Бум на фалшиви сайтове около Черния петък и празниците
По данни на ГДБОП броят на измамниците в интернет около Коледа и Нова година нараства над 10 пъти
/ брой: 227
ГДБОП предупреждава за бум на измамни сайтове по време на Черния петък и Коледните и новогодишни празници. Неизвестни до момента интернет сайтове с големи отстъпки, които често рекламират и популяризират своята дейност дори чрез фейсбук, са най-честите капани, на които стават жертва онлайн потребителите, предупредиха от отдела за киберсигурност на ГДБОП.
Основен белег на фалшивите сайтове, които събират средствата ни, е наскоро регистрираната интернет страница. За историята на всеки сайт лесно може да бъде направена проверка от всеки чрез откритите източници на интернет. От ГДБОП дават за пример www.centralops.net, където можете да проверите откога съществува дадена страница.
Възможно е фалшивите страници да се изграждат и на няколко езика, и да бъдат рекламирани в социални мрежи, както с цел по-висока достоверност, така и за разширяване обхвата и обема на престъпната дейност.
"Кухите" сайтове, които представляват една "гола" интернет страница (с липсващ реален търговец, склад, дейност), имат доста къс живот - около месец, два, обясняват от ГДБОП. Високите отстъпки в тях може да се обясняват с дълъг период на доставка - над 40-50 дни. С това пояснение киберпрестъпниците въвеждат в заблуждение и успокояват жертвите си. Така, след като "кухата" страница събере финансовите средства от извършените към нея "покупки" и рекламната й кампания приключи, страницата бива изтрита и повече не може да бъде намерена.
Добре е потребителите да внимават и какво точно купуват. Възможно е недобросъвестни търговци да предлагат на апетитни цени фалшификати на известни защитени търговски марки на облекла, устройства, екипировка за зимните и други спортове и т.н.
По статистика на отдел "Киберпрестъпност" при ГДБОП броят на измамните сайтове нараства над 10 пъти преди големи празници. Финансовите средства за мнимите покупки на жертвите обикновено постъпват в банкови сметки в Китай и други континенти, което силно затруднява тяхното възстановяване. В тази връзка от ГДБОП съветват, след като бъде извършена покупка, клиентите да проверят къде точно са получени техните средства и ако се усъмнят, да поискат отменяне на финансовата транзакция в разумните за това срокове.
КЗП: Внимавайте с дългосрочните договори
Освен големия брой изгодни и дългоочаквани покупки по време на кампанията Черен петък, има повишаване на риска от нелоялни практики от страна на търговците. Един от често срещаните капани е да бъдеш обвързан с неизгоден договор - да подпишеш договор за по-дълъг период от време, за да можеш да се възползваш от съответното намаление. За това предупреди Константин Арабаджиев от Комисията за защита на потребителите. Той обясни, че е важно да се четат внимателно условията, защото има търговци, които се опитват да ограничат някои от дадените по закон права на потребителите - на рекламация в случай на дефект или на отказ от онлайн покупката в 14-дневния срок например. По думите на директора на Европейския потребителски център в България Игнат Арсенов правото да върнеш една стока в 14-дневен срок, да направиш рекламация и да се възползваш от гаранцията, в случай че стоката се развали, са права, които имаме почти във всички случаи, когато пазаруваме онлайн. Изключение правят много малък кръг от стоки, като например храна, бельо, резервация на хотел или самолетен билет.