Позиция
Днес iPad, утре - Coca-Cola
/ брой: 31
На светлия празник 2 февруари (не знам дали е просто съвпадение) по всички новини чух, видях и прочетох безброй пъти марката iPad. Министри като Аню Ангелов и Мирослав Найденов персонално разказаха за личния си опит в използването на продукта. Ако Apple (производителят на iPad) си беше платила рекламата, сметката щеше да е милиони. Това е груба оценка, която не включва изявленията от министрите и референцията, че продуктът се ползва от Министерския съвет (МС) и депутати от Народното събрание (НС) на държава-членка на Европейския съюз (ЕС) - за тези екстри не знам каква е тарифата. Истината е, че в този случай Apple не е платила и стотинка, даже обратното - партия ГЕРБ е платила 207 021 лв. без ДДС за 151 броя iPad-и. Гениален сценарий, достоен за "Мадисън авеню": вместо МС да купи таблети или лаптопи за министрите, което би било нормалното и редното, но би създало редица ограничения поради Закона за обществените поръчки, партия ГЕРБ купува iPad-и и ги раздава на министрите по време на заседание на МС, като всички медии веднага отразяват новата придобивка.
Формално законът е спазен, но във всяка друга държава от ЕС това щеше да бъде огромен скандал. Защото става дума за недопустимо използване на държавни институции като фон за реклама на един продукт и една фирма, която, освен това, не е българска, не е и европейска.
Как може една партия да купува компютърни устройства и да ги раздава за ползване на министрите и част от депутатите на Република България? Ако утре друга партия, организация или частно лице реши да раздаде за ползване на същите министри и депутати по един "Мерцедес"? Как изобщо министрите и депутатите си позволяват да участват в подобна схема?
ГЕРБ обясняват мотивите за покупката и раздаването на таблетите на министрите и депутатите с желанието "да се премахне постепенно бумащината в парламента" и министрите да могат "в реално време да четат обсъжданите от правителството документи от информационната система на МС" (Красимир Велчев и Росен Желязков, цитирани във в. "24 часа" от 3.02.). Това е несериозно, като несериозно е мека дума. Разговарял съм с колеги и партньори от САЩ. Единодушно е мнението, че от бизнес гледна точка iPad е много удобно средство за сърфиране и комуникиране в интернет, четене на PDF файлове, както и за ползване на имейл. Но нищо повече. iPad не може да замени лаптопа или персоналния компютър, когато става въпрос за сериозна работа с документи, специализирани функции и приложения. Следваща подробност (някой беше казал, че "дяволът е в детайлите") е, че iPad могат да се свързват само безжично към каквато и да е мрежа. Това означава, че ако министрите наистина ще ги ползват за заседанията в Министерския съвет (а не да си гледат филми и снимки и за други подобни забавления), там е необходимо да се създаде WiFi мрежа, което е недопустимо по българските и световните изисквания за информационна и комуникационна сигурност - все пак, Министерският съвет обсъжда най-важните документи на държавата. Ако някой някога иска да разпечата документ от своя iPad, ще срещне огромни трудности - съгласно инструкциите на Apple начинът е да се прехвърли файла на Mac компютър и да се разпечата оттам. Има програми, които теоретично позволяват да се принтира директно от iPad, но са необходими устройства, които работят по стандарта AirPrint на Apple, както и такива принтери, които в момента са само няколко модела, повечето от които могат да разпечатват само снимки.
Очевидно за специалистите е, че iPad е една луксозна техническа прищявка, която е много приятна за окото и полезна в силно ограничен кръг случаи. Кой и защо реши, след като няма пари за болни хора и за лекарства, да даде 207 021 лв. без ДДС държавни пари за нови лъскави играчки за министрите и депутатите на ГЕРБ? И кой инсценира нечуваното използване на Министерския съвет като сцена на една реклама, което никога не се е случвало в българската история? На 1 февруари сигурно към 10 000 души в България знаеха какво е iPad; на 3 февруари вече почти цялото население не само знае какво е това, но е и видяло, че всички министри го ползват. Министър-председателят каза скоро в едно свое интервю, че "няма любов, всичко е пари". Логично следва въпросът: кой взе парите?
Очаквам скоро партия ГЕРБ да раздаде по един кашон "Кока-Кола" на министрите. И така нататък. Най-добре е още отсега телевизиите да слагат надпис: "В това предаване има продуктово позициониране" преди заседанията на МС. Явно ще е така до изборите.