10 Август 2024събота17:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Народни обичаи

Как се захващаше любовта на село

На седенките всеки отива да се учи или да учи другите, да пее, да се весели, да оглежда момите и да слуша разказите на старите

/ брой: 12

автор:Кирил Момчилов

visibility 4860

"Любовта се захваща на кладенците, а венчава са на седенките, а после седенките са захващат и сватбите" гласи българска народна мъдрост. По-възрастните читатели навярно си спомнят за седенките по родните им места, когато като деца са припкали след каки и батковци. Седянката бе до средата на ХХ век най-разпространената форма за развлечение на младите. Днес те ходят на забави и дискотеки...
За този стар народен обичай Любен Каравелов (1834-1879) свидетелства в сборника си "Паметници на народния бит на българите" (1861):
"Седянката е тържество за всеки българин - стар и млад. Всеки отива да се учи или да учи другите, да се весели, да пее и да поприказва с другарки и приятелки. Момците и момите слушат разказите на старите и тия разкази им служат като закон - пътеводител в живота. Старите разказват това, което знаят по народно предание, което са им разказвали техните деди и което са пазили свято без изменение в своята памет... На седенките излизат на показ всички вярвания, тук е цялата българска литература, тук е школата, в която се възпитава младото поколение".
А според проф. Георг Краев "Седянката е начин за социално взаимодействие по обреден път, защото чрез нея селищният колектив, т.е. родовете, подготвя ергените и момите за създаване на семейство..."
След "ходенето за вода" и хорото, за които писахме преди време в "Неделник", днес разказваме за обредните ситуации на седянката, при които ергените и момите общуват като партньори в бъдещата сватба. В годишния земеделски цикъл седенките са започвали в края на лятото и са прекратявани в края на зимата.
Седянката се кладе след вечеря от момите, а ергените са им гости; разтуря се, "когато пропеят петлите". Моминската седенкарска хармония е нарушавана от ергените чрез свирни, закачки и маскарадни игри. Обредни действия на момите: заклаждане на седянката; канене на ергени; запяване за "отпочване"; предене, плетене, везане, тъкане и др. дейности, съпроводени с пеене; даване на китка на ерген (на либето); припяване (на мома и ерген); запяване и разтуряне на седянката.
Сега обредни действия за ергените: пристигане на седянката; "борба" помежду им при избор за място до мома; свирене и закачки; грабене на китка; грабене на мома.
Имало е и общи обредни действия: хранене, "смесено" седенкарско хоро, разказване на приказки, поговорки, гатанки...
На седянката момите и ергените ходят пременени: момите с любовна китка закичени, с хурка и вретено или с куки за плетене; ергените на тайфа из пътя до седянката пеят, водят си и свирач.
В по-малките селища седянката е една, а в по-големите седянки се кладат по махали. Макар седянката да протича под формата на веселие и забава, в основата й стои работата: развлачване и предене на вълна, тъкане на платна и черги... Фолклористите я определят и като взаимопомощна форма на труд, като трудов обред.


Плетене на  рогозка


Знаете ли как се плете рогозка? Или не сте виждали рогозка? Защо ли да питам, щом в магазините от много години тя липсва ... 
Предлагам ви разказа на журналиста Гео Донев от Разградско (мир на праха му), който съм записал преди много години:
"В селата на Североизточна България седенките-беленки бяха най-весели. Плетенето на рогозка продължаваше на няколко седенки. Работата започваше със събирането на беленицата по време на кукурузобера. На седянката моми и ергени започваха беленето: уловят кочана, разтворят листата откъм върха, дето е изсъхнала ресата и... харт! - разцепят ги на две. След това пречупят дръжката заедно с обелените листа и вземат друг кочан... И така кочан след кочан, снопче след снопче събрана беленица.
След надпреварата кой повече снопчета ще предаде на стопанката, настъпваше време за песен - весела и закачлива:

Паднала ми е ябълка,
на чий ли скут е паднала?
- На Радкиния паднала.
- Със кого че я раздели?
- Със Цветко ще я раздели...

С паница варена царевица стопанката ще прекъсне разкрякването. В престрелки моми-ревнивки се провикват: "Пенко, духай да не се опариш, че Милка парен ерген не ще!"
На втората седянка, в дома на същата стопанка, след залеза на слънцето започва плетенето на рогозката. В голямата стая е поставен стан: на кросната са опънати дебели нишки от пресукани кълчища. Една след друга идват момите, най-опитната заплетвачка сяда пред стана, мократа беленица се пресуква с две-три движения на ръката и се прекарва между нишките...
Задушевната обстановка, мирисът на мокра беленица, близостта между моми и ергени развързва отново езиците... "На рогозка" става черпене с прясна зелева чорба с лук и стрита люта пиперка в пръстени паници. За ергените - и вино... Следват препирни, закачки, надпяване, надсвирване, надиграване и престорени момински упреци.
Такава бе картината на село, когато се плетяха рогозките. Нека се знае още, че рогозката беше лицето на къщата пред гостите на селския събор. 


Седянка около огнището

Момата домакиня дава почерпка на гостите
 

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 839

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 836

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 998

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 716

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 878

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 4332

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 1911

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 825

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 956

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 899

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ