12 Август 2024понеделник18:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Убиха го невежите

Днес българският народ стои сякаш пред неумолимата паст на своето духовно обезличаване и самозаличаване - Гео Милев

/ брой: 269

автор:Светлана Панчева

visibility 3266

В тъмна нощ, в потайна доба черни сенки във военни униформи хвърлят продълговати вързопи в дълбок порутен кладенец. Плясъкът отеква като взрив или като куршумен откос. Вързоп след вързоп, труп след труп. Много... Така започва мистериалното действо "Гео" на сцената на Народния театър. Постановката на Иван Добчев е вдъхновена от романа на Христо Карастоянов "Една и съща нощ" и трагичната съдба на поета Гео Милев, както и от борбите и страданията на редица български интелектуалци. Сценичният текст, чийто автор е Иван Добчев, не толкова преразказва романа, макар че стилистиката на речта определено е наративна, а по-скоро носи духа на житията и на оплакваческите песни с техния своеобразен ритъм и интонация. Защото това е спектакъл-плач, но и спектакъл-вик. Вик срещу посредствеността, срещу сляпата мощ на невежите, срещу всички, унищожаващи интелектуалния дух и духовност, срещу "гнилата слама", задушаваща свободната мисъл. Или както казва Гео Милев: "Днес творческият импулс на българския дух е спаднал до мъртвата нула на духовния термометър. Унинието е всеобщо, мъртвилото е безплодно, порабощението на духовете е безизходно и всички погледи очакват спасение. Спасение, което би било чудо. Всички, до днес управлявали партии, са окончателно дискредитирани в очите на народа. Тяхното безчестие ги обединява в една обща купчина гнила слама, която трябва да се изгори, защото те - всички досегашни "политически дейци" - нямат нищо общо с народа." А режисьорът Иван Добчев добавя: "Там, в не така далечната 1925 година, е заровена в общ гроб, засипан с боклуци и трупове на убити кучета, мечтата за една друга, свободна България. От този общ гроб засега сме изровили само череп №17 с прословутото стъклено око на Гео Милев - поета, който даде видимост на тази мечта чрез списанията си "Везни" и "Пламък", през поезията и публицистиката си, в своите рисунки, с целия си 30-годишен живот, обречен на битката със старото, домораслото изкуство на България. Тази битка беше загубена."
Но в спектакъла става дума не само за тази битка, дори може би изобщо не става дума за битката за ново изкуство, а по-скоро за битката на мислещите и можещите срещу така наречените от палачите и полицаите "неотговорни хора" (какво мрачно и цинично определение само!). А също така и срещу една действителност, или по-точно едно общество, в което, отново по думите на поета, "забранено е да се говори, да се мисли, да се пише, да се чете, а най-сетне и да се живее".
Представлението, изградено в своеобразната стилистика на мистериалното действо, не толкова разиграва сюжета, колкото го представя с поглед, обърнат към съвременния зрител, когото иска да посвети, да вчувства, да включи във водовъртежа на смърт и гонения. В спектакъла няма централни и второстепенни роли, дори би могло да се каже, че изобщо няма роли в чисто театралното разбиране на понятието. Всички герои в това многолюдно действо са по-скоро маски (както в преносния, така и в буквалния смисъл) на жестокостта, страданието, упорството или предателството. Сред целия паноптикум от облечени в черно фигури естествено се откроява бялата риза на Гео в свръхемоционалното изпълнение на Леонид Йовчев. А също и строго премереното и вътрешно наситено сценично присъствие на Марин Янев, Валентин Ганев, Алиса Атанасова, Павлин Петрунов, Зафир Раджаб, Ева Данаилова, Йосиф Шамли, Сава Драгунчев. Сценичната среда е дело на Венелин Шурелов, костюмите са на Петя Боюкова, музиката е написал Христо Намлиев.


Леонид Йовчев в ролята на Гео

Бунтът на футуристите

Валентин Ганев в ролята на Гешев и Леонид Йовчев в ролята на Гео

Страданието на семейството - Ева Данаилова, Марин Янев, Зафир Раджаб и Алиса Атанасова в сцена от спектакъла
Снимки Яна Лозева

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 438

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 443

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 412

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 386

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 407

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 356

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ