"Арабеск" - от елитен балетен театър до анонимна структура
/ брой: 162
Все още се опитваме да вярваме, че тази реформа няма да унищожи балет "Арабеск". Опитваме се да вярваме, че "Арабеск" ще бъде не само част от историята, но и част от бъдещето на българската култура. Това се казва в Открито писмо, изпратено до ДУМА от трупата на балет "Арабеск". Опитваме сe да вярваме, господин Рашидов, защото, ако не вярваме, жонглирането с понятията "преструктуриране и изграждане на нови структури на институтите" в така предложената реформа означава закриване на трупатa. Балет "Арабеск" ще изгуби своя статус на държавен театър, на единствения самостоятелен балетен театър в България, ще загуби своето име и своята идентичност. От това ще загуби най-вече културата на България, подчертава Боряна Сечанова.
Балет "Арабеск" е създаден преди почти половин век от едни от най-безспорните имена на българския балет - Красимира Колдамова, Ичко Лазаров, Вера Кирова и др., не от чиновници, не с постановление и кабинетни началници, а като необходимост в България да се танцува различно, съвременно. Сега, десетилетия по-късно, балет "Арабеск" е запазената марка на българския съвременен танц в Европа и света - със свой уникален облик, символ на професионализъм и вдъхновение, борбеност и отстояване на творческата си идентичност и право на съществуване през всяка една от тези години, нито една от които не е била лека. "Арабеск" формира поколения елитни изпълнители, владеещи техниките и на класическия и на съвременния танц, даде тласък на няколко поколения български съвременни творци - хореографи, композитори, сценографи, възпита няколко поколения публика.
Балет "Арабеск" винаги е имал творци, спектакли, публика, успехи и никога - своя собствена сцена. В тази трупа вгради живота и таланта си Маргарита Арнаудова, която 20 години, превръщайки балетно студио "Арабеск" в елитен балетен театър, всекидневно се бореше с проблема "пространство за Арабеск". От нея знаем, че щом бъде повдигнат този въпрос пред поредния управник, тогавашният Комитет за култура е излизал с "мъдрото" предложение балет "Арабеск" да бъде закрит, да бъде слят с балета на Операта или с някой друг. И така години наред. Тя казваше: "...и ние винаги предпочитахме да нямаме сцена, но да ни има, отколкото проблемът ни да бъде решен по този начин".
От началото на демокрацията, в продължение на повече от 20 години до днес, никой не постави под съмнение съществуването на балет "Арабеск". Все така нямахме сцена, но живеехме с надеждата за нея и се борехме неистово да бъдем достойни за собствена сцена и за нашата публика, се казва в писмото. Днес едно предложение за реформа изтри балет "Арабеск" от културната карта на България. За пореден път с доброто намерение да ни осигурят сцена, но без никакъв диалог с нас, подчертава Сечанова.
Подочувайки оттук-оттам за предстоящата реформа, артистите поискали среща със зам.-министър Тодоров, на която им било пояснено, че министерството иска да предостави сцена на балет "Арабеск" и по-точно сцената на ДМТ "Стефан Македонски". Зам.-министър Тодоров обяснил как това може да стане на принципа на интендантските немски театри и как всяка от двете трупи ще има своята творческа независимост. Изказвайки своите съмнения, артистите остават с обещанието за повторна среща, за да бъдат обсъдени и да се чуят и техните предложения. Но всеки следващ опит за среща остава без резултат.
В документа, който вече е публикуван официално на сайта на Министерство на културата и представен на Министерския съвет, Държавният музикален театър "Стефан Македонски" и балет "Арабеск" се преобразуват в Софийски музикален и балетен център". Според творците от "Арабеск" - анонимно, без запазените марки на двата театъра, без техните имена и без юридическата им самостоятелност. Тази реформа предлага на "Арабеск" безлично и безименно съществуване под шапката на безименния музикален и балетен център, се отбелязва в Отвореното писмо.