27 Септември 2024петък15:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мумифициране на българското образование

Делегираните бюджети и безумни наредби превръщат училището в търговско дружество и "храм" на неграмотността

/ брой: 284

visibility 1257

Иван Джебаров
учител, с. Осенец, обл. Разград

На няколко пъти, най-вече в навечерието на 24 май или 1-ви ноември, министър-председателят на България отправя призиви към своя просветен министър да се "повиши качеството на образованието".
В ушите на мнозинството учители подобни призиви звучат като поредната нелепа шега. На практика това е невъзможно благодарение на грешно изградения механизъм на родната просвета. Така нашето "а" и "б" години вече се търкаля (и го търкаляме поради безхаберието на някого) по нанадолнището редом със здравеопазването ни, със социалната ни система и така нататък. Построена върху нереалистични основи, къщичката, наречена "образование", се задъхва от шумно провъзгласявани реформи, чиито краен резултат е:  хвърлени пари на вятъра. Защото, вместо да се погледне в темелите й, се сменя дограмата, някоя цигла по покрива, правят се циментени пътеки към входа, налагат се като кръпка върху нашенската ни действителност европейски проекти.
Архитект на последния модел къщичка е г-н "седянка", познат още като адвокат Даниел Вълчев. На професора обаче по египтология Сергей Игнатов, който така и не забеляза, че постройката, която уж реформира, е построена върху свлачище, се падна честа  да мумифицира българското образование окончателно. Най-вече и с начина, по който се оформят делегираните бюджети на основните и на средните училища. Тук правя уговорката, че последствията от тия делегирани бюджети не се усещат толкова осезаемо във все по-пренаселващите се градове като София, Пловдив, Варна, дори Бургас. В останалата България обаче, където демографският проблем все повече се задълбочава,

 от бройката "ученици" зависи оцеляването

на една паралелка, работното място на един учител, защо не и на училище. Защото според правилата на делегирания бюджет, ЕГН-то на всеки един ученик носи за училището определена сума пари. Така формулата, по която се работи и заради която реално се работи, е: по-голяма бройка ученици - повече пари, които осигуряват отоплението, осветлението и естествено  заплатите на директора и учителите. Които заплати впрочем, се определят също на база "брой на учениците".
Така на практика в другата България оттатък Витоша, в името на физическото оцеляване жизненоважно за директори и учители става броят на учениците. От години вече училищата създават през лятната ваканция свои хвърковати чети, които хукват по села и паланки да събират ЕГН-та. Да обещават мед и масло и да уверяват деца и родители, че тяхното училище е най-доброто, докато другите са маскари и тоз час да се отписват от тях. Колкото едно училище е по-притиснато от демографската криза, толкова по "яко" краде ученици и толкова по яко и него  крадат. По-малко засегнатите го правят от алчност за повече пари. Което кара директори и учители от различни школа да се гледат "на кръв" някъде до края на септември, когато приключва одобрението на Списък-Образец 1 с отбелязаната в него бройка ученици по класове. След което се преминава към втора серия на трагикомедията, озаглавена "опазване броя на учениците". И ако първата серия принуждава българския учител да показва един не съвсем лицеприятен морален образ, то вторият определя именно така жадуваното поне на думи качество на образованието. Което, повтарям, няма как да се повиши на практика.
Ученикът знае, че съдбата на даскала зависи от неговото ЕГН и ако му липсват първите седем години възпитание (статистиката сочи че тоя процент все повече се увеличава, поради различни социални причини), започва да си

прави каквото си ще в училище

и с просветата като цяло. На получена двойка ученикът спокойно предупреждава, че ще се премести в друго училище, за оставане на изпит да не говорим. Същото се случва, ако се опитат да променят нетърпимото му поведение. Поне аз не знам в днешното ни безвремие и безработица да има нормален човек, било то и учител, който да плюе на заплатата си заради нещо, което при създадената ситуация е безнадеждно да стане. Така тройки и четворки се пишат на неграмотници в името на личното и колективното оцеляване. Пак по същата причина неграмотници вземат и дипломи. Сложете тук и факта, че според Раздел 6, чл. 112 ал.1 от Правилника за приложение Закона за народната просвета учениците от началния курс не могат да повтарят класа. Един заместник на  просветния министър беше обяснил, че това е, за да не се стресират учениците, но не помня кой точно беше. Е, ал.2 на същия 112 член съветва със слабаците да се работи допълнително зиме и лете, но как на практика това може да стане, учителите чакат да им покаже този, който е сътворил тази алинея. Както чакат някой на дело да им покаже как при липсата на законови лостове можеш да накараш един родител да заплати счупената държавна собственост от детето му, да възстанови изгубените безплатни учебници, да го изпраща редовно на училище. Спирането на детските надбавки за пет неизвинени отсъствия (и то ако директорът набере смелост да го направи поради горепосочените причини) отдавна е смях за родители, които само за месец просия (или работа) в някоя западноевропейска държава изкарват по две учителски заплати. Така куп ученици, неусвоили добре "а" и "б", стигат до пети клас "нестресирани", където разбират, че са в търговско дружество ООД и ако ги ядосат даскалите, вземат си ЕГН-то и парите от бюджета  и отиват в друго търговско дружество ООД. От своя страна все по-намаляващият процент ученици, които искат сериозно да се отнасят към българското училище, виждат как редом до техните усилия крачи от клас към клас и полуграмотността. И постепенно теглят една майна на трудолюбието си, щом може и по` иначе. Всеки лекар-психиатър ще ви обясни тази човешка черта, засилваща се най-вече в най-младите. Затова и много честни и загрижени за духовността на нацията ни учители се питат дали преди всичко за психиатър не са някои други хора. Макар и накичени с разни титли.
 

58% от българите печелят колкото за разходи

автор:Дума

visibility 517

/ брой: 184

Плоският данък е по-изгоден за богатите

автор:Дума

visibility 687

/ брой: 184

Забраняват да си продаваме колата на части

автор:Дума

visibility 579

/ брой: 184

Такситата с двойна тарифа по празниците

автор:Дума

visibility 563

/ брой: 184

ЕС започва преговори с Албания за членство

автор:Дума

visibility 602

/ брой: 184

Русия променя ядрената си доктрина

автор:Дума

visibility 747

/ брой: 184

Призив за край на огъня между Израел и Ливан

автор:Дума

visibility 671

/ брой: 184

Накратко

автор:Дума

visibility 1262

/ брой: 184

Кметът-бомба

автор:Александър Симов

visibility 1025

/ брой: 184

Линията на осъдените души

автор:Барбара Пейчинова

visibility 680

/ брой: 184

За колко ни оценяват

автор:Евгени Гаврилов

visibility 712

/ брой: 184

Глобалният мир е пред безпрецедентна заплаха

автор:Дума

visibility 729

/ брой: 184

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ