15 Април 2025вторник20:09 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

На фокус

Каквото и да ви говорят - става дума за пари

"Софийска вода" иска промени в „Общите условия“, „замирисва“ на ограничаване на права и нови платени услуги

/ брой: 69

visibility 5286

Емил Брандийски

В края на март Столичният общински съвет е одобрил и препратил към КЕВР предложение на "Софийска вода" за промяна на общите условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите. Обикновено такива промени произлизат от Звеното за мониторинг на концесията и след одобрението на управата на концесионера поемат по своя път за одобрение от СОС, КЕВР и който още се сетите.
Аргументът на всички промени обикновено е да се „повиши ефективността в отношенията с потребителите“, включващо и задължителното, че „тези предложени изменения и допълнения са разработени при спазване на принципите на равнопоставеност и защита на интересите на същите тези потребители“.
В превод горното изречение означава, че на потребителите ще бъде отнета поредната част от правата, които са имали, и ще им се искат допълнително пари, прикрити като нова допълнителна услуга.
Основното в сегашните промени е спиране получаването на съобщения фактури на хартиен носител за потребителите. От дружеството естествено щели да дадат възможност на онези потребители, които желаят да получават хартиени фактури, да го правят, но само чрез изричното искане за това под формата на молба.

Дрън-дрън, ама не съвсем

Тази идея не е нова. Преди около 2 години дружествата от сектор електроснабдяване прокараха идеята и спряха предварителното изпращане на задълженията на потребителите на хартиен носител. След наложената промяна и там имаше възможност за подаването на молба за получаване на фактурата на хартиен носител предварително, след което потребителят си остава само с молбата. От първо лице потвърждавам, че въпреки че подадох надлежното заявление за получаване на предварително уведомление за задълженията ми, до момента не е пристигнало нито едно такова. Прочетено през тълкуването на електроразпределителното дружество, получаване на фактурата на хартиен носител става след като се плати задължението (да кажем в EasyPay). Тоест, потребителят плаща исканата сума и едва след това разбира колко и за какво плаща.
Предполагам, "Софийска вода" също ще тръгне по тази утъпкана пътека и онези потребители, които са компютърно необразовани, нямат интернет и електронна поща, ще трябва като овце да се наредят чинно на касите за плащания на битовите сметки и коленопреклонно да платят исканите суми и едва след това, ако не са съгласни с тях, да оспорват. Това явно е разбирането на водоснабдителното дружество за равнопоставено и напълно защитаващо интересите им действие. Дали ще бъде точно така предстои да разберем.
Друго равнопоставено и защитаващо интересите действие на дружеството е

спиране уведомяването на потребителите

за посещение на място – чрез съобщение на входа на сградите. Разбира се, то ще бъде заменено от изпращане на уведомление на електронната поща, така че, скъпи потребители, най-вече вие, пенсионери – бъдете така добри да си купите компютър, прокарате интернет, да запишете някой и друг курс за компютърна грамотност, най-малкото да работите с електронна поща и да дебнете кога ще получите заветното съобщение от "Софийска вода", че ще извърши  отчитане на водомерите ви. То ще ви бъде изпратено цели три дни преди посещението. Никой не отчита факта, че хората, които имат възможност за подаване на самоотчет по електронен път, не чакат отчитане на място.
Поредната последваща „красота“ от страна на "Софийска вода" е спиране на безплатното посещение при наличие на общо потребление, по-голямо от 20%.
Общото потребление винаги е било бич за потребителите, но пък един доста добър приход за водоснабдителното дружество. Досега се смяташе, че до 20% общо потребление, съответно по-голям приход за "Софийска вода", е в рамките на нормалното. Около 5% им позволяват разликата в показателите на индивидуалните и общите водомери по закон, тук там течове, където все още ги има, неотварящи апартаменти, водещи до изкривяването на общата картина на достоверност, и едва накрая „дефектирал водомер“ на "Софийска вода". Последният случай, естествено, е платена услуга и понякога обезсмисля проверката, още повече, че се извършва от самата "Софийска вода".

Как беше досега?

Появява се общо потребление над 20%, от "Софийска вода" ти изпращат бланкетно, неадресирано до никого конкретно, съобщение във входа, в което се уведомява общността на сградата, че потреблението е над 20%. За да се извърши проверка, е необходимо упълномощено лице на етажната собственост да подаде един наръч документи, задължително лично и на хартиен носител в някой от офисите на дружеството. Следва известен период на разглеждане на молбата (жалбата) от страна на "Софийска вода".
Получаваш известие за датата на проверката, която най-често е при следващото тримесечно отчитане, като етажните собствености се задължават да осигурят присъствието на съответните апартаменти.
В деня „Х“ идват двама господа от фирма подизпълнител, чиято работа е да посетят и отчетат общите и апартаментните водомери, както и да надзърнат в мазетата за наличие на течове и да съставят констативен протокол. И това е всичко. Ама абсолютно всичко и нищо друго като последващо действие от страна на "Софийска вода".

Как ще бъде оттук нататък?

Как да спреш хората да се жалят за нещо? Ами направи им го платено! В проекта за изменение на новите общи условия е записано, че посещенията от страна на дружеството при общо потребление над 20% вече няма да е безплатно, а „потребителите могат да заявят допълнителна проверка/отчитане, като заплатят такса съгласно ценоразпис на „Софийска вода“ АД. При положение, че е възможно причината за общото потребление да се крие в неизправността на общия водомер, то това нововъведение си е чист грабеж.
Дори още когато тази промяна не е влязла в сила, не е минало обществено обсъждане или одобрение от КЕВР, дружеството вече започва да я налага, искайки пари, с което ограбването на столичани вече започна.
За да не съм голословен, ще цитирам от първо лице мейл на дружеството, в който ни информират за следното.
„След подаване на молба от управител или упълномощен представител на етажната собственост и с цел установяване на причините за констатираните количества „общо потребление“ над 20%, дружеството извършва обстойна проверка на място.
Уточняваме, че услугата е платена по утвърден в „Софийска вода“ АД ценоразпис (11,58 лв. с ДДС за един имот в етажната собственост) и същата се заявява в един от Центровете за обслужване на клиенти на компанията.“
И как да подаваш заявление за проверка, след като при две поредни тримесечия със съответно над 30% и над 40% и при неоткрити никакви причини от страна на потребителя, не получаваш никакво възстановяване на суми? За потребителя остава само едно оглушително мълчание и радостта, че следващото такова мълчание ще струва пари. Извинявам се, много пари.
Вписването на електронен адрес на юридическите и физическите лица при промяна или откриване на партидата става задължителен атрибут от исканите документи.
От промените става ясно, че това е свързано както с възможността потребителите да получават известия за дължимите суми, така и да бъдат уведомявани за каквото и да е било, което се приема за достатъчно, независимо дали съответният мейл е достоверен. За целта е предложена нова алинея 5 в чл.67: „ВиК операторът не носи отговорност за невярно предоставен електронен адрес за кореспонденция, административен адрес или телефонен номер или в случаите, в които потребителите не са получили изпратеното съобщение по причини, независещи от ВиК оператора“.

Ако закъснееш с прехвърлянето

и узаконяване на партидата, ще плащаш. Това става ясно в предложението за изменение на общите условия, като в чл. 62 се добавя нова ал. 3 със следното съдържание: В случай, че не е изпълнено в срок задължението по ал. 1 и впоследствие наследниците или лицето, придобило имота по силата на договор за гледане и издръжка или завещание, подадат заявление за промяна на партидата, дължат заплащане на всички административни разходи, свързани с извършването на това действие, съгласно ценоразпис на ВиК оператора.
За справка, ал. 1 гласи: При смърт на потребител – физическо лице, наследниците или лицето, придобило имота по силата на договор за гледане и издръжка или по завещание, са длъжни в 60-дневен срок да подадат заявление до ВиК оператора за промяна на партидата, като представят за справка удостоверение за наследници или акт за собственост.
Това засяга най-вече всички потребители, чиито партиди се водят все още на името на някой от починалите им родители или смяна на собствеността.
В обобщение може да се твърди с голяма достоверност, че каквото и да ви говорят – става дума за пари. Неслучайно, към момента опериращото вече 10 години на територията на столицата водоснабдително дружество успя да спечели от столичани 350 млн. лв. чиста пара, дори след дадения на общината дивидент. В последните години печалбата му е твърдо над 50 млн. лв. годишно и за оставащите около 8 години, при предвидените увеличения, дружеството сигурно ще спечели поне още 400-500 млн. лева. Някой би казал – дал Бог всекиму такива печалби, но от монополизирана услуга с обществен характер позволяването на такива печалби си е престъпление.

Икономически живот, със съкращения

Животът е поскъпнал с над 38% за 5 години

автор:Дума

visibility 1888

/ брой: 70

С 10 на сто повече за почивка на море тази година

автор:Дума

visibility 1961

/ брой: 70

Държавата налага пълен контрол на търговията с акцизни стоки

автор:Дума

visibility 4455

/ брой: 69

Западът осъди руския удар срещу Суми

автор:Дума

visibility 2194

/ брой: 70

Мадрид разби мигрантска мрежа през Румъния

автор:Дума

visibility 2183

/ брой: 70

Плъхове превземат британски град

автор:Дума

visibility 2202

/ брой: 70

Кипър с великденски мерки за сигурност

автор:Дума

visibility 2281

/ брой: 70

Двойни стандарти

автор:Юри Михалков

visibility 2147

/ брой: 70

Спортът обединява

автор:Владимир Николов

visibility 2228

/ брой: 70

Марин Маринов е убит от израелски снаряд

автор:Дума

visibility 2225

/ брой: 70

Лицето ви – новата бордна карта

visibility 1607

/ брой: 70

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ