18 Ноември 2024понеделник07:58 ч.

Атанас Пацев, Софийски пейзаж, 1971

Живописни платна на Атанас Пацев и Георги Баев показва галерия "Лоранъ"

/ брой: 199

visibility 1340

Марияна Аврамова
 


Изложбата събира двама автори от едно поколение, със силно присъствие в българското изобразително изкуство от втората половина на ХХ век. Показаните творби, с категоричен живописен изказ, са от две различни частни колекции. В експозиция са седем творби на Атанас Пацев и пет морски пейзажа на Георги Баев. Имена, за които едва ли може да добавим нещо ново, но може да допълним визуалната представа за тях.
Преобладават работите на Пацев, които мощно и неочаквано запълват галерийното пространство. Причината е не само във форматите, а и в монументалното звучене и силните внушения на експресивната му живопис. Авторът прилага необичайни гледни точки и ракурси към фигури и обекти. Преминава осезаемите граници на пространството и се изправя срещу законите на триизмерната реалност. В пейзажите струпва терени, регистри и сгради с криволичещи, начупени линии от сложни цветни мазки. Картината се превръща в истинска подвижна материя. Такива са "Копривщица" и "Пловдив - Стария град".  
Пацев предизвиква сетивата, като пренебрегва пространствените закони. Изписва деформирани, издължени и сплескани фигури, с променени пропорции, които се отразяват като в криво или обърнато огледало. Изгражда формата с насечени, широки мазки от основни цветове и оставя ограждащ цветен акцент. С това се засилва усещането за надскачане на земното и преминаване в друга, чисто авторова реалност. Човешките фигури са изведени до носители на духовни състояния и послания. Примери за това са "Автопортрет", двете работи с название "Портрет" и др.  
В представените работи на Георги Баев виждаме, че той избягва фигуралното и се доближава до абстракцията. В залата картините му са съсредоточени върху една и съща тема - граничната зона между брега и морето, място изменчиво и пълно с бързопреходни състояния. Прави ни свидетели на това как един раздел на пейзажа и еднотипна композиция се превръщат в носител на различни смисли с помощта на художествените средства. Баев достига до пълно пренебрегване на веществеността и материалното. С помощта на близка гама и мощната сила на цвета той постига фин наситен интензивен колорит и съответните внушения.
Събрани заедно, произведенията неволно ни карат да правим съпоставка на живописния език на двамата автори. Показват ни, че дори да са експресивни, те са коренно различни като художествен език и индивидуалност.



Текстът е предоставен от галерия "Лоранъ"



Изложбата живопис на Атанас Пацев (1926-1999) и Георги Баев (1924-2007) може да се разгледа до 24 октомври в галерия "Лоранъ" на ул. "Оборище" 16 в София.


Георги Баев, Пейзаж III, ок. 1990


 

 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1878

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1896

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1933

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1989

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1872

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2058

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1762

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2027

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1980

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1943

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1818

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ