на насилие у нас.
Петър Мечков споделя, че в старото му училище имало деца от различни етноси, което често водело до подигравки.
Мия Димитрова разказва, че когато забележат дете, което не се чувства добре в отношенията с класа, подават сигнал и сами участват в търсенето на решение, защото от години са част от проекта „Стъпки заедно“. Мария Ванова допълва, че целта е навременно предотвратяване на ситуации, които могат да прераснат в конфликти.
Учениците организират различни активности и дискусии, в които понякога участват и родители. Те имат ключова роля, защото именно у дома се изграждат добродетелите и уменията на детето.
„Когато обясняваме какво са толерантност, търпение и други важни чувства, всъщност предварително предотвратяваме бъдещи конфликти в класа“, казва Йоана Алабачка.
Според Мия най-важни са взаимната подкрепа и уважението. Петър смята, че мисията им е трудна, защото част от децата не знаят как да реагират на различията помежду си.
Психологът на гимназията Лилия Механджийска разказва, че най-често се сблъскват с вербална агресия. Наскоро имало случай и с по-малки ученици, но според нея проблемът е бил решен успешно. „Важно е да ги научим да управляват емоциите си. Целта ни е развитие на социални и емоционални умения и създаване на устойчива, спокойна среда“, казва тя.
Учителката по испански Ася Тасева допълва, че децата вече споделят повече. „Реагираме винаги, когато се налага и при сигнали от родители. Работим като добре смазана машина“, казва тя.
