На летищата:
Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави
От Асоциацията на българските авиокомпании искат анализ как столичният аеропорт да стане хъб за транзитни полети
/ брой: 59
Четирите международни летища - София, Пловдив, Варна и Бургас са готови от полунощ на 31 март да работят като част от Шенгенското пространство за свободно движение. От тази дата всички пристигащи пътници от държави-членки на Шенген, няма да подлежат на паспортна проверка. Те ще се насочват през обособените изходи и ще преминават единствено проверка за летищна сигурност. Паспортните проверки за пътниците, които пътуват извън Шенгенското пространство, ще останат.
Остават броени дни до приемането на България в Шенгенското пространство по въздух и вода.
"От 31 март отпадат граничните проверки за пътниците, които пътуват по вътрешни полети, което са полети от и до България с държави от Шенгенското пространство. Останалите пътници ще преминават през гранична проверка.
Ако имаме 4 пътници - първият, например, за Мюнхен, вторият за Цюрих, третият за Истанбул, а четвъртият за Лондон, то тогава на първите двама ще бъде извършена проверка за авиационна сигурност. Те направо се качват на самолета без гранична проверка. Важно е да се отбележи, че те ще трябва да носят със себе си документи за самоличност. Другите двама ще преминат през цялата проверка, както беше и до момента", обясни комисар Аксиния Манчева, началник на Гранично полицейско управление – София пред БНТ.
Тя каза още, че изискването за декларация на деца под 18-годишна възраст, които пътуват само с един родител или настойник, се запазва, когато детето пътува към трета страна. По вътрешни полети това отпада.
Необходим е анализ на възможностите за превръщане на летище София в хъб за транзитни и трансферни полети, за да се подобри свързаността. Това заяви вчера председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов на пресконференция.
Според Станулов в момента страната ни е крайна точка на излитане и на кацане.
"Намираме се на пътя между Европа и Азия, над нас прелита огромен трафик", каза той и отбеляза, че поставената цел от държавата трябва да се предефинира.
Станулов подчерта, че за тази цел е необходим задълбочен технико-икономически анализ, тъй като летище София е базово летище, на което е разположена почти цялата българска гражданска авиация, авиокомпании, бази за техническо обслужване, учебно-тренировъчни центрове. Той подчерта, че развитието на летището трябва да осигурява достъп до наземната и до въздушната инфраструктура.
По думите му в момента летище София няма бърза и пряка връзка с националната железопьтна инфраструктура, а гара „Искър“ е само на спирка с метрото от аерогарата.