Кристалина Георгиева превръща гнева в непоколебимост
През 2011 г. еврокомисарят на годината иска да намали опасността от бедствия, кризи и риска от тях
/ брой: 287
Как реагира европейският комисар на годината, когато се изправи пред грозната действителност на трагедията и опустошението? "Превръщам гнева в непоколебимост", категорична е Кристалина Георгиева, докато от Порт-о-Пренс прави разбор на санитарния проблем в Хаити. Всъщност работата на българката, чието портфолио има най-сложно наименование в ЕК (Международно сътрудничество, хуманитарна помощ и реакция при кризи), е много проста. Да предоставя европейски ресурси, за да помогне на хората в нужда. Защото бедствията имат човешко лице, което е видимо и разбираемо за всички. А нуждаещите се са най-уязвими - хората, изпаднали в криза и засегнатите от бедствия, които варират от катастрофални земетресения до замърсяващи околната среда разливи.
Всяка година конфликти, засушавания, земетресения и наводнения предизвикат извънредни ситуации в различни части на света. Милиони се оказват без подслон, храна, вода и медицински грижи. Европейската комисия има дългогодишен ангажимент за подпомагане на жертвите при такива критични обстоятелства. Политиката в областта на хуманитарната помощ дава възможност да се докаже на практика ангажиментът за подпомагане на нуждаещите се извън ЕС. Тази политика допринася и за постигането на стратегически цели в областта на външните отношения.
Европейският съюз е един от най-големите донори на хуманитарна помощ в света, като подпомагането само от страна на Европейската комисия представлява между 30-40% от общата стойност за хуманитарно финансиране на съюза. Силен сигнал за Европа е мнението на нейните граждани, които в по-голямата си част са убедени в благотворния ефект на тази помощ. Според изследване на Евробарометър 79% от европейците вярват, че хуманитарната помощ на ЕС извън рамките на съюза е оправдана и важна, а 58% от гражданите на Европейския съюз смятат, че е по-ефективно хуманитарната помощ да се предоставя единно, а не от страните членки поотделно.
Службата на Комисията за хуманитарна помощ и гражданска защита (ECHO) под ръководството на Кристалина Георгиева е надежден партньор за излизане от безизходица. ECHO е единствената публично финансирана служба в света, която изцяло влага средствата в доставки на хуманитарна помощ. Основните принципи, от които се ръководи дирекцията (хуманност, безпристрастност, независимост и неутралност), са в съответствие с международното хуманитарно право и защита на хуманитарното пространство.
На практика решенията за предоставяне на хуманитарна помощ се основават единствено на оценката на нуждите на населението, което получава помощта. Това може да са палатки, помпи, дрехи, медикаменти или дори семена. Годишно чрез генералната дирекция ЕК харчи средно 640 милиона евро за хуманитарна помощ. През 2009 г. помощ на обща стойност от 930 млн. евро е достигнала в над 70 държави до около 115 милиона души. Първоначалният бюджет за 2009 г. от 777 млн. евро е увеличаван на два пъти със средства от резерва за спешна помощ - допълнително 65 млн. евро за Пакистан и Сомалия, както и 45 млн. евро за Югоизточна Азия и района на Африканския рог.
Кристалина Георгиева започна работата си като комисар в началото на една много трудна година. "2010 г. ще се запомни в историята като година с най-тежък баланс на природни бедствия и конфликти. Двата й пика несъмнено са мегакатастрофите в Хаити заради опустошителното земетресение, и наводненията в Пакистан", посочва еврокомисарката. Според нея по предварителните оценки щетите от бедствия за т.г. са на стойност около 170-180 милиарда евро. "В средна година щетите са между 70 и 80 млрд. евро. Заради случилото се в Хаити досега броят на човешките жертви е много висок - около 270 хиляди, и продължават да растат. За сравнение в средна година те са приблизително 85 хиляди", пояснява Георгиева.
Накратко равносметката от работата й по месеци дотук изглежда така: Хаити, трусовете в Чили, вулканът с трудното име Ейяфятлайокутъл, разливът в Мексиканския залив, засушаването в Сахел, бежанците в Киргизстан, наводненията в Европа, станали причина за европейска помощ в Полша, Унгария, Румъния, горските пожари в Русия, наводненията в Пакистан, промишленият инцидент в Унгария, холерата в Хаити, горските пожари в Израел, наводненията на Балканите. "А до края на годината има още няколко седмици", казва комисар Георгиева.
От гледна точка на стратегическите и оперативните приоритети тя приема за изключително важно единството на ЕС по отношение на необходимостта от по-ефикасната система за реакции при бедствия. На 26 октомври т.г. ЕК одобри предложението, което българският еврокомисар направи в Съвета по общи въпроси. "То получи много силна подкрепа. Досега трябваше да поставим фондаментално, на по-висока основа готовността ни да реагираме колективно на бедствия в рамките на ЕС и извън него. Догодина трябва да превърнем този зелен политически сигнал в реално действие - да пристигнем на правилното място, с правилната помощ, по най-краткия възможен път, така че да спасяваме хора и да ограничаваме щети", обяснява българката.
В рамките на стратегическите приоритети през 2010 г. ECHO има две основни задачи. Едната произтича от Лисабонския договор и има за цел създаването на доброволчески корпус за хуманитарна помощ. Втората е следствие от развитието на работата в хуманитарната помощ и представлява "оценка на това доколко добре действаме като хуманитарни работници по света". По тези две задачи комисар Георгиева и екипът й имат политическа подкрепа в ЕК. През 2011 г. в оперативен план предстоят пет програми, които ще отнемат много ресурси и внимание. Сред тях са Судан, където заради референдума за независимост се очакват нови проблеми; Хаити и Пакистан, в които усилената работа продължава; Конго, където близо два милиона души живеят в бежански лагери, в които особен проблем са масовите изнасилвания и етническите борби; и палестинските окупирани територии, където 1 млн. и 100 хиляди се нуждаят от хуманитарна помощ. По данни на ООН и ЕК очакванията и нуждите за хуманитарна помощ за догодина са рекордно високи - над 7 млрд. и 400 млн. долара.
"Не знаем какво ще дойде. Това са неща, които не можем да планираме. Аз се моля нищо да не се случи, а въпросите, заслужаващи особено внимание, да останат в рамките на тези пет приоритета", признава Георгиева. Мнозина обаче се вълнуват от въпроса дали парите, които ЕС предоставя, наистина отиват по предназначение. Все пак 1 млрд. и 100 млн. евро (при стартова точка от началото на годината от 800 млн. евро и още 300 млн. допълнителни средства) са сериозна сума във време, в което бюджетите трябва да се харчат много ограничено и с изключително чувство за отговорност.
"Мога да кажа с много голяма степен на увереност от това, което виждам, докато пътувам по света, че отговорът е "да". Европа е изградила система за мобилизиране на партньори, предоставяне на помощ и контрол върху проектите, която заслужава доверието на европейските данъкоплатци. Проверяваме партньорите си, освен това всеки от тях трябва да мине през много внимателна оценка за капацитета на своята работа и финансовия си контрол. Всички 440 наши представители в горещите точки на света, където работят нашите програми, са очите и ушите ни - моите, но и на европейските данъкоплатци", категорична е Георгиева. "Всички, които са ни оценявали отстрани, включително европейските одитори, казват, че нашата програма е наистина много добра. Имаме най-висока усвояемост на средствата и най-нисък процент на грешките, допуснати в използването на парите - под 2%, което е доста впечатляващо за този тип работа", допълва еврокомисарят. По думите й тази година тя и нейният екип са докоснали живота и съдбата на 140 млн. души по един или друг начин - чрез храна, облекло, лечение. "Сам по себе си това е резултат, с който ние, европейците, можем да се гордеем".
Според комисар Георгиева никой в ЕС не може да каже с абсолютна сигурност, че всички са добре подготвени да посрещнат рисковете. Предвижда се догодина всяка страна членка да изготви анализ на своите рискове, за да може да се състави колективна оценка. Добрите примери в Европа идват от Италия и Франция, където инвестират много в подобен род анализи. Въпреки че комисар Георгиева неколкократно подчертава високото си мнение за системата на българската гражданска защита, според нея тя трябва да се развива така, както се увеличава рискът от бедствия.
"При нас проблемът не е само в реакцията. Ние имаме много трудности от гледна точка на инфраструктурата, които правят бедствията по-поразяващи. По тези проблеми трябва да се работи. Затова смятам, че решението страната да инвестира в инфраструктура е много правилно", коментира еврокомисар номер едно. Колкото до това дали предпочита да управлява света в криза или кризите по света, за ДУМА Кристалина Георгиева каза: "Честно казано, аз искам да работя по превенция. Искам да намалим опасността от бедствия, кризи и риска от тях, като най-важното нещо е да подготвим и политиката в това направление, и мобилизацията на ресурси." Един морален императив, който изисква и легитимира. Досущ като признанието европеец на годината.
Центърът за мониторинг и информация (MIC) на ЕК е ефективното звено в рамките на Механизма за гражданска защита в Брюксел. Денонощно служителите му следят за възникване на природни или причинени от човека бедствия. Основната функция на MIC е да приема молби за помощ от страните членки и да намира кой да ги изпълни. В малката стая на центъра няколко екрана подават непрестанно информация за моментната картина на ситуацията. Екипът, който предоставя достъп до платформата за гражданска защита на Общността, работи на смени. Всяка страна във или извън ЕС може да подаде сигнал за помощ чрез звеното. MIC има три важни роли:
* комуникационен център, където 30-те страни участнички имат достъп и споделят информация за наличните ресурси и предлаганата помощ във всеки един момент;
* осигуряване на информация - MIC разпространява данни за подготовката и готовността за участие, както и система за ранно предупреждение при бедствия и кризи;
* координиране на помощта - в централата - чрез съчетаване на предлаганата помощ със заявените нужди, набелязване на пропуски в помощта и търсене на решения, и на мястото на бедствието - чрез изпращане на експерти на ЕС, когато е необходимо.