Акад. Пламен Карталов:
"Пръстенът на нибелунга" е златно съкровище в нашия оперен сейф
Съизмерваме труда си с докосването до душите на зрителите, казва режисьорът на тетралогията
/ брой: 141
Дочакахме голямото музикално събитие - Вагнеровия шедьовър "Пръстенът на нибелунга", изрече млада елегантна дама, купувайки билети за предстоящите четири представления на тетралогията. Запалени вагнерианци от чужбина, журналисти от Австрия, Германия, Русия пристигат за седмица в София заради целия цикъл. Грандиозният проект е дръзка, отговорна крачка в професионалното още по-високо израстване на солистите (в четирите опери са общо 52-ма), оркестранти, постановъчен екип, технически отдели. За мечтата на главния "виновник" за фестивалните вечери - 22, 23, 26, 29 юни, разговорът е с режисьор-постановчика акад. Пламен Карталов.
- "Пръстенът на нибелунга" е творбата на моя живот" - казвал Вагнер. Безспорно така е и за вас, акад. Карталов, но и върхово постижение на Софийската национална опера, както прие публиката тетралогията.
- В последните 4-5 години с този проект Софийската опера вече не е вчерашният театър. Владее ново мислене в солисти, постановчици, във всеки член на колектива. "Пръстенът" дава нова представа за българската национална опера пред европейския музикален свят. Достойни сме за славното минало на театъра с прекрасните големи оперни певци-артисти и многото задгранични турнета в изминалите десетилетия. Ние работим за публиката и радващо е да виждаме как след спектаклите хората си тръгват одухотворени, ощастливени. Съизмерваме труда си с докосването до душите на зрителите.
- Вагнер замислял "Зигфрид", според писмото му до именития пианист и композитор Ференц Лист, за паметник на любовта си към Матилде Везендонк. Вярата ви в нашите оперни артисти запали всички за "Пръстенът на нибелунга", превърнал се в своеобразен пиедестал на творческо мислене и можене. Гордеете ли се със солистите, оркестъра, издържали почти 16 часа общо пеене, игра, свирене?
- Разбира се. Най-младият ни изпълнител - Атанас Младенов - Гунтер в "Залезът на боговете", е на 28 години. Ще го чуете отново на 29 юни. Свилен Николов, изпълнител на същата роля, е на 32 години. Не само аз се гордея, че операта ни има толкова много млади таланти. Любопитна подробност е, че средната възраст на солистите в тетралогията е Христова. Това е било и желанието на Вагнер - оперите му, особено "Пръстенът", да се представят от млади певци. Да напомням ли сцената Ездата на валкюрите от второто заглавие - "Валкюра", или дъщерите на Рейн в "Рейнско злато" и "Залезът на боговете". Осемте валкюри, трите дъщери на Рейн, са мечта за всеки оперен режисьор да има толкова акробатични певици.
- Затова в италианското списание "L'Opera" Андреа Мерли отбелязва: "Специално трябва да се посочат трите дъщери на Рейн, с прекрасен външен вид и достойни за истински топ модели, с копринени трика... изпълниха цялата си трудна вокална роля, като скачаха под музикалния съпровод върху батут, изпълнявайки шпагати и салта, пресъздавайки акробатични и танцови фигури и, тук идва невероятното - пеейки всички ноти с точност и с впечатляваща изразителност." Има ли вече чуждестранни отзиви за последната премиера от "Пръстенът"?
- Има. И не са едно и две писанията. Някои критици веднага спонтанно изразиха впечатленията си - ще ги откриете на сайта на Софийската опера и балет.
- В края на партитурата на "Залезът" авторът изписва: "Аз не мога да кажа нищо повече." Вие обаче винаги изненадвате с много повече...
- Ако "Залезът на боговете", финал на "Пръстенът на нибелунга", е апокалипсис, то аз дописвам един глас на надеждата (Вагнер е и либретист на оперите си - б.а.). Накрая боговете от Валхала изгарят в пожара, предизвикан от всеотдайността, безграничната любов на Брюнхилде към Зигфрид. Чрез изкуплението на саможертвата й идва лъч светлина. Това е моето дописване на Вагнер в "Залезът".
- Публиката го оцени и, изправена на крака, 15 минути аплодира премиерата. Нещо повече, зрителите изричаха пожелания целият цикъл да бъде заснет и показан по националните телевизии за достояние на цяла България. Дочуваха се реплики и по международния канал Медзо да се завърти. Мечтаете ли истинското "източно злато" - така чуждестранна кореспонденция нарече премиерата през 2010 г. на "Рейнско злато", да бъде показано на европейския музикален свят?
- Да, мечтая, и не само аз. В момента чуждите музикални канали за класика непрекъснато излъчват всички Вагнерови опери и главно "Пръстенът на нибелунга". Защо и Софийската опера да не се съизмерва с европейските театри!
- Освен в София, предстои ли другаде да гостувате с тетралогията или с отделни опери? Пропусналите досегашните музикални събития ще могат ли да видят "Пръстенът" през новия сезон?
- Ние показахме през декември м.г. "Зигфрид" в Минск - Беларус, на сцената на международния Рождественски оперен форум. В тамошния вестник "Култура" авторката на статията "Празник, или крачка напред" Надежда Бунцевич между другото отбелязва: "И изведнъж - фантастичен фойерверк! Там, където мнозина очакваха "спорна" немска класика с "българско" произношение, докосването до съвременната европейска естетика буквално преобърна всички наши представи за операта, при това по всички параметри - от зрелището до музикалните тънкости и самото разбиране на термина "фестивален спектакъл"." В момента целият свят поставя Вагнер. Да изнесем 8-9 ТИР-а декори не е лесна задача. В "Пръстенът" участват 52-ма солисти, 54-има хористи, 75-има оркестранти. Пренасянето на целия колектив е много скъпо перо за театъра. По-важното е, че имаме златно съкровище в нашия оперен сейф и винаги и навсякъде можем да го показваме. За предложенията, които получаваме, друг път да говорим.
- След премиерата на "Залезът на боговете" на 22 май, точно на 200-годишнината от рождението на Рихард Вагнер, получихте поздравление от г-н Пламен Орешарски.
- Първо поздравление от министър-председател на България в историята на Софийската национална опера и балет! Специално поздравление, че първи тук и на Балканите показваме цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга".
- При това само с български изпълнители.
- Именно.
- Ще добавя дочути възторжени гласове: "Спектакъл, достоен за Байройт!" Подобни зрителски отзиви имаше и за другите три опери - новаторски според Вагнеровите виждания за оперния театър.
- Колективът работи за подобни оценки на нашата публика. За реализирането на "Пръстенът" благодаря на солистите-артисти, на моите асистенти, оркестъра, диригентите, на целия технически екип - без техническите служби творческият акт е неосъществим. Пожеланията ми към публиката са да е щастлива със спектаклите на Софийската опера, а колегите ми да са здрави и честити за нови успехи.
В забързания разговор между две репетиции, подготовката на фестивала "Опера в парка", за който ДУМА писа, и "Сцена на вековете" директорът акад. Пламен Карталов със заслужена гордост изрежда кои ще са изпълнителите в четирите вечери на "източното злато" - "Пръстенът на нибелунга". На 22, 23, 26 и 29 юни дирижира Ерих Вехтер, един от най-добрите в света интерпретатори на Вагнеровото наследство. В "Рейнско злато" Вотан ще е Николай Петров. Партнират му известни и извън страната артисти - Костадин Андреев, Мартин Илиев, Мартин Цонев, Мариана Цветкова, Цветана Бандаловска, Баясгалан Дашням, Бисер Георгиев, Петър Бучков, Силвана Пръвчева, Румяна Петрова, валкюрите Милена Гюрова, Ирина Жекова, Любов Методиева, Димитринка Райчева, Мариела Александрова, Цвета Сарамбелиева, Маргарита Дамянова, Благовеста Мекки-Цветкова и т.н. Спектакълът е от 18 ч., а "Валкюра", "Зигфрид" и "Залезът на боговете" започват от 16 ч. Аплодисменти ще има за всички солисти, за изумителните дъщери на Рейн и валкюрите, чиято поява във втората фестивална вечер е поредната оригинална хрумка на режисьора и художника на декорите и костюмите Николай Панайотов.
Смело може да кажем, че първият "Пръстен" у нас остава върхово постижение във вековната летопис на националното оперно изкуство. Доказват го и чуждестранни отзиви:
"Страна в криза... или как с "Рейнско злато" в София Павел Балев и Пламен Карталов изместват конкуренцията на Даниел Баренбойм и Гуи Касир в Милано."
Сп. "Опернвелт"
"Всичко: музика, изобретателност, пеене, игра и поразителни визуални ефекти превръщат спектакъла в страхотен успех. Както би казал Вагнер: "Универсално произведение на изкуството!"
Соня Рув-Увалиева, сп. "Гезамткунстверк"