Наглост без край
/ брой: 141
Евгени ГАВРИЛОВ
По какво може да се познае, че летният туристически сезон у нас най - сетне навлезе в разгара си. Не, това не са 40-градусовите температури, а появата на традиционните за този сектор скандали. Най-актуалният до момента е "Пържола гейт". В него се намеси и министърът на туризма Зарица Динкова, която предупреди ресторантьорите, че могат да изгубят данъчните си облекчения, ако не преосмислят отношението си към клиентите. Повод за тази нейна изказване стана позицията на професионални организации, които се заканиха да съдят клиента, който наскоро се оплака, че е платил 490 лв. за три пържоли в ресторант. Последва ответния удар от галениците на бюджета, които веднага поискаха оставката на туристическия министър. В момента за ресторанти и заведения ДДС-ставката все още е намалена на 9 процента. Тази придобивка те ползват след личното разпореждане на тогавашния премиер Борисов заради ковид пандемията.
Оказа се, че в наши дни да избереш българските курорти пред възможностите, които предлагат съседите ни е израз и на своеобразен патриотизъм. Въпросът обаче е има ли защо да се правим на родолюбци, и да харчим парите си на родна територия.
По време на коронакризата, без никакъв консенсус, а с едноличното решение на Б.Б. тогава, ДДС за ресторантьорите бе свален на 9 процента. Някой тогава да усети, че цените в заведенията намаляват, напротив. Просто кръчмарите наловиха доста риба в мътна вода. Но да са само те, с мед да ги нахраниш. Концесионерите на плажове, и тогава и сега, се занимават с обичайната си лятна дейност - "дране на кожи". Наглост без край.
Положението в туризма се обаче не е плод на моментната извънредна ситуация, а по-скоро отражение на цялостната политика в този стратегически за държавата сектор, осигуряващ близо 15 процента от БВП на държавата. Както всяка друга област у нас и той влиза от скандал в скандал. Когато съсловните организации са безброй и са като орела рака и щуката. Когато експерти в бранша твърдят, че имаме министър , който нищо не разбират от туризъм. Когато българският пазар е загърбен. Когато парите за реклама уж се увеличават, а резутатът от това е нулев. Когато снимки с бетонови строежи на метри от водата заливат социалните мрежи, и се мъчат да ни убедят, че това са подпорни стени срещу свлачища, явно нещо не е наред. Няма и причина заможните нашенци да предпочетат родното море. Просто то няма какво да им предложи. Най-много да се опита да ги излъже на дребно. Затова не трябва да се учудваме на автомобилните колони, заминващи на юг.