12 Август 2024понеделник09:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Паяк на Симеон!

Цената на принудителното преместване на кола до наказателен паркинг в София се вдига двойно от 30 юни

/ брой: 68

автор:Деси Велева

visibility 1189

Деси ВЕЛЕВА


"Паяк на Симеон!", предупреждава столичанин в квартална група в социалните мрежи. "Аз пък видях миризлива буболечка на Тодор Александров", отговаря му модераторът на групата. 

Разговорът, всъщност, не е за животинки, нито за исторически личности. Той просто засяга едно от болните места на шофьорите в София - неправилното паркиране и мерките, които Столичната община е длъжна да вземе за нарушаването на правилата. Предупреждението цели да оповести на недобросъвестните водачи на МПС, които са паркирали не на място, че из кв. "Света Троица" и по-конкретно - по ул. "Цар Симеон", се движи специализираното транспортно средство за репатриране на коли, известно в градския фолклор като "паяк". 

Уведомлението за съкварталците се посреща с усмивки, благодарности, смях и успокоение, че още важи промоцията. Защото от 30 юни тя пада и идва резкият скок с наказателните такси. Докато все още глобата за неправилно паркиране и принудително преместване на кола до наказателен паркинг е 60 лева, след по-малко от 3 месеца ще бъде вдигната двойно - на 120 лева. Поскъпването е 100% и е по предложение на общинския съветник и председател на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера (ВМРО). То вече бе прието с пълно мнозинство от комисията и се очаква да бъде гласувано на една от следващите сесии на Столичния общински съвет. 

Кога се вдига автомобил?

Паяците влизат в действие, когато се установи, че автомобил е паркирал неправилно. Особено бързо те се включват, когато кола пречи на движението на градския транспорт или е на пешеходна пътека. Тогава Центърът за градска мобилност има право да предприеме принудителни административни мерки, а преместването на автомобила може да стане без знанието на неговия собственик. Вдигнатите от паяци коли се преместват до специализирани паркинги на територията на Столичната община. 

Собственикът трябва да поеме разходите, направени във връзка с преместването на возилото му. Докато шофьорът не се появи, колата му се задържа, като се начислява и такса за отговорното пазене на преместения автомобил. Така провинилият се плаща 60 лева за принудително преместване и такса за всеки час на отговорно пазене в специализирани паркинги. 

Въпреки че София е голям град и нарушителите не са малко, все още в него има едва три наказателни паркинга - до жп гара "Подуяне" на бул. "Ген. Данаил Николаев", между бул. "Христофор Колумб" и ул. "5030" и между ул. "691" и бул. "Цар Борис III". Така излиза, че разходите за транспортиране на коли от западните и северните райони на столицата са по-големи. Ако автомобил се вдигне с паяк в "Люлин" или "Надежда", той ще струва на ЦГМ повече, отколкото в източен район. 

Защо скача цената?

Не липсата на паркинги обаче е мотивът за искането за вдигане на глобите. Според вносителя те не са увеличавани от близо 12 години. Освен това разходите на нарушителите са едни от най-ниските в Европа. В Белград за освобождаване на автомобил се плаща от 51 до 380 евро, в Букурещ - 105 евро, в Любляна - 100 евро, в Будапеща - 55 евро, в Прага - 77 евро, а в Скопие - от 40 до 56 евро. 

В същото време разходите на ЦГМ по дейността надхвърлят приходите и центърът излиза на загуба. През 2021 г. са изразходвани 4,06 млн. лева за принудително преместени автомобили. Това прави по 126 лева на вдигната кола, срещу 60 лева приход от глоба. 

Вносителят посочва като друг мотив увеличаването на средната работна заплата за страната от момента на калкулирането на настоящата глоба досега. Тя бележи ръст от над 80 на сто. Инфлацията за девет години пък е изчислена на 17,5 на сто. След като се вдигне цената до 120 лева, се очаква ЦГМ да събере допълнително приходи от 2,1 млн. лева. 

Колко са разходите и каква е ефективността? 

Според последните данни на ЦГМ за 2021 г. са  репатрирани 34 456 коли. Две години по-рано тяхната бройка е била 45 787. Тенденцията е изцяло във финансов ущърб на общинското дружество, което има високи фиксирани разходи и е логично стремежът да е към повече заловени нарушители. Колкото по-малко са те, толкова по-скъпо излиза на ЦГМ вдигането на всеки от тях. От дружеството се оправдават с КОВИД-обстановката, с болни от вируса служители и с неработещи паяци, чийто ремонт излизал много скъпо. 

В същото време се оказва, че в Белград са доста по-ефективни от нас. Там приходите от тази  дейност са 40 млн. евро, а работата се извършва  с 20 служители и 20 паяка. За сравнение - в София работещите са 200, а приходите са близо три пъти по-малко. 

Разходите за вдигнат автомобил в столицата може и да са се увеличили, но редът и контролът - не. Столичани дори споделят за конкретни точки в града, по които паяци не минават, въпреки че проблемите в тях са крещящи и добре известни. Затова и все повече нарушители не се притесняват от престъпването на правилата. А докато няма ефикасен контрол, вдигането на таксите няма да е и достатъчна възпираща мярка.

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 1695

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 1720

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 2191

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 1560

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 2483

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 1640

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 1887

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 10996

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 4618

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 1743

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 2084

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 1849

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ