12 Септември 2024четвъртък14:52 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

БАН: Не бива да се строи тунел при Кресна

Зоната е най-земетръсната в Европа, под земята ще се просмуква радон. Парите да се пренасочат от магистрала "Струма" към "Хемус", настояват учените

/ брой: 20

автор:Дума

visibility 2182

Зоната на Кресненското дефиле е силно земетръсна и противопоказна за строителството на замисления 15-метров тунел по магистрала "Струма". Това категорично мнение са дали учените от БАН пред транспортното министерство, съобщи в събота председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров. В зоната има няколко разлома, именно в Кресненското дефиле през 1904 г. е станало най-силното земетресение в Европа до момента. Има и вариант сегашното шосе да се надстрои с малки тунели и виадукт, но се оказва, че през цепнатините дори в малък тунел ще прониква отровен радон. Възможно е също при подсичането на водоносен разлом да се пресекат и термални зони с минерални води. Затова най-доброто е планираните 1,5 млрд. лв. за строителството на тунела да се пренасочат към магистрала "Хемус", смятат учените.
 В същото време лот 2 от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград трябва да е готов до март 2015 г. и струва 358 млн. лв., планира правителството. Строителството продължава, тъй като магистралата е част от транспортен коридор ІV от Европа през България към Бяло море. В процес на изграждане в момента са около 60 км от магистралата. До октомври трябва да приключи строителството на последната отсечка Сандански-Кулата. Трудният участък през Кресненското дефиле е планиран с европари за периода 2014-2020 г. Според проекта големият тунел на това място (Лот 3), дълъг 15 км, ще минава на около 30 м дълбочина, трябва да влезе откъм Крупник и да излезе западно след Кресна - тъкмо в най-опасния земетръсен район.
Още от септември 2014 г. учени от БАН предупредиха в Обществения съвет, воден от зам.-министър Екатерина Захариева, че тунел (един от най-дългите в Европа) под Кресненското дефиле е твърде скъп и рисков проект. От Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" тогава обаче отговарят, че екоминистерството било подписало ОВОС, че тунелът е оптималното решение. Търсенето на по-евтин вариант щяло да забави сроковете и изисквало пари и нов ОВОС. Строителният бранш обаче още от април 2014 г. настоява да се отмени строителството на скъпия (1,5 млрд. лв.) и опасен заради високата сеизмична опасност тунел, чиято поддръжка след това ще струва колкото издръжката на цялата пътна мрежа. Строителите настояват да се преразгледа идейният проект на италианската компания SPEA Ingegneria Europea, подготвен през 2001 г. и актуализиран през 2013 г. Според браншовиците разширяване на съществуващия път в дефилето на Струма е по-правилно и би струвало само 500-600 млн. лв. Би трябвало да се потърсят и алтернативни трасета.
 Становището на експертите от БАН е категорично: Не може да се строи тунел при Крупник-Кресна. Мнението им е подкрепено и от техни колеги - учени от Италия и Франция.  

БСП не се хвана в капана на Борисов

автор:Дума

visibility 109

/ брой: 174

Общините скочиха срещу такса смет, отлагат реформата с 1 година

автор:Дума

visibility 103

/ брой: 174

Румен Радев ще посети Виетнам до края на годината

автор:Таня Глухчева

visibility 85

/ брой: 174

Съюзът на юристите призова за повече качествени прависти в НС

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 174

България е най-бедната страна в ЕС, а с най-скъпата храна

автор:Дума

visibility 105

/ брой: 174

БАБХ проверява спешно столове и бюфети в училищата

автор:Дума

visibility 119

/ брой: 174

Търговският дефицит расте с близо една трета към края

автор:Дума

visibility 105

/ брой: 174

Производството на ток у нас намалява

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 174

Скопие ще преговаря, но като член на ЕС

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 174

Няма нужда от търговска война

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 174

Лондон свива помощите за горива през зимата

автор:Дума

visibility 134

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 174

Комедиантът

автор:Александър Симов

visibility 84

/ брой: 174

Геноцид

автор:Барбара Пейчинова

visibility 171

/ брой: 174

Има ли шанс Харис?

автор:Таня Глухчева

visibility 160

/ брой: 174

Съдебната реформа – абсолютно безпредметен израз

visibility 116

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ