11 Ноември 2024понеделник17:48 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

От дума на дума, та в... ДУМА

Театрални празници и делници

/ брой: 125

автор:Дума

visibility 6192

Панчо Панчев

Поначало театърът е празнична проява. Празник на духа. Не случайно поне "овехтялата" традиция предполага да се влиза в театралната зала не по анцуг или в друго работно облекло, а с дрехи, които говорят за уважението на зрителите към онова, което става на сцената. Киното е друго - там срещу теб има сенки, а не живи артисти, които при всяко представление изживяват заедно с теб вълненията на героите си. И когато им ръкопляскаш (или не дай боже ги освиркваш) те чуват това.    
    От латинския корен "фест" е произлязла и думата фестивал, която бих определил като "празник на празниците", а за специалистите тя е означава "програма от художествени изпълнения, надхвърлящи всекидневното, за да се постигне ниво на изключителна празничност на определено място. Тя притежава уникална привлекателност, която може да бъде поддържана само за определен период от време. Тази характерност трябва да бъде подчертана от високо качество на изпълняваното произведение (както класическо, така и експериментално) и стремеж към съвършенство..."
    Повод да се замисля за театралните празници и делници ми даде едно истински празнично театрално събитие. За втори път бях гост на Международния фестивал на театъра за деца, който имаше в красивия сръбски град Суботица своето седемнайсето издание. И за втори път се възхитих от отличната организация на доста голямата по мащаб среща между двайсет конкурсни представления, десетки съпътстващи сценични прояви, изложби, премиери на книги и т.н. След миналогодишния пробен теоретичен разговор, сега се проведе и вече специално подготвен международен научен форум на тема "Децата в света на театралното изкуство", в който взеха участие осемнайсет видни сценични теоретици и практици от тринайсет страни. Станал постоянен, този научен форум увеличава още повече значението и престижа на и без това авторитетния фестивал в Суботица.
    Неговото запазване и по време на криза като сегашната не може да се обясни другояче освен с грижите, които се полагат в Сърбия за театъра и за децата (тук те са слети в едно) и с усилията на целия организационен екип, воден от директора му Слободан Маркович, който е и главният "виновник" и за разнообразието на представленията - по националност, тематика, жанр, творчески похвати, настроение и т.н. Дори (ще си позволя да споделя и това свое лично мнение) доколкото фестивалът има в заглавието си думичките "театър" и "деца" смятам, че желанието за богатство и пъстрота е довело до либералното включване и на представления, на които повече прилягат думичките "естрада" и "възрастна публика". Но за нас, порасналите зрители, тази "беда" беше добре дошла, не беше необходимо да се вдетиняваме при гледането...
    Със свои представления участваха състави от Франция, Испания и Израел, но повечето театри бяха от Русия и бившите социалистически страни, което ме кара да направя извода, че предишната държавна грижа за изкуството и за децата е пуснала дълбоки корени и по някаква необяснима инерция дава плодове до днес. Отделно ще напиша за видяното на Международния фестивал на театъра за деца в Суботица, а сега искам да споделя няколко свои мисли за театралните празници и делници изобщо. Думата делници също не е за пренебрегване - за мен тя означава всекидневната, нефестивалната дейност на институции като театъра и техния принос с въздействието им върху зрителите, особено върху детската публика.
    Освен призванието полезно и културно да развлича малчуганите и да ги запознава с доброто и красивото чрез художествени сюжети и образи, театърът за деца е и школа (подготовка) за утрешни възрастни любители на сценичните изкуства. Всичко това предполага изключителна прецизност в създаването на адресираните към тях представления. За съжаление, едва ли само поради бедността, докарана ни от демокрацията и от кризата, често спектаклите за деца не са направени с полагаемите им се фантазия и блясък, всеотдайност и професионализъм. Когато преди години някои куклени театри бяха присъединени с драматичните театри, аз смятах това за разумно, сега още мисля така, но само при условие, че куклените състави не се третират като досадна прибавка, като доведено дете при мащеха, както на практика стана на много места. С риск да бъда упрекнат, че дърпам чергата към моята, писателската гилдия, не мога до не изтъкна, че една от основните слабости на детските представления е резултат на вече ставащото практика изгонване на литературата от тях и поголовното авторство на режисьорите. Беден език, схематични образи, затрупан от постановъчни приумици сюжет, разтегната композиция и текстове на песните сякаш са ги съчинявали фолкпевици. И на всичко отгоре идва желанието не да зарадваме децата, а да покажем колко сме модерни.

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 698

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 607

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 742

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 682

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 580

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 644

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 893

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 470

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 527

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 459

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ