13 Ноември 2024сряда02:05 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Нови снеговалежи и в по-ниските части от страната се очакват през нощта срещу четвъртък, в четвъртък и през нощта срещу петък. Има повишена вероятност за значителни валежи и за образуване на снежна покривка над 10 - 15 cм в Предбалкана, Лудогорието и по проходите в Стара планина. В петък валежите ще спират, най-късно в Източна България.

Очарованието на ренесансовите театри

Най-старите запазени и действащи са "Олимпико" във Виченца, "Театро Ал Антика" в Сабионета и "Фарнезе" в Парма

/ брой: 198

автор:Светлана Панчева

visibility 4175

Докато постановките на комедии, трагедии и пасторали в ренесансова Италия се осъществявали от любители и нямали систематичен характер, не съществувала и потребността от театрални здания. Спектаклите обикновено се представяли в градините на дворците, актьорите играели на временно изградени сценични площадки, зрителите също се разполагали на специално построен за случая амфитеатър. Оформлението на дворцовите спектакли обаче било изключително пищно и богато, а сред театралните декоратори от онова време блестят имената на Леонардо да Винчи, Рафаело, Мантеня и Брунелески. Привличането на живописци за оформянето на спектаклите естествено довело и до въвеждането на композиционните принципи на новата живопис и най-вече на перспективата при създаването на сценичното пространство. Изобретяването на перспективната декорация се приписва на прочутия италиански архитект Браманте и се отнася към началото на ХVI в.
По същото време започва и строителството на първите в Европа стационарни театри, в които спектаклите се играят на закрито. Първото място тук принадлежи на Ферара, където през 1528 г. било построено първото театрално здание. През 1545 г. Себатиано Серлио, първият театрален архитект на новото време, публикува книгата си "За архитектурата", в която излага принципите на новата театрална архитектура, в която са използвани както елементи на античните театрални здания, така и на съвременното живописно оформление на сцената. Театърът на Серлио се дели на три части - зрителна зала, пространство пред сцената и самата сцена. И тъй като представленията се изнасяли вече в закрити помещения, общата планировка на театралното здание получила формата на дворцовата зала, т.е. правоъгълник. Половината от тази зала е отредена на амфитеатрално подредените места за публиката. Средната част представлява полукръгла орхестра от древноримски тип и празно пространство по цялата линия на просцениума, а задната част е определена за самата сцена, която от своя страна се дели на просцениум и задна сцена. Актьорите играели само на просцениума, а задната сцена служела за разполагане на декорациите. От двете страни на сценичната кутия били разположени къщи, които постепенно се смалявали и създавали илюзията за перспективно отдалечаваща се улица. Обемната част на декорите се сливала с фона на дъното на сцената, на който било нарисувано продължението на улицата в перспектива. За подсилване на този ефект в дъното на сцената се разполагали кукли, които изглеждали като отдалечаващи се от линията на просцениума хора. Ето защо приближаването на актьорите към декорите на втори и трети план било немислимо, тъй като илюзията мигновено изчезва.
Идеята на Серлио за амфитеатрална зала е блестящо реализирана от Андрея Паладио в театър "Олимпико" във Виченца, който е и най-старият запазен ренесансов театър в света. Богато украсената със статуи и колонади задна стена на просцениума свързва сцената с полукръгла, увенчана с колони зрителна зала, и чрез три огромни арки открива перспектива към улиците на идеалния театрален град. Построен на мястото на средновековна крепост, театър "Олимпико" е открит на 3 март 1585 г. с трагедията "Едип цар" от Софокъл. Една от неговите забележителности е прочутата постоянна перспективна декорация от дърво и гипсови елементи, дело на Винченцо Скамоци, която е единствената, достигнала до наши дни в идеално състояние и все още украсява спектаклите в този наистина очарователен ренесансов театър. На тържественото откриване за първи път декорът, представляващ седемте улици на древна Тива, е осветен от оригинална и сложна система за изкуствено осветление, състояща се от стотици газени лампи, също конструирани от Скамоци.
Другото "бижу" на ренесансовия театър, съхранено и действащо до днес, е "Театро Ал Антика", което ще рече "Театър в античен стил". Намира се в Северна Италия, в град Сабионета, и е дело на Винченцо Скамоци. Театърът е построен между 1588 и 1590 г. по поръчка на херцога на Падуа и е първата театрална сграда, издигната на специално отредено за тази цел място. Повлияна до голяма степен от "Олимпико", архитектурата на "Театро Ал Антика" съхранява и развива принципа на перспективната декорация и стремежа към зрителната илюзия, но внася и едно нововъведение - зрителната зала има формата на подкова.
Несъмнена е славата и красотата на театър "Фарнезе" в Парма. Построен през 1618 г. по поръчка на херцога на Парма, който иска да отбележи с театрално представление посещението на херцога на Тоскана, театърът е посветен на богинята на войната Белене и на музите. Тържественото откриване е през 1628 г. със спектакъла "Меркурий и Марта" по текст на Клаудио Ачилини и музика на Монтеверди. По време на представлението се използва цялата сценична техника за създаване на впечатляващи картини, включително и напълване с вода на орхестрата, където се изобразява цяла морска битка. Със своята зала, дълга 87 м, широка 32 м и висока 22 м, и амфитеатър във формата на подкова с четиринадесет реда места, театър "Фарнезе" побира около 3000 зрители. Сцената е широка 40 м, отворът й е 12 м, а постоянният декор е изработен от скъпи видове дърво, покрити с гипс и оцветени така, че да прилича на мрамор. Освен това "Фарнезе" е и първият театър, който има постоянна, богато украсена с ажурни орнаменти арка на авансцената. Множество скулптури и скулптурни групи, изобразяващи митологични сюжети, украсяват пространството над сценичната площадка и придават на театър "Фарнезе" великолепие и впечатляваща красота.


Театър "Олимпико" във Виченца, просторен от Андрея Паладио през 1580 г., е напълно запазен и до днес


Част от сложната система от газени лампи, осветяващи декора в театър "Олипмико"


Съвременен изглед от залата и сцената на театър "Фарнезе"

Българинът готов да похарчи средно 531 лв. на Черния петък

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 216

Индустрията ни с първия ръст от 20 месеца

автор:Дума

visibility 907

/ брой: 216

Бюджет с 3% дефицит и пакет от мерки ще внесе служебната власт

автор:Дума

visibility 988

/ брой: 216

Над 17% от работещите в ЕС са били с временни договори

автор:Дума

visibility 759

/ брой: 216

Кремъл отрече за разговор Тръмп-Путин

автор:Дума

visibility 881

/ брой: 216

В РСМ очакват скоро промени в конституцията

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 216

Вотът на доверие към Шолц преди Коледа

автор:Дума

visibility 858

/ брой: 216

Преходният съвет на Хаити уволни премиера

автор:Дума

visibility 809

/ брой: 216

Изолация и безсилие

автор:Александър Симов

visibility 733

/ брой: 216

Да направим крачка назад, за да вървим три напред като общество

автор:Дума

visibility 1035

/ брой: 216

България се нуждае от връщане на държавността

автор:Дума

visibility 821

/ брой: 216

Време е Борисов и Пеевски да бъдат изолирани от властта

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 216

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ