Една нощ в операта
Всъщност тя започва още в 10 ч. сутринта на 21 ноември с представления за най-малките меломани
/ брой: 268
Заглавието не е закачка с едноименния хитов филм, а покана за третото издание на Нощта на театрите в Националната опера и балет на 21 ноември. Да припомним: европейският проект "Нощ на театрите" започва в Хърватия по идея на французойката Елеонора Роси.
Софийската опера първо разтваря врати да посрещне най-малките си приятели в специалната зала за бебоци от 10 ч. с изненадите в Концерт за бебоци. В същия час тръгва и първата туробиколка за малки и големи меломани из залите, сцените, фоайетата, ателиетата на театъра. Предвиждат се разходки из храма на музиката през целия ден. Билетът за обиколката важи и за генералната репетиция от 18 ч. на Вердиевата опера "Атила". И обратното - с билет за репетицията, публиката може да надзърне къде, как се прави опера и балет. А сред любимите балети е "Зле опазеното момиче" по музика на Луи Херолд и Петер Лудвиг Хертел. Танцуват го от 11 ч. на малката сцена солистите Кристина Чочанова, Кирил Иванов, Георги Банчев и колегите им от ансамбъла.
Посланици на Софийската опера в Нощта на театрите са Боряна Петрова (солистка на балета) и тенорът Даниел Острецов. Честта да е почетен гост на празника заслужи именитият бас Димитър Станчев. Сигурно ще отговори на зрителското любопитство за десетките си роли, гастроли в близки и далечни страни, но и за книгата си "Дондуков 30". Всъщност "Дондуков" 30 е адресът на първия български оперен театър, отбелязващ с гордост, особено след суперлативите за трите турнета през септември и октомври в Словения, Германия и Япония, 125-годишнина. Не е за пропускане и докосването до театралната магия чрез проекта "Как се прави опера и балет". Младата художничка Християна Зорбалиева ще споделя тайни в проектирането и изработването на костюмите. След дълги години в Германия, отскоро тук е Огнян Янков. Той пък ще разказва колко важен е гримът за артиста, за успеха на постановката, как за минути младият певец и балетист се превръща в старец.
В началото на сезона 25-има студенти от специалността културология в СУ "Св. Климент Охридски" посетили оперен спектакъл. Оказало се, че едва трима са гледали нещо в този театър. Всички обаче дотолкова били покорени от режисурата, музиката, случващото се на сцената и професионализма на изпълнителите, че спонтанно решили да продължат откриването на непознатия им свят. Десетина от тях дори пожелали да бъдат доброволци през дванадесетте часа на Нощта на театрите.
Финал, и то какъв, поставя генералната репетиция на "Атила" от 18 ч. в красивата зрителна зала. Спектакълът е посветен на 100-годишнината от рождението на световноизвестния български интелектуалец Петър Увалиев (1915-1998). Режисурата по идея за пищната постановка на акад. Пламен Карталов осъществява Юлия Кръстева. На диригентския пулт застава маестро Велизар Генчев. Оригиналната сценография и костюми са сред последните скици на рано напусналите ни художници Борис Стойнов и Любомир Йорданов. Премиерата е на 22 ноември. Другите спектакли - на 24, 27 и 28 този месец, са от 19 ч. От 16 ч. е представлението следващата неделя, 29-и. Малко театри в чужбина си позволяват 2-3, равностойни при това, състава от първокласни певци-артисти за главните роли. Националната опера го прави от години за всички премиери. В костюмите на страховития вожд на хуните, разгромил римската колония Аквилея и затова наречен "бич Божий", са басите Светозар Рангелов и Мартин Цонев. В ролята на военачалника Ецио се редуват баритоните Бисер Георгиев и Венцеслав Анастасов (Венци на 12.ХІІ. ще е маркиз Поза в "Дон Карлос"). Различен, но прекрасен, вълнуващ образ на Одабела извайват Баясгалан Дашням, Габриела Георгиева, Радостина Николаева. Като колегите си навред са бисирани и Даниел Дамянов, Красимир Динев - храбрият Форесто. Освен Димитър Станчев, ролята на Леоне защитава и Ангел Христов, Улдино е Пламен Папазиков. Гениалната музика на Верди извежда на сцената действие от средата на V век, страсти и страхове, любов и смърт, вярност и вероломство.