22 Февруари 2025събота16:00 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Срещи

КОНСТАНТИНА ХАНДЖИЕВА:

Специалността "Модерен танц" е все по-желана

Благодарение на качественото образование, което получават в Националното училище за танцово изкуство, младите хора имат много възможности за реализация, казва известната балерина, хореографка и педагог

/ брой: 35

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 1384

КОНСТАНТИНА ХАНДЖИЕВА е родена във Варна през 1977 г. Обучението си по балет започва в школата на именитите Галина и Стефан Йорданови. Завършва Държавното хореографско училище през 1996 г. в класа на Калина Богоева и Милена Симеонова. От 1996 до 2024 г. е солистка в Балет "Арабеск". Специализира през 2000 г. във Виена - Данс уеб съвременни танцови техники, импровизация, дизайн на сценично осветление. От 2011 г. е преподавателка в Националното училище за танцово изкуство. През 2018 г. завършва магистратура "Балетна педагогика" в НМА. Работи със световноизвестни български и чуждестранни хореографи. Като хореограф прави постановките "Лични разговори" в Балет "Арабеск", хореография за сериалите "Стъклен дом" и "Под прикритие", хореографски миниатюри за професионални балетни конкурси и концерти на НУТИ, хореографии в операта "Роберт Дявола" за Националната опера, в съвременната опера "Каин", на танцово-поетичния спектакъл "Да бъдеш или да не бъдеш на 36" по стихове на Пейо Яворов и Улаф Хауге, и други. Журира международни балетни и танцови конкурси, преподава в международни балетни и танцови академии, както и съвременни танцови техники в ТК "Любен Гройс". От 2024 г. е художествен ръководител на методическо обединение "Модерен танц" в НУТИ. Носителка е на наградата "Импулс" за високи артистични постижения и на "Кристална лира" в категория "Балетно изкуство" (2024).

- Госпожо Ханджиева, на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" ще се състои спектакълът по повод 20 години от създаването на специалността "Модерен танц" в Националното училище за танцово изкуство. В две авторски постановки ще бъдат представени всички ученици от тази специалност - от V до IX и от X до XII клас. Как подбрахте темите?
- Идеите се родиха постепенно, ние сме екип от четирима преподаватели, които създаваме хореографията. Предвид факта, че едните участници са по-мънички, а другите - малко по-зрели, в процеса на разговора и на работата се оформи и сюжетът. Спектакълът за мъничките - "Мечтатели", е по-приказен, докато другият - "Nocte visum", е по-сериозен. Децата приеха, развиха и интерпретират много добре тези теми. Повечето костюми са специално ушити за тези постановки, като също отразяват идеята на хореографите.
- Този спектакъл ще бъде ли игран на други места?
- Най-вероятно ще продължи да се играе. Преди години сме правили спектакъл върху "Лешникотрошачката", който се игра няколко пъти. Всяка следваща година децата изпълняваха нови роли, защото на местата на тези, които завършваха XII клас, влизаха нови деца. Вероятно и с този спектакъл ще се случи същото. Тези представления са отворени за всякаква публика, правим много концерти през годината, които представяме в Софийската опера, за 1 юни имаме традиция да играем в Зала 1 на НДК, били сме на сцената на Театър "София", в Музикалния театър...
Сега сме подбрали зала 2 на НДК с идеята, че това е продукция на модерен танц и тя е подходяща за мултимедията, която ще свързва цялото представление. Поканили сме композитора Емилиян Гацов-Елби, който доста активно създава театрална музика и съм работила с него в Балет "Арабеск", и сценографа и преподавател в Националната художествена академия проф. Венелин Шурелов, с когото също съм работила. И двамата имат впечатляващи постижения - всеки в своята сфера. Радвам се, че можем да работим с такива професионалисти, че те откликнаха и се съгласиха да станат част от нашата продукция, въпреки че ще я изпълняват деца. Това много вдига летвата и учи децата кое е качествено - нещо, много важно за един бъдещ изпълнител, който се изгражда.

- Със създаването на тази специалност през 2004 г., наред с класическия танц и българския танц, в НУТИ вече е обхваната цялата област на танцовото изкуство, в което могат да изберат да се образоват и подготвят млади танцьори.
- Да, допреди 2004 г. нямаше възможност в България да се учи професионално нещо подобно. Това е голямо постижение за съвременния танц и изобщо за танцовото обучение у нас.
- В специалността "Модерен танц" младите хора вероятно изучават различни танцови техники, имат ли възможност да общуват с български и световни хореографи, които гостуват в България? Както и да се явяват на конкурси?
- Децата непрекъснато се явяват на конкурси и обикновено печелят първи награди. Изучава се дълъг списък от специалности - модерен танц е главният специален предмет, освен него се учи класически екзерсиз, композиция, импровизация, джаз танц, репертоар, учебна практика, актьорско майсторство; има и теоретични дисциплини - теория и методика на специалността, история на танца.
Първо, учениците работят с хора, които са били на сцена цял живот и имат огромен опит. Освен това в България напоследък се случват много неща в посока съвременен танц и те имат възможност да се образоват и непрекъснато да черпят опит от някого. Преди около месец например, организирахме среща с Георги Елкин, много изявен българин, чиято танцова кариера е преминала в "Кулберг балет" в Швеция. Поканих го да им разкаже как е работил с един от най-известните съвременни хореографи - Матс Ек. Беше много интересна среща, защото децата имаха възможност да се докоснат до кухнята, до това как се случват нещата извън България, после задаваха въпроси и беше много полезно за тях. Когато някой им разказва нещата от първо лице, те още повече се вдъхновяват.
- За 20 години от НУТИ са излезли пет випуска от тази специалност. Как се реализират след завършването на училището? Къде продължават образованието си и надграждат знания и умения?
- Биха могли да бъдат артисти на свободна практика, което се случва в голям процент от случаите. Може да се реализират в някаква институция - в Балет "Арабеск", в Музикалния театър. Има възможност да продължат да учат в Музикалната академия, където има педагогика, режисура, също и в НБУ, в НАТФИЗ, където има специалност "Танцов театър". Много от тях се насочват към актьорска кариера или друга, свързан със сцената. Всичко е много индивидуално - ако преследват целите и мечтите си, е напълно възможно да се реализират в тази област. Някои отиват да учат в чужбина, да работят в танцови трупи по света. Благодарение на качественото образование, което получават в България, имат много възможности.

- Много ли са желаещите да учат модерен танц? Момичета или момчета повече избират тази специалност? Трябва ли кандидатите да имат предварителна подготовка и практика?
- В момента има повече момичета. През последните години интересът към тази специалност е все по-голям, което е много радостно за нас. Кандидатите би трябвало да имат някаква информация, да знаят къде отиват и какво ще правят в училището, преди да кандидатстват. Не е задължително да имат практическа основа, защото при нас обучението започва от А и Б. Но почти не е имало случай да дойде дете, което никога и никъде не е танцувало. Разбира се, че е по-добре да имат известна базова подготовка, да са се занимавали с движение по някакъв начин. На първо място са важни природните дадености, защото те работят с тялото си и то трябва да има чисто физически възможността да изпълнява всичко необходимо.
- Ако някой е завършил класически танц, лесно ли би могъл да премине към техниките на модерния танц?
- Много от децата, които завършват класически танц, после се насочват към модерния. Те вече имат солидна основа, която после може да доразвият. Аз съм такъв случай - завършила съм класически танц, след това започнах да работя с хореографи, които работят в сферата на модерния танц. Отнема време да се пренастроиш, да усетиш другата техника, но при всяко положение базата класически танц дава тази възможност и дава добра основа.
- Съвременното танцово изкуство като че ли все по-често се проявява като танцов театър.
- Всъщност хореографите с техните търсения, идеи и разбирания използват танцовия театър, за да реализират нещо, което те смятат, че трябва да бъде показано по този начин. Понякога то е по-театрално, друг път е по-танцово и до голяма степен е избор на хореографа как ще осъществи идеята си.

- Сюжетите в класическите балетни произведения са по-приказни, докато в съвременните на сцената се пресъздава тематика, която засяга глобални проблеми на обществото, на света, но и дълбоко лични усещания и емоции. Лириката като че ли малко отстъпва за сметка на едно по-ангажирано отношение към събитията и живота около нас.
- Обикновено сюжетите на класическите балети са на базата на някаква приказка - "Спящата красавица", "Лебедово езеро", "Лешникотрошачката"... Това са адаптирани за сцена произведения. Докато в съвременния танц всеки автор създава сам сюжета и той обикновено е отражение на нещо, което ни заобикаля. Наистина темите, които се разглеждат в съвременния танц, са много близки до днешната действителност и това, което се случва около нас и с нас.
- Зрителите посещават балетни и танцови спектакли най-вече заради удоволствието, което преживяват по време на представлението. Но малцина могат да си представят какво стои зад поднесеното на сцената с финес и лекота.
- За да я има тази лекота, това са много часове всекидневна работа в балетната зала, екзерсизи, репетиции... И човек, който не се е докосвал до това, няма как да си даде сметка за какъв труд става въпрос. Чисто физически това е тежка професия.
- Днешните деца и младежи са много различни, предвид начина на живот, средата, обществените промени, технологичния напредък. Вие като педагози какъв подход на работа прилагате към тях, за да бъдат мотивирани за този упорит труд?
- Имайки предвид, че при нас се обучават бъдещи професионалисти, те идват в училището достатъчно мотивирани. След това постепенно започват да разбират, че наистина без дисциплина и постоянство няма как да се постигнат резултати. Осъзнавайки това, всъщност нашата работа не е чак толкова трудна. Ние им даваме опита си, а те работят върху себе си, надграждат, повтарят толкова пъти, колкото трябва. Това е пътят на професионалния танцьор, друг начин няма и е хубаво, че те го осъзнават и приемат.

Веригите прекаляват, защото законово им е разрешено

автор:Дума

visibility 4391

/ брой: 35

Заложените приходи в проектобюджета са силно амбициозни

автор:Дума

visibility 4389

/ брой: 35

Проектобюджетът претърпя спешен ремонт заради пенсиите

автор:Дума

visibility 10643

/ брой: 34

Тръмп нарече Зеленски "диктатор"

автор:Дума

visibility 4393

/ брой: 35

Безплатни лекарства за пенсионери в Гърция

автор:Дума

visibility 4527

/ брой: 35

Виктор Орбан забранява соросоидните НПО и медии

автор:Дума

visibility 4111

/ брой: 35

Накратко

автор:Дума

visibility 4450

/ брой: 35

Да подкрепиш уязвимия

автор:Аида Паникян

visibility 4471

/ брой: 35

Деградацията на ЕС

автор:Юри Михалков

visibility 4442

/ брой: 35

Неизгодна сделка за сметка на децата ни

visibility 4456

/ брой: 35

Новата световна реалност

visibility 4522

/ брой: 35

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ