Кой ми помогна да изЧЕЗна
/ брой: 201
Имах желание да остана в родината още няколко августовски дни. Но както и друг път се е случвало, "някой некадърник наш" ни вбеси, след което с жена ми решихме повече да не се ядосваме и да си вървим "у дома" в Брюксел.
Този път ЧЕЗ преля чашата. Ще разкажа за случката със съзнанието, че в родината стават много по-големи безобразия. Много познати споделиха грозни истории за издевателствата на монополисти, но не всеки е готов да застане зад разказа си с името си. Макар и не драматичен, моят случай е показателен за самочувствието на тези силови структури за източване на джоба на българина. Затова ще го разкажа подробно.
Жена ми и дъщеря ми си дойдоха в София преди мен, така че не съм бил вкъщи, когато силовата структура ЧЕЗ пуска слаб ток по мрежата, превръщайки телевизора ни в ужасно тежък сандък.
Жена ми е от този тип хора, които не си оставят магарето в калта. И въпреки че имаше други планове за следващите дни, заряза всичко и подаде жалба пред ЧЕЗ. Служителка, любезна, обещава, че техници ще дойдат да установят щетата и че жена ми ще бъде уведомена в срок от 24 часа кога ще стане това.
Жена ми решава да остане в София да чака тази важна визита, въпреки че в провинцията я чака прохлада и истинска почивка. Въпросните 24 часа се оказват една седмица. Но действително й се обаждат по телефона и се уговарят за часа на срещата. Техниците са безупречни, идват в уречения час, съставят протокол. Те обясняват на жена ми, че трябва телевизорът да бъде занесен от нас на сервиз за ремонт, след което фактурата, придружена от протокола, изготвен от тях, да бъде предоставен на ЧЕЗ, за да бъдем обезщетени.
В този момент пристигам и аз и двамата с жена ми като хамали тръгваме с телевизора напред. Намираме сервиз, който ремонтира телевизора срещу сумата от 76 лв. и издава необходимата фактура.
Впрочем в сервиза ни предупредиха, че клиенти вече са се оплаквали от ЧЕЗ, като в сходна ситуация не са били обезщетени нито стотинка. Аз се проявих като оптимист, като отговорих, че понеже жена ми е спазила тридневния срок за заявяване на щетата, не допускам, че ще влезем в тази категория. Макар че и тридневният срок изглежда абсурден - важна е причинно-следствената връзка, не срокът на обжалване.
Все едно, отидохме с жена ми в ЧЕЗ с необходимия протокол и фактура. Там ни казаха, че трябва да посоча моя банкова сметка, на която сумата да ни бъде преведена. Аз съм титуляр на партидата, но нямам банкова сметка в България. Служителката, любезна, ни посъветва да напиша собственоръчно заявление на съгласие сумата да бъде преведана на сметката на жена ми. Но е необходимо също така жена ми да отиде преди това до банката си за нарочно писмо с данните на сметката си, защото ЧЕЗ не приема ръчно написани номера на ИБАН и прочее банкови подробности. Обясни, че не можели да бъдат сканирани...
Тук моите нежни брюкселски нерви не издържаха. Заявих, че си тръгвам от тази странна държава. Жена ми, която, както вече стана дума, се бори за правата си докрай, отиде до банката си и предостави нужния допълнителен документ в срока, който служителката посочи - до края на работното й време на въпросния ден, което изтичаше в 13.00 ч.
Въпреки уговорката същата служителка да довърши обслужването, жена ми беше приета от нейна колежка, която я уведоми, че една седмица след посещението на техниците вече ни е било изпратено писмо, в което сме били уведомени, че пускането на слаб ток се дължи не на тяхна грешка, а на гръмотевична буря. Тоест обезщетение не се полага.
Напълно съм убеден, че ЧЕЗ се измъква по начин, подсказан от техните адвокати, с които прецакват десетки хиляди клиенти. Жена ми прекрасно си спомня, че слабият ток е текъл с часове. Ако се вярва на обяснението на ЧЕЗ, токът би трябвало да бъде спрян веднага, именно, за да не се причинавят щети на електроуредите. Грешката остава на ЧЕЗ, въпреки гръмотевичната буря. Но това е силата на монополиста - с нашите пари те плащат на адвокати, които работят срещу гражданите.
Изобщо не желая ЧЕЗ да ми се извинява или да ме обезщетява след тази публикация. Искам просто да ги орезиля, както заслужават и те, и другите силоваци монополисти.
В Брюксел, където живея, всеки е свободен да избира между точно десет компании като ЧЕЗ. Ако си недоволен от енергодоставчика си, обикновено отиваш на сайта на Тест-аша (тест-покупки), независима организация за защита на потребителите, в която обективно са представени силните и слабите страни на различните енергодоставчици и има форум на потребителите. Можеш да отидеш и в сайтовете на енергодоставчиците и да си избереш, например такъв, който произвежда енергия от възобновяеми източници. Белгийските енергодоставчици са изключително внимателни към клиентите си, за да не ги загубят, още повече, че смяната на доставчика е супер лесна. Случи се и тук при буря да ни пуснат слаб ток и да ни повредят електроуред. След заявяване на щетата по интернет сумата за обезщетяване ни беше приведена по сметката в следващите няколко дни. Да не говорим, че тя покриваше не само цената на ремонта, но и всички причинени неудобства. Чак да ти се прииска да го направят отново.
Това е разликата - в Белгия сменяш енергодоставчика, а у нас, ако не си доволен, изборът ти е да напуснеш държавата, в която "Трите хаш" на Валери Петров - "Някой Некадърник Наш" - продължават да оставят своя подпис навсякъде.