Фалшива загриженост
/ брой: 57
Докато се правеше на строг чичко, главният прокурор Сотир Цацаров вчера отново пусна тънкото си чувство за хумор. "Оранжево небето, оранжев и градът", затананика той по повод пътната маркировка в Пазарджик. Вътрешният министър Валентин Радев пък се сети, че някой хубав, може би оранжев ден, може да провери дали МВР е разпореждало на общинския кмет да поправя пешеходни пътеки. Сякаш от вчера зебрите и пътищата в града са оранжеви. Само да припомним - когато за първи път "жлътна" маркировката си, местната власт се похвали, че пилотният проект най-вероятно ще обхване цялата страна. Днес, години по-късно, вътрешният министър обясни, че шарените и близко разположени пътеки били правени от местната власт, "за да се харесат на електората". Луд на шаренко се радва, така излиза... Дали това застрашава живота на хората - МВР си трае. Точно те обаче са тези, които трябва да следят дали местната власт си изпълнява задълженията по обезопасяването на пътищата.
Иначе министрите са загрижени за безопасността по пътищата. От време на време дават пресконференцийки колко са жертвите по пътя. Обикновено след тежък инцидент или абсурдна катастрофа.
Тогава се започват редовните обещания за мерки и санкции. Обикновено се оказва, че проблем са нормативната уредба, невниманието на шофьорите, несъобразената скорост... Институциите винаги са чисти и добри. Пропускат да отбележат, че някой не си е свършил работата. Къде спа МВР с десетилетия, че и днес 2/3 от пътната маркировка не отговарят на закона? Нали точно с тях се съгласува всяка подобна процедура? Защо се наложи няколко тежки, безумни и лесно предотвратими инцидента да вземат жертви, за да се втурнат прокуратура и полиция да проверяват зебри и маркировки? Нима МВР не може да направи отчет къде и защо стават най-много инциденти? Няма ли експерти, които да предложат решения?
Последно, полицаите къде да ги търсим - до всяка дупка на пътя или до всяка пешеходна пътека? Защото от декември досега би трябвало заедно с прокурорите да са обикаляли с ролетки "зебрите". Така де - неколкомесечна национална проверка на всички пешеходни пътеки са правили...
От цялата фалшива загриженост, предизвикана на принципа "след дъжд - качулка", прозира не само немарливост, а и некомпетентност. Във всеки град хората знаят кои са опасните точки за пресичане и къде шофьорите "хвърчат". Толкова ли е трудно някой да направи нещо? Толкова ли е сложно след това компетентните органи да глобят, да наложат санкции? Ако законът - добър или лош, се спазва, със сигурност и инцидентите ще намалеят. На органите на реда би трябвало да им пука за хората не само след като обществеността излезе на протест. Би трябвало да си гледат работата, а не да си прехвърлят топката и взаимно да се сочат с пръст чия е вината.