Съдът на ЕС спаси тировете от често връщане в България
/ брой: 190
Съдът на ЕС отмени една от най-критикуваните мерки в Пакта за мобилност, които намаляваха конкурентоспособността на част от автотранспортните компании от Източна Европа, включително и българските. Става дума за задължението, въведено с прословутия "Пакет Макрон", международните шофьори да се връщат в съответната държава на всеки 8 седмици. Това принудително домуване не е особен проблем, ако тирът вози стоки примерно между Франция и Белгия или между Испания и Италия, но за нашите камиони, които пътуват до Западна и Северна Европа, е загуба на време и на рентабилност и напълно противоречи на една от прокламираните цели на пакта - грижа за шофьорите и гарантиране на нормални условия за работа и почивка.
Литва, България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша подадоха искове за отмяна пред Съда на Европейския съюз срещу Пакта за мобилност, приет през 2020 г. С решението си Съдът на ЕС е уважил техните аргументи само в частта за връщането на превозните средства на 8 седмици в държавата по издаване на транспортния лиценз. Не са уважени обаче възраженията на седемте страни срещу забраната шофьорите да спят в камионите по време на задължителните почивки, срещу удължаване на срока за монтиране на втopo пoкoлeниe интeлигeнтни тaxoгpaфи и срещу ограниченията за каботажите.