21 Декември 2024събота17:15 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Снимка Личен архив

Срещи

ВЕСЕЛИНА КОЖУХАРОВА:

У българите има копнеж по завръщане към корените

Родовата принадлежност е много важна за живота на всеки човек, казва писателката и музикален педагог

/ брой: 166

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 10964

ВЕСЕЛИНА КОЖУХАРОВА е родена на 30 януари 1952 г. в Горна Оряховица. Завършва ИДНУ "Тина Киркова" в Добрич, специалност "Музика", и Школа за подготовка на ръководители на самодейни състави в Пловдив, специалност "Хорово дирижиране". Практикува в Лясковец като учител по музика в детските градини и в ПГ "Максим Райкович", ръководи хор на момчетата и вокална група в НУ "Цани Гинчев". От 1998 г. работи като учител по музика в ЦРД - Г. Оряховица. През 2000 г. основава частното музикално училище "РАИ", с два детски вокални състава "Чучулига", с часове по пиано и солфеж, средношколски духов оркестър. Авторка е на книгите "Жених за царкинята" - приказка, изд. "Многоточие", София; "Погледни през рамо" - биографичен роман, "Между звездите и зората" - разкази и легенди по народни песни, "Въглени" - роман, трите -  издания на "Фабер", В. Търново; романите "До четвърто коляно" и "Кера", издадени от ИК "Хермес".

- Госпожо Кожухарова, новият Ви роман "Кера" пак ни насочва към корените на българската душевност - в творбите си привличате вниманието на читателите към важността на родовите корени, на връзките с предците за всеки човек, в които и времена да живее.
- Още първият ми роман "Погледни през рамо" засяга тази тема. Написах го, за да оставя на децата си спомена за живота на баба им, но за тези три години и половина, откакто съм го написала, го преиздаваха четири пъти. Мисля, че родовата принадлежност е много важна за живота на всеки човек. Последните поколения бяха постепенно и съзнателно отдалечени от многовековните ни традиции. Смятам, че това е с цел приобщаване на младите българи към чужди на българската душевност традиции и празници. По тази причина в книгите ми прозира стремежът ми да пиша за българското, във всичките му форми и проявления. От многобройните си срещи с читателите разбрах, че у българите има копнеж по завръщане към корените.
- Познавате ли много хора, които са проучили родословното си дърво повече от 1-2 поколения назад? И важно ли е да го знаем?
- Много не, но достатъчно, за да се появи в мен желанието да опиша живота на поколения хора от "клончето" на голямо родословно дърво.
- В образите на Вашите героини се крие непоколебима и несломима женска сила, която дава смисъл и опора на майката, любимата, съпругата да се бори и отстоява обичта си, да закриля и да се жертва за близките си.
- Оказва се, че в почти всички книги, с едно изключение, осъзнато или не, главните ми герои са жени. Сигурно защото ми е близка женската душевност и психика, стремежът на жената да закриля, да се грижи за близките си, дори и в най-жестоки изпитания и исторически катаклизми.
- Езикът във Вашите романи е по-старинен, образен, цветен, а днес във всекидневната ни реч често звучи опростен, натоварен с чуждици, дори които имат аналог в българския. При срещите Ви с млади читатели коментирате ли подобни въпроси?
- Във всичките ми романи героите говорят на сладкия български език от времето, в което се развива действието. Читателите споделят, че архаичните думи, използвани от персонажите, придават неповторим цвят на повествованието. На някои читатели напомнят за техните баби и дядовци, но по-младите са щастливи да се потопят в прекрасната мелодика на тази старинна реч.
- Макар вече да сте издали шест книги, Вие сравнително отскоро сте се посветили на белетристичното творчество. Професионалният Ви живот е преминал, както се казва, в служба на музиката. Помага ли Ви музикалното образование в новото Ви поприще на писател?
- Определено ми помага. Благодарение на музиката, с която цял живот се занимавам, словото, към което сега съм пристрастена, "озвучава" мислите ми. И може би това е причината книгите ми толкова леко да се четат. Но друг е въпросът "леки" ли са те за душата на читателите. Много от прочелите "Кера" споделят колко пъти са плакали за героинята. Какво да кажа аз, която няколко пъти плаках, докато писах. Това има своето обяснение - началото на живота на Кера е детството на моята баба по майчина линия, но само докато се омъжва за дядо. Втората част е художествена измислица, но читателите смятат, че няма разлика от истинската първа част и измислената втора.
- В последните години бе прекъсната традицията във всяко училище да има хор, оркестър, танцов и театрален състав. Как гледате на това?
- Това, което преди беше функция на училището, в по-ново време се прехвърли в читалищата. Хоровите, театралните и танцовите състави развиват дейност в читалищата, дори на най-малките селца в България. Желаещи има и не само от възрастни участници в съставите, но и от младите хора. Но с всяко ново правителство средствата на читалищата намаляват, а там е съсредоточен културният живот на всяко селище. Поддържат се живи българските традиции. Българските читалища нямат аналог в света. Секретарят на читалище "Иван Вазов" в с. Първомайци Теодора Миновска подготвя анотациите за книгите ми в ИК "Хермес". Тя беше човекът, който разгледа обстойно всички издателства и се спря на ИК "Хермес", за което ще й бъда винаги благодарна. Заедно с председателя на читалището Мария Велева са двойното рамо, от което имах нужда. Всеки творец се нуждае от подобни хора в творческия си път.
- Разкажете за емоциите, през които преминавате в процеса на създаване на романите.
- Когато започнете да пишете нова книга, сюжетът и героите "дават ли ви мира"? Този въпрос ми зададе една възрастна дама съвсем наскоро, на среща с читатели от гр. Килифарево. Не ми дават мира никога, докато не завърша книгата. Моят израз за това явление е - ръчкат ме. По всяко време, докато съм будна, из главата ми непрекъснато прелитат диалози, картини и събития. Понякога имам чувството, че когато сутрин се събудя и седна пред белия екран на лаптопа, това, което пиша вече съм го сънувала. Понякога осъзнавам, че не слушам събеседника си, а съм се пренесла в света на героите си и не обръщам внимание на това, което се случва в момента покрай мен. Изпадам в неловки ситуации да се правя, че не съм чула или разбрала за какво става дума. Всяка професия - с нейните рискове.
- А как възникват героите и ситуациите, в които те попадат в повествованието?
- На този често задаван въпрос ми е много трудно да отговоря. Сигурно защото в мен живее душата на импресионист и моментните хрумвания са част от истинската ми същност на Водолей. Може би от някоя дума, от някой стих или ред на песен. Но щом героят се появи в романа имам чувството, че неговите действия не се ръководят от мен. Аз само ги следя и записвам. А колко много герои и ситуации съм намерила в стотиците народни песни и умотворения! Всеки читател може да усети колко фино се преплитат многоликите и многоцветни нишки на фолклора с героите и ситуациите в романите ми.
- Бихте ли отгърнали за нас първите страници от ръкописа, който стои на бюрото Ви? Кога може да се очаква по книжарниците?
- С удоволствие ще ви разкажа за романа, който пиша в момента. Колега преводач и поет от Плевен ми разказа за своя род. Направил е родословно дърво и има събран материал за някои от по-близките до нашето време негови роднини. Сподели, че се е опитвал да напише нещо, но се е уверил, че "човек дори да има един килограм черно брашно, трябва да го даде на майстор". Оказа се, че за такъв майстор смята мен и още в началото беше убеден в правотата на избора си. Дано да съм успяла да отговоря на надеждите му. Повествованието започва в лятото на 1793 г. Не бях чувала за малоазийските българи, но когато се съгласих да работя по темата заживях с радостите и тревогите на тези прокудени от обстоятелствата наши сънародници. Сагата на малоазийските преселници, почти неизвестна на съвременниците ни, много ме развълнува. Направо ме потресе и затова се заех с този проект. Почти го завършвам, а имам идеи и за следващия.
Не мога с точност да определя кога най-новият ми роман ще се появи по книжарниците - това зависи от екипа на ИК "Хермес". Работата по издаването на една книга е дълъг процес. Надявам се да стане до средата на 2025 г., а до края на 2024 г. очаквам да излезе друг от моите романи.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ