София спира да плаща заем за закъсалия транспорт
Столичната община ще вземе кредит от близо 200 млн. лева за строеж на метрото
/ брой: 35
Деси ВЕЛЕВА
Пореден пример за катастрофалното положение на градския транспорт в София дават от Столичната община с доклад за отлагане на изплащането на вноски по заем на Центъра на градска мобилност. Общинските съветници в комисията по транспорт към СОС трябва да обсъдят и гласуват днес анекс към договор за банков кредит, сключен между ЦГМ и Българската банка за развитие през 2020 г.
Повод за заема отново бяха натрупалите се и неразплатени задължения на общинското дружество за извършената транспортна услуга към транспортните оператори "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт". Заемът е за 15 милиона лева и трябва да бъде изплатен на 51 вноски почти по 300 000 лева всяка. Оказва се, обаче, че още от януари ЦГМ не обслужва кредита си заради задълбочаващите се финансови проблеми. През миналата година пътуванията на столичани са намалели с 27 на сто спрямо 2019 г.
Затова сега се предлага Столичният общински съвет да одобри анекс и общинското дружество да бъде освободено от плащане на вноските за януари, февруари и март, като те бъдат разпределени пропорционално към главниците за следващите месеци.
Различните общински дружества, свързани с градския транспорт на София, вече две години вземат заеми за поддържането на услугата. В същото време управляващите от ГЕРБ в кметството продължават да настояват за помощ от държавата. В противен случай заплашват с разреждане на линиите.
В същото време Столичната община ще поеме нов огромен кредит, този път за строеж на метрото. Сумата е 195 милиона евро и ще бъде взета от Европейската инвестиционна банка за 25 години. Парите ще бъдат използвани за дострояване на метроучастъка от кв. "Хаджи Димитър" и жк "Левски", както и за новото разклонение от ул. "Шипка" до бул. "Цариградско шосе".
Общата цена на двата участъка е 769 млн. лева, като Столичната община ще осигури 409 млн. лева или 53% от средствата. Остатъкът от 360 млн. лева беше заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на България. При последната му редакция правителството заложи намаляване на финансирането за метро до 217 млн. лева.