Семеен мавзолей от римско време в София
/ брой: 217
Арх. Тодор Атанасов
В началото на тази година Центърът по архитектурознание към БАН (който вече е част от структурата на Института за изследване на изкуствата) кандидатства с проект по програма "Култура" на Столична община за опазването на останките от семеен мавзолей от III век в кв. "Хаджи Димитър". Финансирането, макар и минимално, е получено. Проектът предвижда разкриване, архитектурно и геодезическо заснемане и изготвяне на комплексен проект за консервиране и експониране на археологическите останки.
Останалите дейности са свързани със социализацията на паметника - настилки, осветление, места за сядане, информационни табели. Екипът получи съдействие от общинското предприятие "Стара София" и от район "Подуяне". "Стара София" предостави всички налични материали от архива си за нуждите на предварителното проучване, а в момента на реализацията подпомага работата на обекта с археолог от своя състав. Партньор по реализацията на проекта е и сдружение "Трансформатори", което с предишни свои акции е показало нестандартно отношение към проблемите на градската среда.
В момента на започване на изкопните работи състоянието на терена обаче е незавидно. Мястото е занемарено и пълно с боклуци, изхвърляни в продължение на 40 години, обрасло е с трева и дървета. Почистването на терена и разкриването на археологическите останки започнаха през август, като и има и голям брой доброволци. Откакто текат изкопните работи, множество жители на квартала проявяват интерес към случващото се. По-голямата част от тях изобщо не са подозирали с какво богатство разполагат в междублоковото си пространство. Обектът се намира между бл. 23 и бл. 24, в непосредствена близост до автобусното обръщало на линия 85.
За пръв път обектът е открит през 1966 г. Тогава е разкрита най-голямата до онзи момент вила рустика (селска вила) край Сердика. Тя е включвала 6 постройки с различно предназначение, свързани с настлани с камък пътеки, разположени на площ от около 5 дка. Обори, хамбари, жилища за робите, различни стопански съоръжения - пещи, варници и други - са свидетелствали как е бил устроен животът на имението. То най-вероятно е било разрушено от пожар при нашествие. Съкровище от сребърни римски монети позволява да се установи по датите на управление на императорите, които са представени на тях, че загиването на комплекса е свързано с голямото готско нашествие през 270-275 г.
В рамките на комплекса е открит семеен мавзолей - постройка, отразяваща традициите на култа към мъртвите. В рамките на Сердика към днешна дата е разкрит само още един аналог - семеен мавзолей в Лозенец. Мавзолеят в "Хаджи Димитър" е ориентиран север-юг. Хипотезите са, че входът му е бил монументално оформен, с каменна дъговидна арка, стъпваща на мощни пиластри. По дългата ос на сградата последователно са разположени три помещения. Средното представлява квадратна по план зала, от двете страни на която има по една конха - полукръгло в план пространство. Крайното трето помещение е разделено на четири еднакви гробни камери. Те са били предназначени за семейството на собственика и навярно са съдържали скъпи предмети.
Макар и запазен само в план, семейният мавзолей на тази вила от римския период е свидетелство за икономическите възможности, за вкуса на своя собственик и за архитектурата и строителството на епохата.
Координатор на проекта е арх. Делчо Делчев. Според него е лошо, че от 40 години, когато е открит този обект, държавата не е намерила механизъм и средства античната селска вила да бъде запазена и достъпна за посетители. Защото да имаш паметник от национално значение между панелните блокове на един краен квартал, е цяло богатство. За 8 октомври е предвидено да бъде организирана детска работилница, а по-късно - парти с музика и ди-джей.
Целите на екипа по проекта са именно тези - паметникът да стане достъпен и социализиран и постепенно, с намирането на допълнителни средства, да започне да функционира пълноценно като притегателен център в паркова среда. Една от идеите на екипа, свързана с близостта на автобусното обръщало на линия 85, е върху два от автобусите по линията да се афишира паметникът.