Заслужава ли си?
/ брой: 49
Деси ВЕЛЕВА
Решението за удължаване на учебната година вече е взето. Фактът, че Министерството на образованието и науката не събира оферти "за" и "против", а предлага варианти, които при всички положения включват по-дълга учебна година, говори, че ведомството няма да се откаже от идеята. Ще го направи въпреки острите критики от страна на учители, родители, синдикати. Само децата не са питани и не са възроптали...
Образователното ведомство добре се е подсигурило с аргументация - представи всевъзможни статистики, графици и сравнения с другите европейски държави. От тях наистина излиза, че нашите ученици са в клас доста по-малко време. Само че да стоиш в училище и да постигаш добри резултати не е едно и също. Нито удълженото посещение е гаранция за по-голям ефект. Затова и акцентът в работата на администрацията би трябвало да е как да улесни работата на учителите, как да опрости учебното съдържание и да заложи по-ясни цели пред учениците. Тогава може би няма да е нужно да се удължава годината, а времето ще стига за всичко - за затвърждаване, за преговор, за надграждане.
В този момент идва въпросът: заслужава ли си цялата тази борба за 7-10 дни разлика в учебното време зад чина? Да преместиш 15 септември е като да пуснеш бомба. Други съществени дейности в сферата на образованието може да останат незабелязани, но пипането в графиците за ваканциите няма как да не предизвика сериозен интерес и забележителни полемики.
Министър Николай Денков се е заел с доста реформи, но досега почти всички срещат сериозен отпор. В интерес на всички страни в училищното и висшето образование е той да получи възможността да ги доведе докрай, а ефективността им да е достатъчна, за да сложи край на непрекъснатите опити за трансформации в системата поне за няколко години напред.