Готвят лицензиране на гориво от "Уестингхаус" за VІ блок
/ брой: 153
След внедряване и устойчивата работа на V блок (на АЕЦ "Козлодуй") с гориво от американската компания "Уестингхаус", в момента се разглежда възможността за използване на няколко касети със същото гориво и за VІ блок на атомната централа. Това е заявил служебният министър на енергетиката Владимир Малинов по време на среща с председателят на американската Комисия за ядрено регулиране Дейвид Райт, провела се в четвъртък, цитиран от министерството.
Защо се разглежда тази възможност и дали има конкретна причина за подобно действие, в прессъобщението не се посочва.
Изпълнителният директор на "Българския енергиен холдинг" и доскорошен шеф на АЕЦ "Козлодуй" Валентин Николов e обяснил пред "Медиапул", че става въпрос за лицензиране на друг тип гориво на "Уестингхаус", което е съвместимо със сега използваното руско в VІ блок, а не като това за V, което не е съвместимо. Целта е да може ядрената централа да има още една алтернатива за използване на свежо ядрено гориво.
От пролетта V блок на АЕЦ "Козлодуй" бе зареден с една четвърт от американското гориво RWFA. За VІ блок на ядрената ни централа има сключен договор с френската "Фраматом", според който идната пролет трябва да пристигне първата пратка с гориво, аналогично на руските касети ТВСА-12, които са различен и по-нов тип гориво от използваните на V блок. Тъй като горивото, което ще ни доставя "Фраматом" е по лиценз на досегашния доставчик на атомната ни централа – руската ТВЕЛ, с която договорът ни изтича в края на 2025 г. АЕЦ "Козлодуй" има налично от руското гориво, което според предишни заявления на представители на държавата и централа, ще стигне до 2029 г. Отделно в последната година на договора с ТВЕЛ – 2025 г., според клаузите трябва да пристигнат още две доставки от Русия.
В момента върви съгласуването на първата доставка следващата пролет с Европейската агенция по ядрените доставки и няма индикации, че тя може да се забави. А дори и да се случи това, реакторът следващата есен може да бъде зареден отново с руско гориво, а частичното с френското да се отложи за 2026 г.