27 Декември 2024петък13:38 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Интервю

Проф. Румен Гечев: Направиха бюджет на безмоторното летене

С него ще се влачим дори след най-слабите икономики на ЕС, а по редица показатели започваме да изоставаме от Сърбия и Албания, казва депутатът от БСП

/ брой: 213

автор:Мая Йовановска

visibility 7941

РУМЕН ГЕЧЕВ е професор по икономическа политика и доктор на икономическите науки в УНСС. Изнасял е лекции в университети в САЩ, Франция, Дания, Великобритания, Чехия, Кипър и др. страни. Той е бивш вицепремиер и министър на икономическото развитие в правителството на Виденов, като неговият екип допринася за подготовката за Паричен съвет, за създаването на Националната фондова борса и на Държавната насърчителна банка (сега Българска банка за развитие), участва в подготовката за приемането на страната ни в Световната търговска организация през 1996 г. Той е Председател на Комисията по устойчиво развитие на ООН през 1996-1997 г. Проф. Гечев е народен представител от 23 МИР-София и участва в комисиите по икономическа политика и бюджет и финанси.


"Наливат се повече пари в нереформирани и доказано неефективни сектори"

"Плоският данък е безценен подарък за богатите"


- Проф. Гечев, какво "четете" от проектобюджета на МФ за следващата година, как оценявате основните параметри, заложени в него?
- Предложеният Бюджет 2019 г. не отговаря на състоянието и перспективите за развитие на българската икономика. Защото на него трябва да се гледа не само и даже не толкова като осигурени публични средства за поддържане на държавните институции и за някаква социална защита. Навсякъде за ефективността на даден модел на бюджетна политика се съди по това какъв е приносът на тази политика за развитието и конкурентоспособността на националната политика. Затова се и прави съществената разлика между бюджетна политика, в частност, и фискална политика, като макроикономически инструмент. И проблемът е, че това правителство не ни предлага никаква фискална политика. Няма нито дума за инвестиционна ангажираност на бюджета чрез публично-частно партньорство. Не се предвижда нито един значим национален инвестиционен проект, където държавата да участва или да стимулира участие на наши и чужди инвеститори. А няма по-добра социална политика от адекватната и ефективна инвестиционна политика, в т.ч. с държавно участие. Така, както правят в Германия, Франция или Чехия. Но не и у нас.
Иначе, на пръв поглед, някои показатели изглеждат номинално по-добри. Така например през 2019 г. расте делът на бюджетните приходи и разходи в БВП (разходите растат от 35,7% през 2018 г. на 38,2% през 2019 г.), което позволява увеличението на средствата за заплати на учителите, за здравеопазване, за известно увеличение на пенсиите, за национална сигурност. Но фактически се наливат повече пари в нереформирани и доказано неефективни сектори. Ето здравеопазването например. И сега разходите растат, макар че е очевадно, че качеството на здравните услуги пада, все по-голяма част от парите се крадат и все повече пари дават българите от джоба си при почти всяка медицинска услуга. Държавните и общинските болници са във фалит, а множащите се частни болници са на печалба. Ами образованието? Организацията на средното и особено на висшето ни образование е достигнало нива на абсурдност. Пак наливаме и то повече пари да произвеждаме ненужни "специалисти", без да фокусираме средствата върху дефицитни професии. Пак не са предприети никакви мерки да финансираме образованието на студенти, които ще останат да работят у нас. Какъв е смисълът да харчим все повече пари на данъкоплатците, за да "произвеждаме" лекари за другите страни от ЕС. Ами 70% от завършващите медицина напускат страната. Ние кого и с каква икономическа и социална възвращаемост финансираме тогава?
С Бюджет 2019 г. ни се предлагат и някои други странности. Например от 2020 г. отново се залага на свиване на дела на бюджетните приходи и разходи в БВП - до 35,8% през 2021 г. Това доказва нашия извод, че неговото увеличение през 2019 г. е заради предстоящите избори. Властимащите просто си "купуват" повече гласове и уви, това не е трайна тенденция на съобразяване с политиките на другите страни от ЕС. И нещо много важно - ГЕРБ и сателитите им правят нещо изумително, те залагат на забавяне на растежа на БВП. Тази година той ще е фактически под заложения миналата година темп, а догодина ще се свие още малко. Тоест, те ни казват, че ще си останем не само последни в ЕС, но ще продължим да копаем дъното. Защото румънците, които са предпоследни, отчитат растеж над 5% и залагат все така висок растеж през следващите години.
Затова наричам този бюджет "Бюджет на безмоторното летене". Ще летим ниско, ще се влачим дори след най-слабите икономики на ЕС, а по редица показатели започваме да изоставаме от Сърбия и Албания. Даже последните дни се случват някои показателни, необичайни и доста "разтърстващи" неща. Нашият премиер ходи да открива крупни инвестиционни държавни обекти в съседна Турция - супер летище, газови хъбове и т.н. Защото тук никой не идва да открива пребоядисани пейки на детски градини или един километър ремонтиран пътен участък между село Люляче и Горно нанадолно. Остава да изпрати и поздравителна телеграма от "Гьола Белене" на усилено строящите първата турска атомна централа. Та така, в едни страни бюджетите се използват и за осъществяване на крупни инвестиционни проекти, гарантиращи и генериращи значими бъдещи бюджетни приходи. А в нашата страна, ГЕРБ и разединените "патриоти" са "сготвили" откровено предизборен бюджет. Такива са фактите.
- За поредна година виждаме, че управляващите не се отказват от плоския данък, а и предложението на БСП за диференциране на ДДС за хляба и за някои храни от първа необходимост не бе възприето.
- Плоският данък е безценен подарък за все по-малкия процент богати, които прибират все по-голяма част от националното ни богатство. Ето, по данни на Министерството на финансите от октомври т.г., седем хиляди българи са получили осем милиарда лева от дивиденти. И те плащат само 5% данък, докато учители, медицински сестри, наети на минимална работна заплата, плащат 10% данък. Някакви платени оплаквачи обикалят студията и изтъкват сърцераздирателни аргументи как в никакъв случай не трябва да повишаваме данъка на "успелите" богати българи, щото щели да избягат и те в чужбина. Но незнайно защо никой от водещите не се сеща да им зададе поне два елементарни въпроса: Първият, защо най-високо квалифицираните и най-скъпо платени експерти буквално напират към страните с най-високи прогресивни данъци върху доходите? Или ние бъркаме, т.е. американци, швейцарци и немци чакат на опашка на границите ни, за да се радват на ниския подоходен данък? И вторият, смехотворни са твърденията, че ниските данъци били магнетичен стимул за чуждите инвеститори? Ами да влязат в интернет да видят, че страните с най-високи данъци си привличат и най-много чужди инвеститори - вижте примерно, САЩ, Китай или даже Полша. Ако те бяха прави, защо чуждите инвеститори панически напускат или заобикалят България? По данни на БНБ и НСИ, през първите девет месеца на тази година преките чужди инвестиции са с 65-70% по малко от същия период на миналата година. А миналата година са девет пъти или с 900% по-малко от последната година с прогресивен данък - 2007-а. И не на последно място, кои са моделите на страни с плосък данък - това сега са Киргизстан, Туркменистан, Таджикистан, Казахстан и Монголия! Хвала на такива поддръжници на плоския данък. Как ли пък народите на Швейцария, Дания, Япония, Канада, Бразилия, Китай и още 185 страни от ООН не са се сетили за неговото предимство?
- Прогнозира се сравнително висока инфлация, а това как ще повлияе на напъните на властта да ни вкара час по-скоро в чакалнята на еврозоната?
- Първо, тази власт не може да ни вкара в никаква еврозона. Там се влиза по покана, а не по заявки. Да не влизаме в детайли, но не е ли ясно, че Европейската централна банка и водещите страни от ЕС ни казаха, че не ставаме. Като начало смениха правилата специално, за да охладят ентусиазма на правителството ни. Решиха, че трябвало да влезем в Банковия съюз и чак после, може би, в еврозоната. Нещо като: "Елате в чакалнята за чакалнята". И това съвсем не е смешно и безобидно. Защото, ако влезем в Банковия съюз, ще трябва да участваме със стотици милиони евро в поддържането на еврото. Тоест, ще плащаме, без да получаваме нищо. Не ние, а заместник-управителят на Чешката национална банка каза, че те не биха приели такова унижение. Да де, чехите, не, но нашите "юнаци" си се унижават безпроблемно. Очевидно е, че поради редица икономически и стратегически причини големите играчи в ЕС не ни искат в еврозоната. На този етап даже става безпредметно да водим дискусии за положителните и рисковите ефекти от подобно членство. Просто това правителство се опитва да извлича пропагандни ефекти. То и в "Шенген" аха да влезем всеки момент още от 2010 г. Десетки тържествени съобщения оттогава, как еди кой си брюкселски началник се возил на джипка по границата и казал, че сме супер отвсякъде и просто се чуди защо още не сме приети. Ама годината е вече почти 2019-а и сега новата дъвка е еврозоната. 
- И тази година за пореден път се оказва, че средствата, заложени в бюджета (2018) за капиталови разходи, не са използвани, вероятно оттам е и големият излишък. За какво са им на управляващите тези пари и какво губим, когато не ги харчим по предназначение? 
- Управляващите се очертават като отлични експерти в разни счетоводни шмекерии, от не особено високо ниво. По тяхна традиция, залагат поредна година сравнително високи капиталови разходи с ясното съзнание, че нямат никакво намерение да ги изпълняват. Те никога не са изпълнявали капиталовата си бюджетна програма досега, няма да я изпълнят и през 2019 г.
Като не изразходват по-голямата част от тези средства, те бодро отчитат през цялата година как бюджетното състояние е на "шест" и реализират вдъхновяващи излишъци на приходите над разходите. Освен това, в последното тримесечие на годината част от "спестените" средства се насочват към верни другари-кметове, или към министри-отличници. При това, тази роля на бюджетен Дядо Коледа, не е залегнала в Закона на бюджета. Но какво от това. За последните 12 месеца юнаците от ГЕРБ са преразпределили и усвоили колосалната сума от 2,7 милиарда лева по този бандитски механизъм. Но да не мислите, че това може да привлече вниманието на следствието и прокуратурата? О, не. Какво са това някакви милиарди, похарчени извън Закона за бюджета! Те не се занимават с такива "дребни" прегрешения.
Тези счетоводни шмекерии имат тежък отрицателен ефект за икономиката. "Икономисването" на тези пари лишава фирмите от значим финансов ресурс, пропускат се възможности за заетост, развитие и производство на по-голям брутен вътрешен продукт. Не на последно място, поставя се на недопустим риск националната ни сигурност. Ето ви само един пример. Вече два пъти временно управляващите предлагат и включват в бюджета почти 1,5 милиарда лева за закупуване на изтребители и бойни кораби. И нищо не купуват. Армията ни се топи и обезкръвява. Тя практически не може да удържи нито една от армиите на съседните ни страни. Дето се вика "Да не дава Господ" да се наложи да проверяваме тази тъжна констатация. Само, че съседните ни страни не разчитат на Господ, ами си реализират бюджетните разходи, в т.ч. да си поддържат армиите. И така нищо чудно в някой близък Гергьовден да се наложи да наемем за няколко часа изтребители и хеликоптери от съседни страни, за да има с какво да развеем българското знаме. Но, замълчи сърце, бюджетът ни е равновесен...

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 35214

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 33201

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 36358

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 37316

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 34607

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 34228

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 31535

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 31107

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 48567

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 41092

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 35186

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 34717

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ