Веско Стамболов изпълнява последните клавирни опуси на Любомир Пипков във Варна
/ брой: 133
Варненецът Веско Стамболов, който живее в Барселона и концертира по престижните сцени на Европа, продължава да популяризира творчеството на големите български композитори. Сега той се завръща в родния град с най-новия си проект по покана на ММФ "Варненско лято". На 14 юли от 19 ч. в Градската художествена галерия ще представи последните клавирни опуси на един от най-изтънчените ни композитори - Любомир Пипков, който преоткрива в лиричен план вдъхновението от народната традиция и творчески преосмисля предизвикателствата на фолклорната ритмика, научи ДУМА от Нина Локмаджиева.
Проектът е продължение на работата на Веско Стамболов, посветена на българската музика. Той осъществява първото интегрално изпълнение на последните клавирни цикли на Панчо Владигеров, прави студиен запис на Клавирния концерт на Любомир Пипков със Симфоничния оркестър на БНР с диригент Станислав Ушев. Неколкократно изпълнява Клавирния концерт от Марин Големинов със Симфониета - Шумен, с диригент Станислав Ушев, проект, за който Стамболов е удостоен с Националната награда "Акад. Марин Големинов" - 2020 г. Има в репертоара си всички клавирни и камерни произведения на Любомир Пипков.
Преди броени месеци каталунската звукозаписна компания "Columna Musica" издаде новия компактдиск на Веско Стамболов с творби от Димитър Ненов, Любомир Пипков, Панчо Владигеров, Веселин Стоянов и Марин Големинов.
Ден преди концерта си във Варна Веско Стамболов споделя: "Благодарен съм, че "Варненско лято" включва вече трета моя, изцяло българска програма. Хубаво е по-често да си припомняме, че най-старият български фестивал е създаден благодарение на ентусиазма на тогава младите композитори, които днес наричаме наши класици. Наша отговорност е - на изпълнители и организатори, тяхната музика да звучи по-често."
В контекста на последователния му интерес към българската музика, пианистът определя значимостта на Любомир Пипков като централна фигура. "Публиката на "Варненско лято" ще може да си припомни, а по-младите - да чуят за първи път, тези великолепни клавирни цикли - "Пролетни приумици" и "Метроритмични картини и студии", едни от последните произведения на Пипков, казва Стамболов. Пипков е обсебен от богатството на неравноделните ритми в българската народна музика и в късните си клавирни пиеси представя обширна панорама ("Менделеева таблица", както сам я назовава) на метроритмичните структури във всичките им комбинации. Но тези пиеси са много повече от това. Те съдържат целия житейски и творчески опит на композитора, а той извървява дълъг и много интересен път. В тях е събран целият му поетичен свят, високата му лирика, изтънченият по френски изказ - пестелив, но много наситен, неговата носталгия, екстазът, остротата, проницателността му, неговата причудливост, крайностите му...
По своя оригинален замисъл, мащаб и всеобхватност тези пиеси заемат централно място в българската клавирна музика. Считам, че спокойно могат да се наредят и до други капитални клавирни цикли от ХХ век като "Микрокосмос" на Бела Барток и "Ludus tonalis" на Паул Хиндемит."
Изпълнител, който избягва да говори предварително, Веско Стамболов признава само, че и следващите предизвикателства, към които гледа, са отново свързани с българска музика. От 2012 г. музикантът живее в Каталуня, където е професор по камерна музика и пиано във Висшата консерватория "Лисеу" - Барселона.