08 Ноември 2024петък04:06 ч.

ВРЕМЕТО:

В петък времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°. В петък времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°.

Консултант

Какви са правата ни при посещение в заведение или хотел

Казуси, които взривяват страстите на потребителите, вместо да предизвикват проверки

/ брой: 163

автор:Дума

visibility 2254

Всеки сезон има по няколко случая в заведения и места за настаняване, които скандализират туристите. Познати от това лято са такса “климатик”, “допълнително лед”, “резен лимон” и др. Затова фокусът в дискусиите на тема "туризъм" все по-често пада върху обслужването.
Но знаем ли като потребители какви са правата ни при посещение на заведения?
От онлайн платформата „Ние, потребителите“ разясняват правилата при предоставяне на услуги в местата за хранене и развлечения.

Безплатен достъп до санитарен възел

Таксуването на клиентите за ползване на санитарния възел е незаконно. Съгласно наредбата за категоризиране на този тип обекти, собствениците им са длъжни да осигурят безплатен достъп на клиентите до WC-то, независимо от вида и категорията на заведението. За съжаление, все още се срещат заведения, които изискват заплащане за ползването на санитарния възел от клиентите.

Отварянето на безалкохолни, бира и вино

Независимо от вида и категорията на заведението за хранене и развлечения, сервитьорите са длъжни да отварят пред клиентите бутилките с безалкохолни напитки, бира и вино, които им поднасят. Това задължение отново произтича от цитирания по-горе подзаконов нормативен акт. В разгара на това лято клиент се оплака пред „Ние, потребителите“, че е видял реклама за възможност да спечели награда при попадането на определен символ под капачката на популярна газирана напика, поръчал си я, но му я донесли отворена и той така и не разбрал какъв е късметът му.

Ледът – в купа с метална щипка

Всички заведения са длъжни да осигуряват постоянно предлагане на лед. Това задължение не изглежда да предполага допълнителното му таксуване – какъв случай имаше и съвсем наскоро, при който заведение в Несебър таксува кубче лед по 1 лв. Сервирането на леда следва да е в купа с метална щипка, като изключение от това правило се допуска само за заведенията с една звезда.

Менюто се подава отдясно, поръчката се приема – отляво

Знаете ли, че съгласно нормативната уредба сервитьорът поднася лист-менюто с дясната ръка, от дясната страна на госта. Той изчаква и наблюдава отстрани на масата клиентът да направи своя избор и приема поръчката, като при възможност застава от лявата страна на госта. При необходимост помага на клиента при избора на храни и напитки, прави препоръки и обяснява ястията от менюто. В случай че приготвянето на част от поръчваните ястия е продължително, сервитьорът уведомява, че поднасянето им ще закъснее.
Тези изисквания отново важат за абсолютно всички заведения и определено са пряко свързани и със стандартите и нивото на обслужване.
 
Настаняване само на почистена маса

Понякога и ние, като клиенти, настояваме за нарушаването на правилото настаняването да става само на почистена маса. Обикновено това се случва, когато бързаме да заемем място в заведението и предлагаме масата за бъде подготвена, след като вече сме заели местата около нея. Това не е правилно и не само крие рискове за нас, но и отваря вратата пред сервитьорите за лоши практики.

Такси за климатик, стол, прибори, допълнително лед...

Изискването на подобни такси със сигурност оказва негативно влияние върху потребителското преживяване по време на обслужването, но и хвърля тъмна сянка върху представата за туризма, както пред родните туристи, така и пред чуждестранните. Затова опитите за таксуване на подобни “допълнителни” услуги, особено когато предварително не е била обявена цена за тях, трябва да бъдат наказвани не само от клиентите и контролните органи, но и от коректните в бранша, за да не се петни имиджът на целия сектор.

Нямам 1 стотинка да Ви върна...

Често цените в заведенията завършват на „и 99 стотинки“, а сервитьорите понякога заявяват, че нямат да върнат 1 стотинка. Или повече. Те нямат резерви да го кажат, като използват притеснението на клиентите да си я поискат. Ако и Вие попаднете в подобна ситуация и изпитвате неудобство да настоявате за рестото си, пък било то и 1 стотинка, си помислете дали търговецът би Ви продал стоката, ако на Вас не Ви достигаше тази стотинка. Отново опираме до обслужването. Доволният клиент ще остави много по-голям бакшиш с чувство на радост и задоволство, но когато му вземат принудително дори 1 стотинка, ще остане горчивият привкус на измамата и усещането за съпричастност в нещо, което не одобрява.
“Докато тези казуси само взривяват страстите на потребителите, вместо да предизвикват проверки на контролните органи и реакции на бранша към извършителите, ще страдат клиентите, но и имиджът на целия бранш заради отделни лица, които си позволяват да нарушават законодателството и да злоупотребяват с доверието и вече изчерпалото се търпение на хората”, коментира основателят на “Ние, потребителите” Габриела Руменова.


Нови правила за багажа в самолетите

От 1 септември на всички летища в страните от Европейския съюз отново се въвежда строго прилагане на правилото, ограничаващо пътниците да носят в ръчния си багаж течности до 100 милилитра.
Последното поколение скенери, които показват триизмерни изображения на принципа на компютърната томография в медицината, позволиха на много летища да облекчат мерките и да позволят на пътниците да носят електронни устройства и течности без ограничения в количеството и без да се налага да ги вадят от багажа си, съобщава БНТ.
Представители на Европейския съюз обаче изразиха съмнения доколко новите скенери гарантират, че на борда на самолетите няма да бъдат вкарани опасни вещества или предмети. Затова Брюксел реши да върне по-строгите проверки за сигурност, съгласно които пътниците са длъжни да поставят всички съдове с течности, които внасят в самолета, в един и същ прозрачен плик с обща вместимост не по-голяма от 1 литър. Правилото беше въведено през 2006 г. след осуетена терористична атака.
Летищните власти обаче се опасяват от забавяне при проверките за сигурност и заявиха, че вероятно ще генерират загуби, тъй като въведените нови скенери, са осем пъти по-скъпи, а поддръжката им изисква по-квалифицирани кадри и също струва повече.

"ЛУКойл" продава "Нефтохим" на катарско-британски консорциум

автор:Дума

visibility 808

/ брой: 213

Продажбите на злато у нас са се увеличили с 64%

автор:Дума

visibility 813

/ брой: 213

Над 320 млн. лв. дължи държавата на граждани и фирми

автор:Дума

visibility 711

/ брой: 213

Общини получиха 107 млн. лв. за улично осветление

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 213

Доналд Тръмп се завръща в Белия дом

автор:Дума

visibility 850

/ брой: 213

Доналд Тръмп спечели президентските избори

автор:Дума

visibility 838

/ брой: 213

Поздравленията заваляха, Путин се въздържа

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 213

Републиканците завладяха Сената

автор:Дума

visibility 731

/ брой: 213

Президент на мира?

автор:Юри Михалков

visibility 789

/ брой: 213

Академик по избори

автор:Александър Симов

visibility 795

/ брой: 213

Хем боли, хем сърби

автор:Мая Йовановска

visibility 729

/ брой: 213

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 714

/ брой: 213

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ