Фестивал на българските оперни диви
Прожекциите на записи с Вердиеви творби в Дома на киното са с вход свободен
/ брой: 138
Пет от 26-те опери на италианския композитор Джузепе Верди ще може да гледаме без пари в Дома на киното от 19 до 23 юни, благодарение на финансирането от програма "Култура" на Столичната община. Филмираните спектакли са включени във фестивала "Дни на българските оперни гласове по световните сцени, посветени на 200 години от рождението на Джузепе Верди". Третото фестивално издание също подкрепя кандидатурата на София за Европейска столица на културата 2019.
Откриването на 19 юни от 18.30 ч. е с грандиозната постановка на най-големия в света театър на открито - Арена ди Верона, Гена Димитрова е Абигайл в "Набуко". Партнират й българският бас Димитър Петков, Ренато Брузон и др. Дирижира Маурицио Арена, а режисурата е на Брайън Лардж. Меломаните помнят, че с Абигайл Гена спечели Голямата награда от Международния конкурс за млади оперни певци в София. За неповторимостта й в тази роля през 70-те години на ХХ век немската преса отбелязва: "Да се сравнява с друга Абигайл е невъзможно. Защото българката е единствена."
Райна Кабаиванска, наречена от италианските й почитатели "последната дива", т.е. последната божествена, гледаме на 20 юни също от 18.30 ч. в една от по-малко известните й роли - на Леонора от "Трубадур". В записа на постановката на Виенската Щатсопера, дирижирана от Херберт фон Караян, нейният любим Манрико е световноизвестният тенор Пласидо Доминго, а Граф ди Луна - Пиеро Капучили. За повече от 60-те роли, за изключителния принос в музикално-сценичното изкуство, както ДУМА писа, примадоната наскоро прибави нова награда в богатата си колекция - "Оскар" за опера.
Малцина могат да се похвалят, че са слушали на живо у нас сопраното Светла Василева. Малцина познават дори на запис Вердиевата "Жана д'Арк". Е, сега на 21 юни от 18.30 ч. ще аплодираме и операта, и изпълнителката на главната партия. Филмиран е спектакълът в Театро Реджо ди Парма от 2008 г. На същата сцена, но през 2007 г., е осъществен запис на "Оберто, граф ди сан Бонифачо". Това е първата опера на Верди, чиято премиера през 1839 г. е в Милано. "Оберто" с Мариана Пенчева гледаме на 22 юни. Мариана, любимото мецосопрано на италианския диригент Рикардо Мути, отдавна не е гостувала на родна сцена. Добре, че благодарение на първото издание на фестивала "Седмица на българските оперни гласове по световните сцени" през 2011 г. видяхме една от емблематичните й партии - Азучена от "Трубадур". Наградите от международните конкурси "Виоти", "Вердиеви гласове", "Лучано Павароти" (Филаделфия, САЩ) "изстреляха" младото българско дарование към големите театри в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.
Преди броени дни за концерти в Пловдив и София се завърна Александрина Пендачанска - Джиджи за приятелите. Талантът й е забелязан още докато бе ученичка в НМУ "Любомир Пипков". Съвсем млада, уверено стъпи на сцената, при това в чужбина. От двадесетина години импресарии, диригенти, режисьори се надпреварват да я канят за постановки из Европа, САЩ. Репертоарът й надхвърля 60 партии, сред които са Моцартови, Хенделови, Вердиеви, Пучиниеви и още, и още героини. Възхити ни чрез фестивала в Дома на киното през 2011 г. с трудната от вокална и артистична гледна точка роля на трагичната английска кралица Елизабет I от "Роберто Деверьо". Записът на операта на Доницети е направен в Театро Сан Карло - Неапол. Миналото лято на същия фестивал като Лукреция бе в звездното обкръжение на легендарния баритон Лео Нучи и Винченцо ла Скола в "Двамата Фоскари" на Верди. По нетрадиционен начин представят в Би Би Си мюзик мегазин красотата, силата на българския глас: "С гласа си Александрина Пендачанска може да изстреля тапата на бутилка вино на стотина крачки." На 23 юни от 17.30 ч. ще ни покори с дързостта да приеме мецосопрановата партия на принцеса Еболи в "Дон Карлос". Подобно на "царствения глас с блестящ метал, с блестящи височини и безупречно сценично поведение" Гена Димитрова, приела в Миланската скала да пее и Аида, и Амнерис, Джиджи си позволява да покаже нова страна на таланта си. Интересно е и това, че записът на "Дон Карлос" е осъществен в Театро Овидео - Испания, тази година.
Гена Димитрова ще гледаме в записа на "Набуко" от Арена ди Верона
Снимка Архив
След като зарадва с концерти меломаните в София и Пловдив, Александрина Пендачанска ще видим в записа на "Дон Карлос" от Театро Овиедо в Испания
Снимка Класик ФМ