Калоян Паргов:
Всички заедно трябва да постигнем промяна на училищния закон
Бъдещето на децата и образованието са национален проблем, който не може да е поле за партийни деления, категоричен е лидерът на БСП в София
/ брой: 130
Не е лесно, но трябва всички, които милеят за бъдещето на децата ни - без всякаква политизация, да подготвим пакет от предложения за промяна в некачествения училищен закон и да окажем натиск поне нещо да започне да се случва в правилната посока. Това заяви лидерът на софийската организация на БСП Калоян Паргов на обширна дискусия за проблемите в средното образование, която се състоя в събота, организирана от Федерация "Просвета" към ГС на БСП.
Училищни директори, учители от София и страната, преподаватели от вузовете поставиха остро десетки порочни последици от училищния закон, натрапен от мнозинството в НС преди почти 3 години, и от 279 подзаконови актове към него. Все така твърдя, че законът противоречи на Конституцията заради толкова норми по същество, прехвърлени като правомощие от държавата към изпълнителната власт, напомни участник. Конституционният съд не уважи това основание и остави закона в сила, макар че по повод друг закон, този за академичния състав, се произнесе по обратния начин - че не може законодателни права да се прехвърлят на изпълнителната власт.
В момента от ГЕРБ започнаха да въвеждат някои предложения на БСП, които преди отхвърляха - увеличаване на учителските заплати, допълнителни критерии към правилата за делегираните бюджети с цел опазване на малките училища и пр., одобряват участниците. Но принципът "парите следват ученика" вече не е актуален, нуждае се от още много промени, особено във връзка с районирането на приема в началния курс, което доведе до тежки проблеми, заяви на кръглата маса лидерът на БСП в София и зам.-председател на Комисията по образование, култура, наука и културно многообразие в СОС Калоян Паргов. Крайно незадоволителните статистически показатели, липсата на еднакво високо качество на българските училища вече са огромен проблем, смята той. Едни училища заради повече приети деца имат огромни бюджети, други мизерстват, а обяснението е, че липсвал "мениджмънт от страна на директора". Да, ама не, заяви Паргов. Десетки сигнали от родители, учители, експерти за острите проблеми в училището и за нелепости в наредбите са събрани при съветниците социалисти в СОС.
Тежки проблеми споделиха участниците в кръглата маса. Влизането в сила на закона разбъркано за различните класове довело до ощетяване на над 120 000 ученици; разграждането чрез "децентрализация" на националната система; ниският процент от БВП, отделян за средното образование у нас; превръщането на училището в разграден двор за всякакви влияния и уж образователни "проекти"; сривът на заниманията със спорт и движение; унизителният за учителите и директорите абсурд некомпетентни лица в т.нар. Обществени съвети да оценяват труда им; промените в крачка в недоработените стандарти и наредби на МОН; ударът по децата със специални потребности, за чието обучение общите училища не са пригодени; бягството на учители от системата бяха само част от поставените теми. Особен акцент бяха орязаните и създаващи хаос антибългарски нови учебни програми по литература и история, за които говори и проф. Ваня Добрева. Много остро прозвучаха неуредиците в обучението на ромските деца у нас. Магьосници сме, че се справяме, трагедията е пълна, заявиха училищни директори.
Искат оценка на въздействието
Целта ни е да направим "моментна снимка" на това какво се е случило в последната година, особено след влезлите в сила наредби на МОН, посочи Паргов. Участниците в кръглата маса настояха да се направи оценка на въздействието на закона за двете години, в които той действа, и щетите от него са огромни. През септември да е готов пакет с предложения за промени се разбраха те.