Журналисти срещу властта заради натиска върху медиите
Младите, навлизащи в професията, директно се сблъскват с поръчковата журналистика
/ брой: 155
Журналисти, коментатори и граждански активисти се обявиха срещу натиска на властта върху медиите. Това стана по време на вчерашния публичен дебат за свободата на медиите. Организатори на обсъждането бяха агенция БГНЕС, фондация "Фридрих Науман" и Институт за модерна политика. Темите на дебата бяха международните оценки за медийната свобода в България, медиите и протестите от Орлов мост и мястото на социалните мрежи и интернет медиите.
Една демокрация може да се развива само тогава, когато има свободни медии, които я контролират, заяви Петер Бохман от "Фридрих Науман". Според него свободните медии това са основата на едно демократично общество и трябва да има многообразие. По думите му всички виждат, че България се връща назад в класацията по свобода на словото, което не е добре за една страна, която е член на Европейския съюз.
"Фрийдъм Хаус" ни поставя на 78-мо място в света, като определя медиите в България като частично свободни, заяви журналистът от БГНЕС Стефан Джамбазов. Той даде пресен пример за натиска на властта върху в медиите. В сряда вечерта от пресцентъра на МС са се обадили да кажат, че вчера сутринта в 6 часа журналистите да бъдат на площада в с. Бистрица, откъдето заедно с премиера Борисов и вицепремиера Цветан Цветанов ще отидат с техника да видят как върви потушаването на пожара на Витоша. Това свобода ли е или диктат, завърши риторично Стефан Джамбазов.
Журналистът Велизар Енчев пък от своя страна заяви, че в България е налице панамският синдром, когато преди 30 години на власт беше диктаторът Нориега, който по-късно беше уличен в наркотрафик. Ами това не се ли произвежда като панамски синдром и в България, попита той, визирайки данните от докладите на ЦРУ, изнесени и в чуждите медии, за тъмното минало на премиера Бойко Борисов.
Целият проблем с медиите се състои в това какво може да се прави, заяви Борислав Цеков от Института за модерна политика. Цеков говори и за медиите в условията на предизборни кампании. "У нас по време на изборите напълно беше заличена разликата между информационна новина и реклама и медиите се превърнаха в таксиметрови машинки", заяви Цеков. Той беше категоричен, че България живее в условията на ограничена медийна свобода.
За край на дискусията думата взе Стояна Георгиева от Медиапул, която изказа притеснение, че младите, навлизащи в професията, директно се сблъскват с поръчковата журналистика.