12 Ноември 2024вторник10:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Това - да, това - не

Обезобразените площади на София

Плиткоумие? Не - безумие: вместо да бъде градина и рай за пешеходците, центърът на столицата е обезличен, осакатен и... превърнат в паркинг

/ брой: 144

автор:Богдан Иванов

visibility 5881

Актьорът Георги Мамалев си спомни неотдавна пред една телевизия какво е казвал дядо му:
- Който отиде в София, все едно, че отива на Оня свят - никой не се е върнал оттам.
Хвалена или мразена, бленувана, сънувана или охулвана, София си остава нашата столица въпреки тежките й кусури. Ние я обичаме, ние искрено желаем тя да бъде "по-по-най", но въпреки това едва ли дори един неин жител може да обяви с чисто сърце София за най-привлекателния, най-красивия град на света или на Европа поне. Сред многото причини за това са обезобразените й площади.
Площад "Александър Невски", площад "Народно събрание", площад "Княз Александър I", площад "Славейков", площад "Паметникът на Васил Левски", площад "Св. Неделя", площад "Македония", площад "Възраждане", площад "Руски паметник"... Всеки от тях е едно малко съкровище за столицата - със своя история, със свой облик, своя забележителност - било храм, било паметник, било дворец дори. А някои са застлани с впечатляващите жълти павета, които невежи софийски управници все не могат да оценят по достойнство. Чарът на тези площади, обаче, е обезличен, осакатен, защото те... са превърнати в паркинги.
Вижте ги на какво приличат - да се отврати човек! Безумието, и то под прозорците на Столична община, е стигнало дотам, че пространството около храм-паметника "Александър Невски" е разпарчетосано от различни "собственици" и всеки къде с табели, къде доскоро с ръждясали синджири и железни колци е оградил някаква "своя си" територия, за да намества там всевъзможни моторни возила. Има дори сложени стъклени будки с вардияни в тях, че и бариери(!), та да вардят паркираните машини, сякаш това е частният двор на бай Митре от село Подгумер.
Говоря за най-личния площад на София. Там няма ден без върволици от хора като на поклонение - от цяла България и от цял свят, да дойдат при величествения храм, да се помолят, после да поседнат на пейките около него и да се снимат за спомен. Но това не пречи, да кажем, на слугите на народа - депутатите, да изтипосат автомобилите си отпред и колкото и да говорят от трибуната на Народното събрание срещу омразния режим на диктатора и сатрапа Тодор Живков, сто пъти повече да обичат... неговите привилегии. Само една, от които е точно тази.
В същото време господа софийските общински съветници, господин главният архитект, госпожа градоначалничката чрез раболепие и лакейничене показват европейско "възпитание" към баш началниците от парламента, но не показват с нищо, че защитават интересите на София, на нейните жители. Да не говорим за поруганата красота на красивото...
Нека припомня: в Европа, за която без умора у нас се словоблудства деня и нощя, депутати, министри, министър-председатели са порицавани и глобявани безкомпромисно за подобни своеволия, но у нас, колкото и да се правим на големи европейци, подобна строгост се приема за куриоз.
Ами туристическите автобуси? Вместо да задръстват площада особено през лятото, нима не могат да намерят място в широката и сравнително малко използвана за движение от хора и автомобили улица на гърба на храма?
Сега за площад "Народно събрание". Сградите на Народното събрание, на БАН, паметникът на Цар Освободител, мекото, пастелно излъчване на жълтите павета, придават особена прелест на цялото площадно пространство в самия център на града. Украсяват го и разположените в елегантна дъга по-стари и по-нови сгради около паметника, както и сладкарничките на открито пред хотела. Но всичко е направо удавено в море от паркирани автомобили - сред тях Цар Освободител, възседнал не... автомобил, а кон, стои твърде нелепо. За да бъде смекчен абсурдът, някой е разпоредил паметникът да бъде опасан с циментови сандъци с цветя и храсти - идея определено несполучлива.
Идете на площад "Княз Александър I" - може би най-просторният в София. Турският конак тук едно време, царският дворец после, Националната галерия сега и... огромният паркинг отпред. Създава се усещането, че софийските управници не знаят какво да правят с празното вече сума ти години място след събарянето на мавзолея на Георги Димитров. При което вземат най-елементарното, най-грешното решение: паркинг! И пред Националната галерия ще видите днес десетки спрели автомобили - сякаш да потвърждават пред всичко живо, че София наистина е най-задушеният от изгорели газове град в Европа! Най-нескопосано управляван!
Не ходят ли софийските управници пеша по улиците, не виждат ли на какво е заприличал центърът на града? Та тук преди години беше пешеходна зона и засмян народ се разхождаше по жълтите павета без страх, че ще го връхлети автомобил. Царството на пешеходците започваше от ЦУМ и хотел "Балкан", покрай бившия Партиен дом, през площад "Девети септември", по булевард "Руски", че до ул. "Раковски". И на целокупното гражданство много му харесваше да се поразтъпче насам - било на път към "Раковски", улицата на театрите, било към малката градинка срещу Дома на армията, било към Борисовата градина.
"Граф Игнатиев" също беше пешеходна зона и място за разходки, а площад "Славейков" очароваше и привличаше най-вече млади хора, които докарани, красиви правеха по няколко тегела напред-назад - хем да се проветрят на чист въздух, хем да се видят с приятели, хем... и тях да ги видят! Че и да пият по един млечен шейк в млечния бар до отдавна унищоженото от Великата демокрация кино "Култура". Защото по онова време на площад "Славейков" ставаше "движението на София".
Поклон пред книжарите на площада и тяхното благородно дело. В известен смисъл те днес са сред най-верните и, не дай си, Боже, последни мохикани на писаното върху хартия слово. Всичко - за да я има книжовността и да преживяват скромно, но достойно. Обаче тук ли е мястото им? Грозните тенекиени сергии, пълните и празни кашони около тях, количките, с които постоянно се пренася стока към сергиите и обратно, боклуците по земята, постоянната суматоха, превръщат красивия площад "Славейков" в някакъв битпазар!
За хората сякаш не остава място откъде да минат, как да се промъкнат - ни отпред, ни отзад. Злополучният фонтан, където загина човек, ударен от ток, вече 10-12 години не работи, похлупен е с грозна ламаринена шапка - надраскана, налепена с изпокъсани афиши. При това фонтанът е изтипосан ни в клин, ни в ръкав на неподходящо място и е несъразмерно голям за площада. Получава се, че отчасти не нашествието на автомобили е голямата беда, а нашествието от градоустройствена некадърност, мърлявщина, безхаберие. Също - и страх.
 Защото и софийската, и централната власт замират от ужас само при мисълта за възражения, протести, демонстрации на недоволни по един или друг повод. Точно затова те предвиждат при започналия ремонт на площада да запазят грозните сергии, уж в по-угледен вид, за да не разсърдят книгопродавците пък и част от гражданството, тъй като много столичани са против превръщането на чаровния площад в пазар, било дори с най-благородни намерения.
За ремонта на ул. "Граф Игнатиев" и на площада е заделена огромната сума от 24 милиона лева! Повтарям - 24 милиона! Това са луди пари и би следвало, преди да се реже веднъж - сто пъти да се мисли. Дано така са направили софийските управници, понеже едва ли някога ще разберем колко от тези 24 милиона са окрадени и от кого, но поне като видим новото лице на площада, да си кажем:
"Абе, много крадаха, но пък хубаво стана - простено да им е!"
И още, след време:
"Абе, много крадаха, но пък хубаво стана и здраво, виж, вече десет години не е мръднало и не е правен ремонт на ремонта - затова простено да им е!"
Всъщност само баща и син Славейкови, седнали един до друг на металната пейка в началото на площада, ще чуват и ще виждат всичко, което се върши тук деня и нощя, но дали някога ще проговорят? И дали точно затуй не ги махнаха, още щом започна ремонтът - да не гледат какво става?
Повървете пеша до бившия Партиен дом в центъра и разгледайте площадчето отзад - паркинг, претъпкан с автомобили така, че застрашават да затапят прелестната улица "Московска". Тогава, остави другото, но там ни линейка, ни пожарна би успяла да мине, ако се наложи.
Какво се получава?
Националната галерия и отпред, и отстрани е в обсадата на паркирани коли, макар вината да не е само на техните собственици. Когато преди много време в самия център на София, на "Солни пазар", изгоря циркът, някои казаха: "Всяко зло - за добро!" Освободи се просторно празно място - от гърба на Съдебната палата чак до великолепната сграда на Министерството на земеделието, творение на големия майстор, архитект Никола Лазаров. Построена в стил барок с елегантното съучастие и на сецесион: извита фасада, две островърхи кули и купол в центъра, колони, оригинални прозорци, балкони с изящни орнаменти по парапетите, въобще впечатляваща със своята пищност декорация, тя е една от забележителностите на София, може би най-живописното архитектурно бижу.
И сега идеята: "Солни пазар" да бъде превърнат в най-красивата градина в центъра на София с гигантски паркинг за няколко хиляди автомобила на десет (!) етажа под земята, така че "да събере" всички коли от центъра и да ги направи невидими. А на повърхността - алпинеуми, розариуми, езерца, водопади, фонтани, екзотични и нашенски цветя, храсти, дървета. Артистични беседки, чешмички, кътове за игри на децата...
Тази идея, изразена тогава на страниците на вестник "Вечерни новини", изглежда, се видя твърде авангардна на баш управниците. Пък и кой ще позволи на това златно място да се прави градина?
И се почна: най-напред тук бе забоден  "пиронът" на профсъюзите, после силни и много силни играчи се хвърлиха да строят хаотично гигантски, уж модерни сгради, и вече не само няма нито педя свободно място, но и площад "Македония" е... паркинг "Македония"!
А захлупената от небостъргачи и бетонни планини наоколо великолепна сграда на Министерството на земеделието, който иска да я види - нека си купи картичка. Има я на пощенска картичка...
Какво искаме повече? Я стига градини с подземни паркинги и какви ли не още глезотии и капризи!
Преди единайсет години отличният специалист с много силно гражданско чувство арх. Любомир Панчев написа в ДУМА:
"Ние, архитектите, знаем как с градоустройствени... мерки да освободим центъра... автомобилното движение трябва да се сложи в рамка и да има балансирано и ограничено участие в градския транспорт... може ли една милионна столица да се задоволи само с една пешеходна улица (бул. "Витоша", б.а.)... на София е нужна система от пешеходни пространства, които да подобрят екологията на отровения от автомобилни газове и затрупан от прахоляк град..."
Вижте на какво дередже е била София още преди 11 години и как днес всичко... е още по-зле!
Архитектът предложи изграждането на широка пешеходна зона в центъра, която да бъде свързана освен с Градската градина и с двата големи парка - Южния и Борисовата градина. Така те ще проветряват града, ще го съединяват чрез все още съществуващите, макар и силно орязани зелени клинове, с Витоша, ще влияят върху подобряването на климата. Защото в момента София е обявена за най-мръсния и най-отровения от автомобилни газове град в Европа!
Причината за това е ясна: средната възраст на автомобилите в Европа е 10,7 години, у нас - 20. От 4,3 милиона коли, регистрирани у нас, 1,7 милиона са над 20-годишни. Новите автомобили, купени миналата година, са 26 000, употребяваните - 266 000! Както се казва - всичко си идва на мястото...
Вече започна голям ремонт в центъра на града. Ха да видим, той ще узакони ли обезобразяването на най-красивите площади или най-сетне ще се разправи с плиткоумието и безумието на софийските пишман управници.
Спасението е само едно: постоянно разширяване на пешеходните пространства, умен план за освобождаване на центъра от автомобили, програма за изграждане на евтини подземни паркинги, възкресяване очарованието на най-представителните площади в града...
Проветряване, проветряване, проветряване!
Тогава ще изплуват от мъглата, от дима и ще изпъкнат архитектурата, забележителностите, паметниците, градините, археологията, реките, езерата. Планината! Ще има възможност за съзерцание, наслаждение и удоволствие от срещата с един град, който е осъществил поне донякъде мечтата на своя най-знаменит градостроител, кметът инж. Иван Иванов: "София - град-градина".
 








Най-личният площад на София - "Александър Невски" - разпарчетосан  между различни "собственици", с будки, вардияни в тях и дори бариери


А в дъното, през автомобилите - черквата "Св. Неделя"


Десетките коли пред Националната галерия потвърждават колко отровена от изгорели газове е София


Град-паркинг


Площад "Славейков" както изглеждаше едно време


И площад "Македония" падна жертва на автомобила


Ето как изглежда площадчето зад бившия Партиен дом


Снимки Емилия Костадинова



 

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 1200

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 1578

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 1346

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 1728

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 1599

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 1329

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 1508

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 1608

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 2068

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 1037

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 1268

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 1110

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ