18 Ноември 2024понеделник11:11 ч.

Снимка Георги Вачев

КРЪСТЮ КРЪСТЕВ:

Всяка пиеса носи ключ към мъдростта

Българската драматургия е памет и едно прекрасно огледало, казва директорът на Пловдивския театър и на фестивала "Сцена на кръстопът"

/ брой: 175

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 1394

Интервю на Вилиана Семерджиева


КРЪСТЮ КРЪСТЕВ е роден на 25.11.1956 г. в село Черногорово, община Пазарджик. Завършва НАТФИЗ "Кр. Сарафов" през 1983 г. Работил е в Кукления театър в Пазарджик. В РДТ "Николай Хайтов" в Смолян е от 1983 г., а от 1998 г. е негов директор и главен художествен ръководител. След сливането на Пловдивския и Смолянския театър от август 2010 г. той е директор на Драматичния театър в Пловдив. От 2021 г. е директор на фестивала "Сцена на кръстопът", чието 26-о издание започва на 10 септември.

- Господин Кръстев, откривате 26-ото издание на "Сцена на кръстопът" с "Вампир" по Антон Страшимиров на Пловдивския театър. Пиеса, писана преди повече от 100 години, която съдържа толкова непреходни истини, страсти, човешки драми, че постоянно може да се оглеждаме в нея. Защо избрахте това заглавие за началото?

- Пиесата "Вампир" е едно от най-поставяните български драматургични произведения. В нея може да открием много от тегобите и страстите на българския народ. Тя показва невъзможността ни да прощаваме, а това е един невероятен грях. Този грях ни спира, пречи да продължаваме, да се развиваме. Тежи ни. Пиесата показва едни от истините и слабостите на хората. Енергията и влитащият сюжет пречистват и въздействат на зрителя и показват, че всяко решение, малко или голямо, носи последствия.

- Пловдивският театър винаги е имал в репертоара си пиеси от български автори. Защо днес е особено важно да гледаме и да познаваме българската драматургия?

- Защото е българска. Няма "особено" време за нея, тя трябва да е постоянна константа в българския театър. Това са пиеси, писани за българина, и вдъхновението за тях идва от самия него и природата му. Българската драматургия е памет и едно прекрасно огледало.

- Програмата на фестивала е разнообразна по жанрове и автори. Как беше направена селекцията?

- Избрахме теми, сюжети и представления, които са разнообразни, които да отговарят на различни зрителски търсения, за да може всеки зрител да се потопи в историите, които най-много го вълнуват.

- Както винаги, мотото на форума е интересно и многозначително - "Театъра Мъдростта". Какво ни казвате с него?

- Всяка от пиесите, които излизат под светлините на театъра, крие в себе си мъдрост. Тази мъдрост не идва само от текста, тя е и в начина, по който текстът се представя. С всяка нова пиеса ние откриваме още една гледна точка, която ни е убягнала, още една емоция, която преминава през нас, а във всички тях се крият ключове към мъдростта.

- В съпътстващата програма ще почетете основателя на фестивала Стефан Данаилов с премиера на току-що излязлата книга на негови студенти. Със своите разкази те рисуват образа на един не просто актьор и учител, а човек с харизма, с мащаб, с обич към хората. Какъв е неговият принос за утвърждаването на "Сцена на кръстопът" като една от културните емблеми на Пловдив, а и на България?

- Стефан Данаилов е бащата на фестивала, неговата следа в Пловдивския драматичен театър е дълбока и ярка. Не е случайно, че ликът му е увековечен на фасадата на Камерната зала, която носи неговото име. Неговото величие и обичта му могат да се видят в неговите ученици и във всеки човек, докоснал се до него.

- След 10 септември при вас ще дойдат много театрални трупи - държавни, общински, частни, университетски, всяка със своите специфики и проблеми. През изминалите 30 години бяха правени не един и два опита за театрална реформа. Според Вас какво е най-нужно на българския театър в днешно време?

- Според мен са нужни две неща. Едното е да има добри представления, които да достигат до публиката. Представления, които да ги докосват. Второто е да има обединение в българския театър, трябва да има съгласие. Едни цели, които да ни водят, а не персоналните амбиции и его.

- Експерти предупреждават, че предстоят трудни месеци. Пред новия театрален сезон какви са Вашите притеснения като директор на Пловдивския театър?

- Каквито са притесненията на всеки българин. Имам вяра в екипа на театъра и неговата способност да преборва бурите и това ми дава голяма надежда.

- А какво ново да очакваме в програмата на театъра? И от Вас - като актьор?

- Очакват ни две прекрасни премиери - "Вампир" и "Старецът и морето". Актьорът Кръстю Кръстев не ми е на дневен ред, фокусът ми сега е насочен към другите актьори и към самия театър. 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 2129

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 2174

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 2148

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 2253

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 2136

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2309

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 2008

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2291

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 2297

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 2203

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 2064

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ