500 млн. лв. ще струва Терминал 3 на Летище София
Изграждането на новото съоръжение започва през 2026 г.
/ брой: 173
Изграждането на новия Терминал 3 на Летище София ще започне през 2026 г., съобщи концесионерът "СОФ Кънект". Проектът ще струва 500 млн. лв., а след завършването му столичният аеропорт (заедно с Терминал 2) ще може да обслужва 20 млн. пътници годишно. Предвидено е след построяването на новия терминал да бъде затворен окончателно най-старият – Терминал 1, който и в момента не работи. Според плановете на концесионера, обявени на специална пресконференция вчера, строителството трябва да завърши до 2031 г.
Ключовата инвестиция в Терминал 3 на летище София ще зададе нови стандарти в индустрията и пътуването в Източна Европа. Това заяви Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на „СОФ Кънект“ – операторът на летището в София, при представянето на концептуалния дизайн на бъдещия терминал 3. По думите на Кабайеро мащабната трансформация и новият терминал ще превърнат летището в първото петзвездно регионално летище в Европа. Трансформацията на летище София ще играе решаваща роля в икономическото развитие на България, посочи Кабайеро.
От изнесените данни стана известно, че повече от 1,2 млрд. лв. ще бъдат инвестирани по време на концесионния период, а 500 млн. лв. са предвидени за изграждане на новия Терминал 3. Това ще помогне на столичното летище да повиши капацитета си до 20 млн. пътници годишно.
Летище София има потенциал да се превърне в ключов регионален хъб за въздушни пътувания в Източна Европа, свързващ глобални дестинации и утвърждаващ България на международната авиационна карта, посочи Хесус Кабайеро.
Той подчерта също, че новият терминал ще бъде с площ 65 хил. кв. м., ще бъде свързан с вече съществуващия Терминал 2, а концептуалният му дизайн е вдъхновен от природните пейзажи на България. Терминал 3 ще бъде на няколко нива – за пристигащи и получаване на багаж, за заминаващи и проверка на сигурността, както и за връзка между полети. Така летището ще разполага с 34 изхода, споделени между терминали 2 и 3, което ще позволи ефективно управление на нарастващия брой пътници, стана ясно от думите на Хесус Кабайеро.
Ключовите етапи в графика са: април 2026 г., докогато се очаква разрешение за строеж, и април 2031 г., когато се очаква въвеждането в експлоатация.
Министерството на транспорта и съобщенията следва устойчива политика на развитие на летищната инфраструктура, част от която е привличането на големи инвеститори, какъвто е настоящият концесионер на Летище София – „СОФ Кънект“, каза служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова, която участва в представянето на проекта. „Шенгенското пространство дава възможност на над 40 млн. души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават граничен контрол. Вече и ние сме част от това пространство по въздух и по море. Надяваме се скоро да успеем да се поздравим и с отпадането на контрола по сухопътните граници", коментира тя. Красимира Стоянова припомни, че Терминал 3 следва да бъде въведен в експлоатация до десетата година от срока на концесията, както е заложено в подписания концесионен договор. На представянето присъства и председателят и главен изпълнителен директор на Meridiam, инвеститор в СОФ Кънект, Тиери До.