12 Август 2024понеделник18:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Тайната на билета

Съдът два пъти отменя цената на еднократния превозен документ в София, Столичната община два пъти се измъква и я затвърждава

/ брой: 27

автор:Деси Велева

visibility 555

Деси ВЕЛЕВА


Билетчето за градски транспорт в София години наред е обвито в тайна. По-точно - цената му. Не е ясно на каква база стъпва тя, каква е обосновката й, защо периодично расте и накрая - как на фона на поскъпващата услуга тя не повишава качеството си и все няма пари за градски транспорт.

Липсата на икономически мотиви за цената на билета я прави лесно обжалваема, затова граждани и организации не пропускат да я атакуват в съда от години. Само преди дни стана ясна поредната победа на гражданското общество - Административният съд в София-град отмени Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община в частите й, свързани с цената на билета от 1,60 лв.,и на всички останали превозни документи, както и на правилата, по които се образува размерът на тези цени. Делото срещу наредбата, приета през 2018 г., бе заведено от група граждани, а адвокат бе Милка Христова, общински съветник от БСП и зам.-председател на Столичния общински съвет. 

Победата не е пълна, но е истинска

Решението за отмяна на цената на билета като незаконосъобразна е гражданска победа. Вярно, че не е пълна, но е истинска. Заключението е на първа инстанция и Столичната община веднага обяви, че ще го обжалва пред Върховния административен съд. Така че цената на билета засега остава в сила и дори тя да бъде отменена от крайна инстанция, пари на столичани няма да се връщат, въпреки че са плащали незаконна цена. 

Това потвърди за ДУМА и самата Милка Христова. "Връщане назад няма. Преди време ВАС прие тълкувателно решение, че при отменените поднормативни и нормативни актове отмяната действа занапред. Но това съвсем не значи, че Столичната община не трябва да си вземе поука", коментира общинският съветник. Тя наблегна върху основния порок, потвърден и от съда - цената на билета е ориентирана към разходоопределящ модел. "Това значи, че водещи са разходите. Те са в знаменателя, а приходите са в числителя. Така не се гони ефективност и намаляване на разходите, напротив - те се стимулират", заяви Милка Христова. Тя е изненадана, че веднага след като от общината обявиха, че ще обжалват решението на съда, и излъгаха, че е отменена само цената на единичния билет, оттам потвърдиха, че разработват нова тарифна политика, която ще бъде приета до няколко месеца. 

Няма наредба, няма и дело

Целта на това действие е същата, като преди почти 4 години - да се приеме нова наредба, да се отмени сега действащата и съдебното дело да стане безпредметно. "Така, вместо да поеме последиците от грешките си, административният орган в лицето на Столичната община сам отменя нормативния си акт, а гражданите са в непрекъсната позиция на догонващи. Това е злоупотреба с право. Независимо дали ще бъде приета нова тарифна политика, ВАС трябва да отмени наредбата, като един реванш за гражданите, а общината трябва да си носи последиците, като е приела незаконосъобразно решение", категорична е общинската съветничка.

Всичко това нямаше да се случи, ако ГЕРБ не бяха решили без никаква обосновка да поискат ръст на цената на билета от 1 лв. на 1,60 лв. през 2015 г. Новата цена влезе в сила на 1 юни 2016 г., като тогава местната власт обяви, че очаква 15 милиона лева приходи повече на месец от поскъпването. Властта в София каза тогава, че себестойността на едно пътуване е 1,64 лева, но така и не я доказа.

Още тогава общинските съветници от БСП скочиха срещу ценообразуването и бяха категорични, че задкулисно се прави опит да се компенсират гратисните пътувания, които са 30-40 на сто, а не, както се говори официално - 10 на сто. 

Точно девет месеца по-късно, на 22 февруари 2017 г., Административният съд на София-град (АССГ) отмени като незаконосъобразна новата цена. Решението обаче не бе окончателно и не спря продажбата на билети на новите цени. Също както и сега. Жалбата тогава бе подадена от Сдружението "Център за законодателни оценки и законодателни инициативи" и съдът прие аргументите му, че поскъпването на билета е немотивирано. Както и сега, от общината веднага обявиха, че ще обжалват съдебното решение. 

Финтиране преди провал

В крайна сметка делото отиде във ВАС и бе насрочено за 25 април 2018 г. От ГЕРБ обаче надушиха провал и приложиха вече изпробвана тактика - предложиха напълно нова наредба за градския транспорт, но в нея отново бе записана цена на билета от 1,60 лв. Тогава от БСП обвиниха съвсем обосновано ГЕРБ, че с този финт се застраховат срещу евентуалното потвърждение на ВАС на решението на АССГ от предишната година. Така 20 дни преди датата за делото, СОС, под натиска на ГЕРБ, прие нов нормативен документ, който обезсмисли решението на ВАС. По-късно самият съд прекрати делото с мотива, че е безпредметно, тъй като обжалваната наредба вече не е в сила. 

Сега Милка Христова прогнозира, че делото във ВАС може да бъде насрочено и след три месеца, и след една година. Вариантите за изход са два - ако междувременно се приеме нова наредба за тарифна политика, съдът може да реши, че делото е без предмет и то ще бъде прекратено. Вторият вариант е да има решение и така ще се подкрепи тезата на жалбоподателите, че делото трябва да премине през целия съдебен контрол.

Нови цени, нови дела?

Независимо от следващите решения, общината трябва да се съобрази със заключенията на съда при разработването на бъдещата тарифна политика. Тя се очаква от години, след като бе утвърдена т.нар. тикет система. Освен че въвежда видеонаблюдение, възможности за плащане на превозен документ с безконтактна карта, следене на пътникопотока и други услуги, тя трябва да предложи нов модел на заплащане на пътуването. Въпреки че работна група към общината още мисли върху крайния вариант, засега надделява идеята цената да зависи от времето на пътуване, а не от изминатото разстояние. Намерението е за 30 минути билетът да струва 1,60 лв., а за 1 час - 2,20 лв., като за тези периоди пътниците ще могат да се прехвърлят в различни превозни средства. 

"Ако и този път се приложи разходноориентиран модел и отново се слагат надбавки, които са незаконосъобразни, това няма да доведе до нищо добро, защото цената ще бъде необоснована и тя отново може да се атакува в съда. Не е ясно й как тя ще се отрази върху останалите документи за пенсионери, ученици и други. Така че е важно общината да се съобрази със забележките. Изискванията за икономичност на модела си стоят", коментира Милка Христова. 

Тя обобщи, че решението на съда от миналата седмица е напомняне на административните органи, че гражданите не са беззащитни, могат да получат справедливост и ако едни решения са незаконосъобразни, те могат да бъдат отменени, независимо какво мнозинство управлява града. 


И цената от 1 лев е била незаконна

Столичната община очевидно не може да защити ценовата си политика по отношение на документите за пътуване и доказателството за това се спотайва още преди повече от десетилетие. Кметството не успя да защити и през 2010 г. цената от 1 лев за еднократен билет, приета от СОС две години по-рано. 

Тогава Върховният административен съд я обяви за незаконна и я отмени. Отменени бяха и цените на талоните, на абонаментните и преференциалните карти. Делото бе заведено от бившия общински съветник Борис Цветков (БСП) и двама граждани. 

Не е изненада, че съдът бе категоричен, че поскъпването от 70 стотинки на 1 лев няма задължителната финансова обосновка. За съжаление, и тогава решението на ВАС бе закъсняло, тъй като месеци по-рано бе приета нова наредба, а обжалваемата бе отменена. Така се оказа, че за период от 80 дни през 2008 г. Столичната компания за градски транспорт е генерирала незаконни приходи от над 20 милиона лева. Колко са сега - никой вече не пресмята.

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 351

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 433

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 440

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 407

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 383

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 407

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 356

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ