Обществената телевизия - гласът на народа
При Леда Милева БНТ получи интелигентна професионална програма, при Иван Славков - независимост
/ брой: 44
Милен ГЕТОВ, медиен експерт
Не е необходимо след БНТ да се изписва "Канал 1" или каквото и да било друго. Защото в историята на телевизията в България БНТ е една - първата!
По структура - държавна, по съдържание - обществена!
При Леда Милева БНТ получи своята интелигентна професионална програма, при Иван Славков - своята независимост. Да не забравяме, че по времето на Славков БНТ беше водеща на Балканите - и като програмно съдържание, и като техническо оборудване, и като професионализъм. На малкия екран се събираше планетата Земя, а Гагарин ни заведе и в Космоса.
Тома Томов, водил легендарните "Панорама", "Светът в действие" и култовото предаване "Наблюдател" с Димитри Иванов. През камерата и микрофона му са минали Солженицин, Иля Еренбург, Джими Картър, Ричард Никсън, Хенри Кисинджър, Юджин Маккарти, Марлон Брандо, Рей Бредбъри и още, и още, и още...
По това време програмата на БНТ беше наистина еднопосочна, но и държавата ни беше такава. И въпреки това БНТ отваряше прозорчета към света. Наред с официалните посещения и срещи, ние "надниквахме" в държави и континенти, следяхме световните събития и имахме свое мнение, въпреки че често ни подсказваха накъде и какво да гледаме.
В тази телевизия израснаха поколения професионалисти - във всички области. Международното ни сътрудничество не беше само със страните от Варшавския договор и пример за това е фестивалът "Златната ракла". Той ни помагаше да се "оглеждаме", да "сверяваме часовниците си" и да вървим напред и нагоре! Вървяхме...
Падна Берлинската стена, времената се промениха, телевизията - също. Родният ефир се напълни със "спътници", отвори се хоризонтът, появи се и интернет, цифровата телевизия чука на вратите. Техническата революция и пазарната икономика преструктуриха ефира и в него остават най-силните.
Влязохме в НАТО и в ЕС, а бяхме ли готови. Но - желание имаше, имаше и надежди.
Нери Терзиева, носител и на наградата ПР легенда
Какво правим сега? Интернет провокира телевизионните програми, които рекламите постоянно обезличават. Забравяме, че телевизията не е само средство за информационна комуникация, особено в ерата на интернета, тя е средство и за възпитание и ограмотяване, за запазване на националната ни идентичност. Точно затова има обществени и комерсиални телевизии - едните се движат по законите на пазарната икономика, а другите (би трявало) - заради задължението за съхраняването на нацията.
Как може да стане това? Като се преструктурира БНТ и се превърне в обществена! А кой ще я финансира ли? Ами обществото, държавата. Т.е. народът, данъкоплатецът. Затова той има право на глас, на своя телевизия, на място в ефира.
Кеворк Кеворкян, легендата на БНТ и "Всяка неделя", за която всички още говорим. В десетката на най-добрите според социологически проучвания са и още Тома Томов, покойната Бригита Чолакова, Нели Терзиева
Пазарната икономика с принципите си за ефективност подпомага, но не е основният играч в развитието на обществената телевизия. Дали ще се финансира чрез фондове и фондации, или от бюджета под различни форми, тя трябва да бъде независима от държавните и партийните структури.
По света има десетки примери за това. И всички са индивидуални, съобразени с националните, обществени и икономически особености на всяка страна. И не е възможно обществената телевизия да бъде "разхвърляна" на продуцентски звена и дирекции, едните - щатни, другите - поръчкови.
Гръбнакът на националната програма се прави и допълва от самата обществена телевизия, тя гарантира своята програма, но в повечето случаи е по-евтина и по-ефикасна.
Някой направил ли си е труда да изчисли колко ще струва "поръчковата" продукция и колко - собствената? Освен това обществената телевизия не е функция на пазарната икономика, тя има и социален елемент. Едно необмислено, непрофесионално "стягане" на състава с оглед "вместване" в бюджета може да се окаже решаващо за качеството и ефекта от програмата на обществената телевизия.
Десетки специалисти към края на трудовия си стаж, ако напуснат БНТ, трудно биха могли, въпреки високата си квалификация, да намерят място в другите медии, а да се преквалифицират е вече твърде късно. По време на криза се предпочита опитността пред младостта, съветват икономистите. Но младите хора също търсят своята реализация!
В обществената телевизия е много важна дозировката на собствена, поръчкова и вносна програма. Шоупрограмите, телевизионните филми и сериали, научнопопулярните програми могат да се поръчат или купуват, но рубриките, публицистиката, новините трябва да бъдат собствени, защото това е теренът на обществената телевизия!
За да има полезен ефект, тя трябва да завоюва авторитет с обективна, разнообразна и професионална програма.
Обществената телевизия трябва да бъде и пъпната връв между управляващите и управляваните, да е гласът на народа и канал за диалог и консенсус.
Каква по-отговорна задача от тази?