09 Ноември 2024събота15:45 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

Защо учебниците не са като сиренето

/ брой: 133

автор:Велиана Христова

visibility 2547

Популизъм, връщане на комунизма, малоумие и какви ли не епитети събра от някои участници по форумите идеята на министър Анелия Клисарова до VІІ клас по всеки предмет и клас да има само един учебник, вместо до три, както е сега по закон. Дори се чуха аргументи, че както на пазара има много видове сирене и човек си избира кое да купи, така и учебниците трябвало да са много, та да има избор. И ако сме приложели същата мярка към футбола, победителят щял да играе сам със себе си. Да, ама не. Защото сиренето си го купуваш сам, не ти го плаща държавата, както плаща учебниците до VІІ клас. А във всеки мач има един победител - който вкарва повече голове, няма как и двата отбора да печелят. Пък и огромното мнозинство от учители и родители у нас, което от години настоява учебникът по всеки предмет да е един, едва ли се състои от популисти, комунисти или малоумници. 
Но нека погледнем сериозно на проблема. Той има две страни и когато те се омесват ведно, освен каша няма какво да се получи. Първата страна е броят на учебниците. Законът постановява три вида подготовка в учебните планове - задължително обучение и надграждащи задължително избираеми и свободноизбираеми часове, а всички изпити - и след VІІ клас, и дори матурите, са само върху задължителния материал. Тогава логично е, че държавните образователни изисквания и съответно - учебните програми и планове, представляват стандартите за тези видове обучение. Колкото и на брой да са учебниците, те всичките трябва да се придържат строго към същите тези стандарти за съдържание, с които се определя нивото на необходимите знания за завършване на всеки клас и етап на образование. Ерго - разликата в учебниците по един предмет може да бъде в оформлението, във формулирането на раздели и заглавия или, да речем, в наличието или не на допълнителни тестови упражнения след всеки урок. Но може да бъде и в тълкуванието на исторически факти и процеси или на автори и произведения в рамките на дадена тема, ако става дума за предметите история и литература. Именно такава разлика наблюдаваме в момента в някои учебници по един предмет - всичките отговарящи на темите в стандарта и на часовете от учебния план. В годините на т.нар. преход се убедихме, че разликата най-често е в по-силното или по-слабото политизиране при поднасянето на учебното съдържание. Математиката и природните науки са спасени поне от това, там нещата са по-еднозначни, защото е трудно да имаш субективно отношение към квасните гъбички например.
След всичко това, щом учениците се явяват на еднакви изпити върху т.нар. образователен минимум, т.е. върху материала за задължителната подготовка, съвсем логично е, че те трябва да имат и еднаква подготовка по този учебен материал - и в София, и в Плевен, и в с. Мало Бучино. В този смисъл учебникът за задължителната подготовка наистина трябва да е един. И каква е разликата дали от пет кандидатстващи учебника МОН одобрява три или един? Разликата е, че този един трябва да е най-добрият - в който учебното съдържание е поднесено най-разбираемо за учениците според тяхната възраст, най-ясно оформено, най-добре онагледено, най-обективно и т.н. Не ми е ясно защо при всеки друг конкурс има само един победител, докато при учебниците трябва да са трима, за да имало конкуренция. Конкуренцията е при състезаването за първото място, а не след това. Единственото логично обяснение е интересът на издателите и авторите. А упражненията и тестовите задачи върху уроците спокойно може да се намират в учебното помагало по същия предмет - също одобрено от МОН. И учебниците, и помагалата трябва, разбира се, да се оценяват от комисия от специалисти по съответната дисциплина, преди чиновниците да им дадат зелена улица. И да се знае кой носи отговорността конкретно, ако книжките не са качествени. Защото сега учебниците са три, но - всичките масово оплювани от родители и деца, а кого конкретно оплюват - самите те не знаят. 
Инсинуативни са аргументите, че ако има един учебник, децата се лишавали от избор и индивидуален подход. А нима, когато са три, детето има избор? Всяко училище и всеки клас така или иначе учи само по един учебник - този, който е избран от учителя или от директора, при това - често не от образователни подбуди. Някъде видях мнение на родител, че когато учебникът е един, учителят щял да кара децата да го зубрят и нямало да има избор какъв подход да има при преподаването. Това вече е смешно. Ако учителят разбира преподаването като зубрене, и от сто учебника да избира, пак ще кара децата да повтарят като папагали заучени псевдонаучни фрази. А ако е по душа и сърце учител, той винаги има своя индивидуален подход и към материала, и към учениците си. Проблемът не е в учебника. 
Съвсем друг въпрос е втората страна на проблема с учебниците - дали да ги издава издателството на МОН или спечелилото издателство. Притеснява ме, че ако всичко се даде априори в ръцете на МОН, сегашните издатели на учебници ще загубят смисъла на дейността си. Всъщност в такъв вариант авторски колективи за учебниците ще събира МОН и конкурсът остава под въпрос, а издателствата ще правят само надграждащи учебниците помагала. Освен това някои издателства вече са доста напред в създаването на съответните учебници и в дигитален вариант, което би трябвало да е плюс при явяването на конкурса. В идеалния случай на този етап би трябвало двата варианта - хартиеният и дигиталният, да вървят заедно.
Хубаво е, че се обсъждат тези проблеми. Лошото е, че заради салтоморталетата в политическия ни живот пак няма да се стигне до избистряне на идеите. Не се очертава скоро в парламента да бъде прието онова, което при всички случаи предшества въпроса за учебниците - новият образователен закон, новите стандарти за учебно съдържание и правилата на какъв период от време ще се обновява съдържанието, за да се определи и през колко години ще се издават нови учебници.     
 

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 1746

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 1742

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 1100

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 1599

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 1744

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 1725

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 1767

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 1752

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 1489

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 1560

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 1589

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 1442

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ