"БДЖ-Товарни превози" продава вагони и жилища, за да избегне фалит
/ брой: 66
"БДЖ-Товарни превози" е в тежко икономическо състояние и започва сериозно преструктуриране на държавното дружество, което включва намаляване на разходите и анализ на всички тарифи за превоз на товари. Това стана известно от министъра на транспорта Гроздан Караджов след среща с президента на КНСБ Пламен Димитров и ръководствата на БДЖ и НКЖ.
"Близо половината от товарите, които се превозват с жп транспорт в България, се обслужват от "БДЖ-Товарни превози", а останалата част - от частните превозвачи на пазара. Въпреки това обаче данните за 2024 г. показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения са 33 млн. лв.", каза Караджов.
Всеки частен субект би обявил дружество с такива финансови резултати в неплатежоспособност, допълни той.
Към момента са ограничени всякакви външни разходи, за да се избегне натрупването на още задължения. Търсят се начини за продажба на неоперативни активи на дружеството, които генерират огромни разходи. Само за гариране на подвижния състав на коловози, собственост на НКЖИ, "БДЖ-Товарни превози" плаща до 250 хил. лв. месечно, каза Караджов. Той е възложил на държавното дружество спешно да се подготви списък на неоперативните активи и да се премине към продажбата им.
"БДЖ-Товарни превози" разполагат с около 4500 вагона, а за дейността на дружеството при увеличен обем работа са необходими 2000, съобщиха от ръководството на "Холдинг БДЖ".
Освен подвижния състав, активите с отпаднала необходимост са сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но пораждат финансови загуби, посочиха от националния превозвач. Дадоха за пример 230 апартамента на "БДЖ-Товарни превози" в цялата страна.
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България, посочи, че е изключително важно да се изготви оздравителна програма за "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози", включително за подсигуряване на ремонтната дейност на подвижния състав.